زاکانی در دانشگاه تربیت مدرس
تابناک: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی : وقتی بحثی از اصولگرایی می‌کنیم بحث از آرمان‌ها و اصولگرایی یک دکان و حزب در کنار دیگر احزاب نیست اصولگرایی یک مرام است و مبتنی بر این مرام تا امروز متاسفانه دولت‌ها عمل نکرده‌اند یا در مخالفت با آن بودند یا با این شعار بر سر کار آمدند و در مسیر دچار غفلت از آن شدند.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲ 06 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس در همایش مطالبه‌گری دانشجویان  که به همت بسیج دانشجویی برگزار شد با اشاره به سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو اظهار داشت: جنبش دانشجویی نقش اساسی و ویژه‌ای را از گذشته تا امروز ایفا کرده است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که با ظهور و بروز جنبش دانشجویی در ایران و رنگ و لعاب مارکسیستی آن در انتهای دهه ۲۰ ما شرایط را به سمت غلبه جریان ملی گرا داشتیم. دهه ۴۰ مصادف شد با انقلاب اسلامی و غلبه با جریان مذهبی و متاثر از انقلاب حضرت امام بود.

زاکانی تصریح کرد: علی رغم همه سلایق مختلف شرایط به نحوی رقم خورد که ماحصل آن جنبش دانشجویی توانست خدمات شایسته ای را به نظام و انقلاب اسلامی انجام دهد اما تجربه‌های تلخی را در گذشته داشتیم که حداقل دو تجربه آن را اعلام می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بخش اول از تجربه تلخ گذشته نسبتی بود که گروه‌های سیاسی بیرون با جریانات دانشجویی می‌بستند و جبران کاستی‌ها و خلاهای خود را از طریق جنبش دانشجویی جبران می‌کردند تا به انجام برسانند در گذشته شاهد بودید که جریان‌های سیاسی به جریانات دانشجویی نگاه ابزاری داشتند و این را بنده بزرگ‌ترین توهین به جریان دانشجویی می‌دانم و می‌بینم.

وی تاکید کرد: آن چیزی که مانع از چنین چنگ اندازی خواهد شد بیشتر از هر چیز خود دانشجو است.

زاکانی افزود: سخت‌ترین این شرایط شاید در انتهای دهه ۷۰ رقم خورد و خود سبب شد که ما آسیب جدیدی را در جریان دانشجویی داشته باشیم و آن هم رخوت و سرشکستی و نوعی افول جریانات دانشگاهی در دهه ۸۰ بود؛ در گذشته شاهد چنین سرنوشتی در قبال جریان دانشجویی بودیم و به عنوان یک آفت می‌توان از آن یاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: آفت دومی که به جان جریان دانشجویی افتاد این بود که این جریان از مسیر درست خود جدا و تحت تاثیر القائاتی قرار گرفت که از درون علیه ویژگی‌های خاص خود عمل کنند. شاهد مثال این بخش هم مربوط به ابتدای دهه ۷۰ است که اتفاقاتی در برخی از تشکل‌های دانشجویی افتاد که ماحصل آن ایجاد انشقاق در درون آن تشکل‌های دانشجویی در وهله نخست و در گام بعدی ایجاد شرایط دگردیسی در آن تشکل شده تا جایی که امروز سردمداران آن بر علیه منافغ ملی و داشته‌های ملت خودشان ایستادگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی دقت کنیم می‌بینیم که منشا چنین اتفاقاتی یک کار حساب شده دقیق بود که از زاویه ظهور این تشکل‌ها و جدا کردن آن‌ها از صف انقلاب و در مقابل انقلاب قرار دادند یک برنامه ریزی دقیق و درستی از جانب خود صورت گرفت که اثراتش را دیدیم.

زاکانی تاکید کرد: از این رو شاهد هستیم که تبدیل شدند به عناصری که مابه ازای حضورشان در جریانات دانشگاهی تنش‌ها و تکانه‌هایی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند و در مقام نتیجه مسیری را دنبال کردند که ما به ازای آن مسیر امروز سر بر بالین استکبار گذاشته‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر در آفت اول جلوگیری از نفوذ احزاب و اثرگذاری آن‌ها به عنوان ابزار باید توسط خود دانشجویان مد نظر قرار گیرد در نگاه دوم این قوام فکری و عمق یابی عنصر دانشجویی در تشکل‌های دانشجویی که مانع از چنگ اندازی فکری و انحراف در تشکل‌ها خواهد شد؛ عدم عمق بصیرتی و معرفتی ممکن است چنین آفتی را از جنس آفت دوم به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: ایجاد تشکل‌های دولتی یک آفت بسیار بزرگ است که ما سابقه آن را داشتیم. در انتهای دهه ۷۰ شاهد بودیم تمام تلاش وزارت علوم وقت به منظور تفسیر تشکل‌ها و توسعه آن‌ها در دانشگاه‌ها و کمک کردن در دانشگاه‌هایی که هم سو با نظر دولت وقت بودند سپری شد و ما به ازای آن باز آسیبی که ایجاد کردند آسیبی به جنبش دانشجویی بود؛ یعنی استقلال جنبش دانشجویی را تحت تاثیر قرار دادند و مجموعه جریانات دانشجویی غیرمستقل شرایطی را فراهم کردند که هم خودشان زود پژمرده شد و هم نتوانست رسالت خود را در عرصه مطالبگری از دولت به انجام برساند و به یک سونگری تبدیل شد.

زاکانی تصریح کرد: بیش از این آفت سوم را باید با دقت نظر و با حفظ استقلال و با حفظ روحیه فعالیت و پیش رو در جامعه دنبال کرد به طریقی که مابه ازای آن حرکت پیش رو و تلاشگر امکانی فراهم شود که دولت‌ها و سایر اجزا و مجالس پاسخگو و نه تاثیرگذار به جنبش دانشجویی باشند و نباید این گونه باشد. امروز می‌بینیم بهره گیری از این آفت به شدت در حال تجلی است و هر آفتی که در گذشته ما از قبل آن آسیب خوردیم امروز مجددا ظهور و بروز پیدا می‌کند بهترین کار تلاش جنبش دانشجویی برای عمق بخشی به خودشان است و از سوی دیگر احاطه به شرایط کشور در ابعاد مختلف باید شکل بگیرد هم چنین حرکت در مسیر مطالبات مصلحانه و تلاشگری تحول خواهانه در اینکه کشور به سمت خیر و صلاح سوق یابد باید انجام گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: معتقدیم باید جنبش دانشجویی از جریانات و گروه‌های سیاسی فاصله معناداری داشته باشد نه آنکه در دست آن‌ها ابزار قرار گیرد این جریان باید خود را مصونیت ببخشد از بعد معرفت اندوزی و عمق بخشی تا در تلاطم افکار مختلف تحت تاثیر قرار نگیرد و باید استقلال خود را حفظ کند تا بتوان با فاصله‌ای که نسبت به مسئولین دارند ‌‌نهایت اثرگذاری بر روی مسئولین را داشته باشند.

وی بیان کرد: تشکل‌های باید بین خود و عناصر فعال دانشجویی پیوستگی بهتری ایجاد کند و هر جا این اتفاق افتاد اثر بهتری را شاهد هستیم باید تشکل‌ها به جای نفی یکدیگر به همفکری و همیاری و تعامل با یکدیگر بپردازند تشکل‌های دانشجویی وام دار جریانات و مجموعه دانشگاه‌ها هستند و باید خود را وقف این مجموعه‌ها کنند.

زاکانی تصریح کرد: امروز یکی از کارویژه‌های جریانات دانشجویی آن است که ارتباط عمیقی را با مجموعه‌های جوان دانشجو پیدا کند و این پیوستگی عمق یابی را آن گونه گسترش دهد که از یک عقبه بالای همفکری دانشجو برخوردار باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس پس از ذکر این مقدمه بلافاصله به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

 

وی با اشاره به موضوع پی‌ام دی خاطرنشان کرد: بحث پی‌ام دی موضوعی است که ادعای جدی اولیه برای تمام رخدادهایی که طی ۱۲ سال گذشته رخ داده، است. ما با یک ادعایی مواجه بودیم که آمریکایی‌ها بنابر گزارشات منافقین آن را بیان می‌کردند.

زاکانی ادامه داد: طی این مدت هم آمریکایی‌ها فشارهای خود را با توجه به همین ادعا‌ها به ما تحمیل کردند و به نوعی این فشار‌ها را توجیه پذیر می‌دانستند زمانی که آمانو به ایران سفر کرد ما با وی در کمیسیون برجام جلسه‌ای گذاشتیم که این هفته متن این جلسه را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد تا معلوم شود که ما چه صحبت‌هایی کردیم و آمانو چه پاسخ‌هایی داد. وی در چندین نوبت در سفر اخیرش اعلام کرد که تا پایان سال میلادی این پرونده را خواهیم بست و بیانش از اراده‌ای بود که در این مسیر سیاسی کاری نخواهد کرد اما امروز با یک گزارش از سوی آمانو مواجه هستیم که با نظر من سیاه‌ترین گزارشی است که تاکنون علیه ما داده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: آمانو در این گزارش آورده که ایران قبل از سال ۲۰۰۳ برای دستیابی به بمب ساختاری را ترتیب داده و با محاسبات کامپیوتری و مدل سازی‌هایی را انجام داده که در همین مسیر بوده و در همین راستا بوده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت آن‌ها ادعاهای گذشته خود را مجددا نوشتند و یک گزارش بسیار تلخ و نادرستی را منعکس کردند بدون آنکه دلایلی برای آن داشته باشند. نکته‌ای دیگر که در این گزارش قابل تامل است آنکه آورده شده از سال ۲۰۰۹ به بعد ایران هیچ انحرافی در مسیر تولیدات هسته ای‌اش نداشته که دوستان عزیز مذاکره کننده بسیار مشتاقانه با این گزارش برخورد کرده‌اند و می‌گویند این نشان تبرئه ماست. اما اگر کسی دقت کند می‌فهمد که با وجود این گزارش تمام ادعاهای ایران دروغ بوده و تمام حدسیات و ادعاهای طرف مقابل درست بوده است؛ نکته‌ای که وجود دارد آن است که وقتی این ادعا‌ها درست باشد تمامی اقدامات گذشته از جمله تحریم‌ها از نظر طرف مقابل درست تلقی شده و هر گونه نگاه سخت گیرانه نسبت به ایران را کاملا توجیه پذیر می‌دانند.

زاکانی افزود: اگر شورای حکام در ۱۵ دسامبر به یک جمع بندی برسد که ما به ازای آن پرونده را ببندد این اتهامات نکته سیاهی را در پرونده ما ثبت می‌کند که با وجود این واژه طرف مقابل بعد‌ها این ادعا مقدمه یک تحمیل فشاری بیشتر علیه ما خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این نگاه آمانو درست مانند نگاه‌های قبلی دارای سوء ظن است و ما از آمانو مصرانه خواسته بودیم آنچه که خود دریافت می‌کند را اعلام کند نه آنچه که تحت فشار آمریکاست؛ معتقدم این‌ها به سمت بسته شدن این پرونده خواهد رفت چرا که هیچ علاقه‌ای ندارند هیچ گونه انتظاری در جمع آوری سرمایه‌هایی که از برجام ایجاد شد را به وجود بیاید اما این نقطه سیاه بدون هیچ دلیلی در پرونده ما حفظ خواهند کرد برای اینکه بهانه‌هایی که بعد‌ها ایجاد می‌کنند را در افکار عمومی توجیه پذیر بدانند.

وی تاکید کرد: انتظارمان از مسئولین این است که کمی خویشتن دار باشند و منافع ملی را مابه ازای بازی‌های سیاسی قرار ندهند ما می‌توانیم دست به دست هم دهیم و مکمل هم شویم و موضوعاتی که منافع ملی هست را فرا‌تر از جریانات سیاه و سفید ببینیم. مجلس و دولت نیز باید تمهیداتی به این منظور بیندیشند. اینکه ما ثناگوی این گزارش باشیم و مشتاقانه دنبال گزارشی باشیم که اگر تا پیش از این متهم قرار می‌گرفتیم و امروز در مقام مجرم قرار داریم یک حرکت شتاب زده است که برخی مسئولان این اقدام را انجام می‌دهند.

زاکانی افزود: باید به دنبال یک صدای واحد از داخل کشور باشیم و این در حالی است که این صدای واحد تبدیل به یک هیاهو شده است در حقیقت گزارش آمانو از نظر ما محکوم است. آمانو گزارشی می‌دهد بدون اینکه دلیلی برای آن داشته باشد که این اقدام با یک مواجهه درست توسط دستگاه سیاست خارجی باید پاسخ داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: به جای اینکه جلوی پای خودمان را ببینیم بهتر است آینده و چند سال بعد را هم ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در هیچ دوره‌ای شعار‌ها و اصول انقلاب در دولت‌ها به عنوان مبنا، شاقول و محور حرکت‌ها به میزانی که شایسته و بایسته بوده قرار نگرفته است؛ در دوره دولت موقت تکلیف روشن است در زمان بنی صدر هم به همین شکل در زمان شهید رجایی فرصتی نشد اما در دوره مقام معظم رهبری دولت وقت اختلافات نظری جدی با معظم له داشت؛ پس از جنگ تکلیف هاشمی هم کاملا معلوم بود؛ تکلیف دولت اصلاحات مشخص‌تر و اما در دوره نهم و دهم دولت نهم با شعار اصولگرایی بر سر کار آمد.

زاکانی تصریح کرد: اما دولت نهم خود را ملتزم به این شعار‌ها و اهداف ندانست و کم کم مسیر را به طریقی پیش برد که بخش زیادی از عناصر کارگزاران در لایه‌های دوم و سوم اقتصاد کشور را به دست داشتند و به نام اصولگرایی و به کام خودشان عمل می‌کردند. لذا شما دوره‌ای را سراغ ندارید که آن دوره بخواهد اصول و عناصری ملتزم و کاملا پیگیر ارزش‌ها باشد که در جریان اصولگرایی به آن اشاره شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: وقتی بحثی از اصولگرایی می‌کنیم بحث از آرمان‌ها و اصولگرایی یک دکان و حزب در کنار دیگر احزاب نیست اصولگرایی یک مرام است و مبتنی بر این مرام تا امروز متاسفانه دولت‌ها عمل نکرده‌اند یا در مخالفت با آن بودند یا با این شعار بر سر کار آمدند و در مسیر دچار غفلت از آن شدند.

وی تصریح کرد: هر چه که همسو با اصول انقلاب اسلامی حرکت کردیم شاهد شکوفایی بودیم و هر جا که فاصله گرفتیم آسیب پذیر شدیم. از زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد همواره رهبری تاکید کردند که نباید در اقتصادی متکی بر نفت بسنده کنیم و فروش آن باید باعث تحول در داخل باشد نه در حوزه مصرف و همواره شاهد بودیم اشکالاتی که ایشان در زمینه اقتصادی می‌فرمودند نه در زمان دولت کارگزاران و نه در سال ۸۵ این اشکالات برطرف نشد.

زاکانی خاطرنشان کرد: دو نوع نگاه در کشور وجود دارد نگاهی که می‌گوید باید داخل کشور را خودمان بسازیم و این ساختن مبتنی بر اقتضائات داخلی صورت گیرد که این نگاه اصیل انقلابی و‌‌ همان نگاه مقام معظم رهبری است نگاه دوم اعلام می‌کند باید ما برای رفع مشکلات هیچ راه حلی نداریم جز اینکه با آمریکا کنار بیاییم این نگاهی است که در دوم خرداد وجود داشت و کتاب چاپ شده سازمان مدیریت سال ۸۳ این نگاه را تایید می‌کند و می‌گوید که فقر و بیکاری را نمی‌توانیم با تخاصم با آمریکا و اسرائیل حل کنیم باید اول مشکلاتمان را با آمریکا حل کنیم که فقر و بیکاری در کشورمان از بین برود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز‌‌ همان نگاه در بحث اقتصاد در دولت فعلی نقش آفرینی ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: بنا نیست مسئولین فحش دهند یا توهین کنند اما بناست که مطالبات به حق را با موضع درست بیان بدارند. ما نمی‌توانیم به دیپلماسی‌ای اتکا کنیم که جز با درخواست و نوعی ایجاد انفعال حق و حقوق ملت را دنبال نکند.

 زاکانی با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: در بحث منا وزیر خارجه زحمت کشیدند اما زحمتشان چه بود؟ پیگیری از طریق امیر کویت تا با امیر عربستان تماس بگیرد که وزیر بهداشت ما را در کشورشان راه دهند اما هیچ تحویلی نگرفتند، اما آن تشر مقام معظم رهبری و برخورد با صلابت ایشان باعث شد معادلات تغییر یابد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: ادبیات منطقی مواجهه از موضع پایین یا تندی نیست بلکه جمع این دو با یکدیگر است باید با نرمی پاسخ دهید و آنجا که شدت لازم است شدت داشته باشیم چرا که بعضی‌ها اصلا حرف نرم در گوششان فرو نمی‌رود.

وی تاکید کرد: دولت نه تنها از ظرفیت‌هایش استفاده نمی‌کند بلکه با برخی رفتار‌ها دیگر ظرفیت‌ها را نیز محدود می‌کند.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا شما و امثال شما تنها در روز دانشجو به دانشگاه‌ها می‌آیید خاطر نشان کرد: بنده دائما در دانشگاه‌ها می‌گردم حداقل هفته‌ای یک بار در دانشگاه‌های مختلف حضور دارم چرا که هم علاقه دارم و هم آن را وظیفه خود می‌دانم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نگاه ابزاری برخی از دولت‌ها به تشکل‌های دانشجویی تصریح کرد: بنده هیچ‌گاه در جلسه یک طرفه شرکت نمی‌کنم چرا که معتقدم جنبش دانشجویی باید حرفش را بزند و پاسخش را بگیرد و چنانچه قانع نشد بگوید.

وی ادامه داد: ما یکسری محدودیت‌هایی داریم و راجع به آن حرف می‌زنیم برای ما هیچ یک از دولت‌ها ملاک نیستند اگر هم این دولت هم حرف خوبی بزند می‌گوییم خوب است و اگر بد باشد می‌گوییم بد است ممکن است بنده خطا کنم چرا که ممکن الخطا هستم اما معتقدم ما به فراست و دقت نظری رسیده‌ایم که حرف‌هایمان را بزنیم متاسفانه ما آن وضعی که باید را باید به تشکل‌های دانشجویی بدهیم را در هیچ دوره‌ای نداده‌ایم. در حقیقت در هیچ دوره‌ای به جنبش‌های دانشجویی آن عنایت خاص را نداشته‌ایم و این اشکال مربوط به همه دوره هاست یعنی آن احساس نیازی که مسئولان باید داشته باشند تا در برابر دانشجویان پاسخگو باشند نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این در حالی است که در دوره ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب ایشان در دانشگاه‌ها جلسه می‌گذاشتند اما می‌بینیم که دیگران چه قدر این مسیر را تکرار کرده‌اند. در حقیقت این نگاه هیچ وقت بین مسئولان دولتی نبوده است.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما نماینده پر سرو صدایی در مجلس هستید گفت: بنده نماینده پر سر و صدایی نیستم چرا که سر و صدا و هیاهو چیزی را حل نمی‌کند خیلی‌ها علاقه دارند در فضای هیاهو بسیاری از حقایق را ذکر کنند اما بنده معتقدم که باید به حقایق پرداخت و حرف‌ها را با ملاک زد.

وی با اشاره به برجام یادآور شد: ما چندین بار برجام را زیر و رو کردیم و حدود ۵۰، ۶۰ روز با این سند زندگی کردیم خیلی از عناصر مسئول در کشور نسبت به این سند بی‌توجه و بی‌دقت بودند ما حق نداریم برای چند دهه آینده تصمیم بگیریم و اگر هم قرار است چنین کاری کنیم باید به مردم توضیح دهیم که چه تصمیمی را می‌خواهیم اتخاذ کنیم؛ یکی از نکاتی که رهبری تاکید کردند که این سند به مجلس بیاید بیشتر به منظور رعایت قانون و دقت بیشتر به این سند و وجود این مسئله که مردم متوجه شوند برجام چگونه سندی است بود ضمن اینکه ما بتوانیم باری را از روی دوش نظام برداریم که معتقدم مجلس می‌توانست در این بخش ظهور و بروز بهتری انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مسئله آمریکاستیزی یادآور شد: آمریکا ستیزی ما یک منطق درستی دارد اگر بخواهیم مسلمان شویم باید ظلم ستیز باشیم و البته در جای جای قانون اساسی نیز این نکته دیده می‌شود اصلا باید ببینیم که در طول این ۳۶، ۳۷ سال گذشته در کجا ضرر و در کجا منفعت داشته‌ایم آیا آنجا که آمریکاستیزی نکرده‌ایم ضرر کرده‌ایم و یا بالعکس.

زاکانی افزود: ما توانمندی‌هایی داریم که هر‌گاه مستقل از آمریکا و ظرفیت‌های آن عمل کرده‌ایم دست به توسعه اهداف انقلاب اسلامی زده‌ایم و هر جا خود را در زمین آمریکا درگیر کرده‌ایم آسیب خورده‌ایم حالا با وجود چنین تجربه‌ای این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان کشور که هر کدام تکیه بر قدرت زدند نتوانستند این معادله را تغییر دهند و با اصول انقلاب بار انقلاب را بلند کنند این در حالی است که بسیاری از مسئولان به ظرفیت‌های انقلاب و انقلابی بودند معتقد بودند و توانستند موفق شوند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان کشور ظرفیت‌های انقلاب را می‌دانستند می‌توانستند برخلاف هژمونی قدرت در جهان حرکت کنند اما واقعیت این است که مسئولان از بن دندان پیوستگی نداشتند و دچار یک سفینه‌گری بودند یا در مقام و شعار باقی ماندند و یا در مقام عمل نتوانستند واقعیت تلخ جهان چیره شوند بلکه با آن نیز همراه شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: منطق انقلاب منطق درستی است و اگر این منطق با برنامه ریزی مناسب و عمل صحیح دنبال شود حتما منجر به یک تحول جدی در کشور خواهد شد؛ معتقدم در مسیری که انقلاب اسلامی دنبال می‌کند باید یک الگوی کاملی را در ایران بسازیم و به نوعی ایران را از نظر مادی و معنوی سرآمد کنیم؛ مسیر رشد و پیشرفت را سرعت ببخشیم، دست از نگاه‌های تنگ نظرانه برداریم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده و از موقعیت‌های منطقه‌ای سود ببریم.

زاکانی گفت: در سوریه دو نگاه وجود داشت نگاهی که بر حقوق ملت سوریه تاکید می‌کرد و از حکومت مشروع این کشور دفاع می‌کردو نگاه دیگر تحت تاثیر قرار گرفتن هژمونی جهانی بود آمریکا می‌خواست سوریه به دست معارضین بیفتد سپس این معارضین را در داخل عراق لبنان و در ‌‌نهایت ایران وارد کند تا کل منطقه با این عناصر وحشی مواجه شوند در سوریه این اقدام شکل گرفت از آن به عنوان انقلاب مردمی یاد می‌کردند که دویست و خورده‌ای پزشک ایرانی طی نامه‌ای به بشار اسد از وی اشکال گرفتند اما بسیار زود مشخص شد که آن نگاه نافذ تیزبینانه مقام معظم رهبری که صحنه را می‌بیند مسیر عنایت سوریه را دنبال کرد و شرایط را به سمتی پیش برد که کشوری همچون روسیه هم منفعت خود را در همراهی با این نگاه دید و امروز می‌بینیم که آمریکا و دیگران در باتلاق نگاه خود فرو رفته‌اند.

وی تاکید کرد: هر جا ما در منطق درست انقلابی پافشاری کنیم قطعا پیروزی از آن ماست اما هر جا فاصله گرفتیم قطعا آسیب خواهیم خورد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: سال ۹۲ به بی‌تدبیری دوستان که در صحنه بودند و کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کردند رسیدیم چهار نفر اصولگرا در صحنه باقی ماندند و یک نفر با آن‌ها رقابت کرد در عمل خود چهار نفر هم به هم پرداختند و این یک سناریو دقیق و طراحی شده برای جریان اصولگرایی بود که امروز نیز شاهد پیاده سازی مجدد آن هستیم.

زاکانی بیان داشت: بنده خبر دارم هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تدبیر کردند تا اصولگرا را از وحدت تا انسجام بیرون بکشند. این نقشه‌ای را که بیان کردند که امثال ناطق نوری وارد شده و میدان داری کند نقشه‌ای است که دوم خردادی‌ها طراحی کردند و این افراد در سناریو بازی می‌کنند که برای آن‌ها نوشته شده است و ما این را دون شان افراد می‌دانیم.

وی تصریح کرد: امروز هر کسی سبب شکاف در جریان اصولگرایی شود عملا آب در آسیاب کسی می‌ریزد که فردا از روی خود همین افراد برای قدرت عبور می‌کنند؛ ما در حال رفتن به سمت وحدت هستیم و وحدت تنها یکی از مولفه‌های پیروزی است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما باید توجه کنیم که چه خصوصیاتی باید وجود داشته باشد تا مورد اقبال مردم واقع شویم و آن عنصر شایسته‌ای که معرفی می‌کنیم عنصری باشد که مردم به آن اقبال داشته باشند.

زاکانی یادآور شد: فضا باید به سمت فضای منطقی پیش رود برخی از التهابات کنونی خود ساخته است و یا برخی بر اثر تحریف آن را ایجاد می‌کنند هر چند هر نوع التهاب آب به آسیاب کسانی می‌ریزد که خلاف جریان اصولگرایی می‌خواهند گام بردارند.

وی بیان کرد: با بصیرت و آگاهی که در بین مجموعه دوستداران انقلاب است دیگر آن نقاب و شکاف گذشته در انتخابات آتی ایجاد نخواهد شد؛ اصل حوزه‌های انتخابیه است دوستداران انقلاب باید جمع شوند و یک رقابت منطقی با هم و در کنار هم به منصه ظهور برسانند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نباید معطل وحدت در کشور بود اینکه دوستان دوم خردادی و اصلاح طلب به تفرقه معتقدند آن‌ها آرزوهای خود را بیان می‌کنند اخباری که ما داریم آن است که آن‌ها دنبال القا کردن تفرقه به ما هستند و دنبال عملیاتی کردن آن و ما کاری به آن‌ها نداریم و مانع آن‌ها می‌شویم و مسیر وحدت را طی خواهیم کرد.

زاکانی تصریح کرد: هر مجموعه‌ای از جریانات انقلاب که می‌خواهد، شکل بگیرد اما باید تاکیدشان بر اصول و ارزش‌ها باشد.

وی گفت: ما دو جا با عنصر سلطه گر مذاکره می‌کنیم یک زمانی جایی است که نفعی برای خودمان یا عنصر سلطه پذیر داشته باشد و بخواهیم دفع شری از سلطه گر بکنیم؛ ما در عراق با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم و منطقمان در آنجا کمک به مردم مظلوم عراق بود نه نرمش قهرمانانه.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: جای دیگری که بخواهیم از موضع نرمش قهرمانانه مذاکره کنیم یک افق و ایده آلی را می‌بینیم و در این مسیر حرکت می‌کنیم و اگر با مانع روبرو شدیم توقف نمی‌کنیم بلکه آن مانع را دور می‌زنیم و این‌‌ همان معنای نرمش قهرمانانه را دارد. در موضوع مذاکره که به برجام منتج شد این لفظ را در دوستان مذاکره کننده دیدیم اما در عمل مشاهده کردیم که نکاتی به آن‌ها تحمیل شد که خارج از نرمش قهرمانانه بود بعضی از این نکات ما را دچار عقبگرد و برخی دیگر راه آینده را کند کرد.

زاکانی تصریح کرد: کار‌شناسی‌تر می‌شد مذاکره کرد اگر دولت محترم به کار‌شناسان داخلی کشور اعتماد می‌کرد و باید گفت ضعف‌هایی که وجود دارد مربوط به کار کار‌شناسی غیردقیق است.

وی تاکید کرد: ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت که ما در ژنو ۱۶ نفر بودیم این در حالی است که آمریکایی‌ها ۱۴۳ نفر و انگلیسی‌ها حدود ۵۰ نفر بودند عدد و رقم ما کمتر از ۱۰ درصد افراد متقابل بود از سویی دیگر صالحی گفت ما در مقابل مونیز دو نفر بودیم اما آنان مقابل ما گوش تا گوش آدم نشانده بودند اینکه صالحی با مونیز در محفلی مذاکره می‌کند که مملو از جمعیت است نشان از نگرانی طرف مقابل از آینده‌اش دارد این در حالی است که تیم مذاکره کننده برداشت واحدی از برجام نداشت برای مثال عراقچی در کمیسیون برجام یک صحبتی کرد و صالحی صحبت نقیض آن را می‌گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: تیم مذاکره کننده با چهار کشور در مذاکرات حضور یافت آن‌ها معتقد بودند که اگر این کار را نمی‌کردند طرف مقابل به ما حمله می‌کرد این در حالی است که تمامی افرادی که به کمیسیون برجام آمدند این سخن را نگفتند گفتند آمادگی و اقتدار کشور موجب شد تا به ما حمله نشود و وجود این مسئله که ما از فصل هفت منشور سازمان ملل بیرون آمدیم چرا که تمامی حقوقدانان می‌گویند این حرف نادرستی است.

زاکانی گفت: آن‌ها می‌گفتند اگر ما این کار را نمی‌کردیم فروش نفت صفر می‌رشد که حرف کاملا غلطی است چرا که بازار جهانی دیگر کشش ادامه آن وضعیت را نداشت ما مجبور نبودیم که برجام را بپذیریم هر چند برجام برای ما هم فرصت و هم تهدید تلقی می‌شود در مجلس عده‌ای کم به دنبال تایید یا رد صددرصدی برجام بوده‌اند؛ اکثرا به دنبال مشروط کردن برجام بودند اما ما می‌گفتیم شروط جدی بر برجام بگذاریم تا در آینده کار به نفعمان پیش برود که برخی از دوستان دولتی اعلام کردند خیر و همین امر موجب شد تا مقام معظم رهبری آن شروط را بیان کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار