موج سرمای کم سابقه، یخبندان و بدنبال آن تعطیلی مدارس و لغو چند پرواز فرودگاه ایلام به علت شرایط نامناسب آب و هوایی، بررسی لایحه راه اندازی منطقه آزاد مهران در صحن علنی مجلس و بازگشت آخرین گروه زائران اربعین حسینی به کشور از پایانه مرزی مهران مهمترین رویدادهای هفته گذشته استان بود.
کد خبر: ۱۴۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 13 December 2015
موج سرمای کم سابقه، یخبندان و بدنبال آن تعطیلی مدارس و لغو چند پرواز فرودگاه ایلام به علت شرایط نامناسب آب و هوایی، بررسی لایحه راه اندازی منطقه آزاد مهران در صحن علنی مجلس و بازگشت آخرین گروه زائران اربعین حسینی به کشور از پایانه مرزی مهران مهمترین رویدادهای هفته گذشته استان بود.
به گزارش تابناک ایلام، اختصاص 50 درصد اعتبارهای عمرانی سیل آبان ماه گذشته به ایلام، دستور رئیس جمهوری برای شتاب در اجرای طرح تونل کبیرکوه و از سرگیری فعالیت پایانه صادراتی مرز مهران، دیگر رخدادهای مهم هفته گذشته استان به شمار می رود.

** لغو پرواز صبح تهران - ایلام و تاخیر پرواز دوم
مدیر فرودگاه شهدای ایلام از لغو پرواز شرکت هواپیمایی آسمان از مقصد تهران به ایلام خبر داد و گفت: پرواز دوم شرکت هواپیمایی پویا نیز از همین مسیر به علت شرایط نامساعد جوی در فرودگاه تهران با تاخیر انجام می شود.
مجتبی بیاتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به سبب بارش برف در فرودگاه مهرآباد پرواز صبح امروز شرکت هواپیمایی آسمان (تهران به ایلام) لغو شد.
وی افزود: پرواز دوم رفت و برگشت تهران - ایلام متعلق به شرکت هواپیمایی پویا مقرر بود ساعت 8:15 صبح امروز انجام شود ولی به علت شرایط نامساعد هوا با سه ساعت تاخیر انجام خواهد شد.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام یاد آور شد: بارش برف و شرایط نامناسب جوی، پروازهای نوبت صبح روز گذشته (یکشنبه) فرودگاه ایلام را نیز به مقصد تهران لغو کرده بود.

** اختصاص 50 درصد اعتبارهای عمرانی سیل ایلام
مدیرکل بحران ایلام گفت: 50 درصد از اعتبارهای عمرانی سیل اوایل آبان گذشته ایلام تاکنون به استان تخصیص داده شده است.
احمد کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 410 میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل گذشته در این استان از سوی هیات دولت در نظر گرفته شد که تاکنون حدود 200 میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.
وی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری، بازسازی راه ها و ابنیه فنی، بازسازی و ساماندهی مسیل های شهری، بازسازی و ترمیم ابنیه و تاسیسات کشاورزی و هزینه های خدمات فنی و پشتیبانی و آواربرداری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از این محل انجام می شود.
مدیرکل بحران استان ایلام یادآور شد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دستور پرداخت این مبلغ را صادر و به خزانه کشور ابلاغ شده است که به زودی در اختیار استان قرار می گیرد تا در بخش های خسارت دیده هزینه شود.

** لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران و اردبیل خارج از نوبت در مجلس بررسی می شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تغییر دستور کار امروز (دوشنبه) خانه ملت و بررسی با اولویت لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و مهران موافقت کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با 108 رای موافق، 43 رای مخالف، 16 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر اولویت قرارگرفتن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و مهران را تصویب کردند.
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام به عنوان یکی از متقاضیان این درخواست گفت: استان ایلام دارای محرومیت و ضعف های بسیار زیادی در ساختارها است به همین دلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران ضروری است.
وی با بیان این که دغدغه نمایندگان رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته است، خواستار تغییر دستور و بررسی خارج از نوبت لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و مهران شد.
در نهایت پیشنهاد در دستور قرار گرفتن با اولویت این لایحه به تصویب نمایندگان رسید.
نماینده مردم ایلام، مهران، ملکشاهی، سیروان، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در خصوص این رای گیری به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی این لایحه با توجه به تعدد طرح ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی زمان بر بود و بر اساس قانون اگر 50 نفر از نمایندگان با بررسی طرحی بصورت خارج از نوبت موافقت کنند، در اولویت قرار می گرفت.
شوهانی افزود: تلاش های دامنه داری در ماه های گذشته برای جلب نظر موافق نمایندگان مجلس با لایحه منطقه آزاد مهران صورت گرفت و خوشبختانه امضای 52 نفر نیز برای بررسی خارج از نوبت آن گردآوری شد و امروز در صحن علنی مطرح شد و مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی نهایی منطقه آزاد مهران فردا سه شنبه در صحن علنی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به پیش بینی ها اکثریت قاطع نمایندگان با ایجاد این منطقه با توجه به ظرفیت های مهران موافق هستند.

** ورود زائران اربعین از مرز مهران به 819 هزار نفر رسید
استاندار ایلام گفت: تعداد زائرانی که پس از برگزاری آیین های اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران وارد کشور شده اند از 819 هزار و 764 نفر گذشت.
محمدرضا مروارید روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در روز یکشنبه 51 هزار و 214 نفر روز از مرز مهران وارد کشور شدند، تاکنون بیشتر زائران اربعین به کشور بازگشته و تا پایان هفته جاری تمامی آنها از مرزهای تعیین شده به شهرهای خود باز می گردند.
استاندار ایلام اوج ورود زائران از مرز مهران را در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته اعلام کرد و یادآور شد: با وجود تعداد فراوان زائران در پایانه مرزی و شهر مهران هیچ مشکلی از بابت اسکان موقت و تغذیه آنها نداشتیم و با همکاری مردم و دستگاه های متولی در این بخش ها امکانات خوبی ارائه و هیچ زائری بدون پذیرایی از مهران خارج نشد.
بر اساس اعلام رئیس ستاد اربعین کشور، در ایام منتهی به اربعین بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از مرزهای زمینی مهران، شلمچه و چذابه به کشور عراق سفر کردند که از این تعداد 57 درصد از مرز مهران خارج شدند.

** صادرات کالا در پایانه مرزی مهران چهارشنبه از سر گرفته می شود
مدیرکل گمرکات استان ایلام از اعلام آمادگی برای از سرگیری مبادله های مرزی و صادرات کالا به کشور عراق در پایانه مرزی مهران از چهارشنبه آینده خبر داد.
خلیل حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور از راه مرز مهران و روان شدن ترافیک راه های این شهرستان به پایانه، صادرات کالا از بازارچه مرزی مهران به عراق از روز چهارشنبه 18 آذر از سر گرفته می شود.
وی اوایل ماه جاری از بسته شدن مرز مهران به روی کامیون های حامل کالاهای صادرانی و تجاری در روز دوم آذر ماه جاری و بنابر درخواست طرف عراقی فعالیت تجاری خبر داده و گفته بود این تصمیم به سبب تردد گسترده زائران برای شرکت در آیین اربعین حسینی و به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرز و در راستای افزایش خدمات رسانی و ممانعت از سرگردانی زوار اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: صادرکنندگان و غرفه داران ایرانی و نیز تجار عراقی مستقر در پایانه مرزی مهران از پس فردا (چهارشنبه) می توانند همانند روال پیشین فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را در این منطقه از سرگیرند.

** دستور رئیس جمهوری برای شتاب در ساخت تونل کبیرکوه
به دستور رئیس جمهوری و به منظور آسان سازی سفر زائران به عتبات عالیات عراق، وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف به شتاب در تکمیل و اجرای طرح ساخت راه دره شهر - آبدانان از جمله تونل کبیرکوه شدند.
نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: به دستور مستقیم رئیس جمهوری هیات دولت تامین 100 درصد بودجه مورد نیاز تکمیل تونل کبیرکوه را تصویب کرد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت راه و شهرسازی برای تامین آن اقدام کند.
علی محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به دنبال بازدید معاونان توسعه راه ها و حقوقی وزارت راه و شهرسازی از روند ساخت تونل کبیرکوه و ارائه گزارش به وزیر راه و شهرسازی و موافقت و دفاع منطقی وی در نشست هیات دولت، تامین اعتبارهای مورد نیاز این طرح بزرگ راهسازی مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به نقش پایه ای و اصولی این طرح در رفع مشکلات ترافیکی مرکز، غرب و شمال غرب و همچنین اثرهای مثبت تونل کبیرکوه در روان سازی سفر زائران عتبات و عالیات، بودجه کامل این طرح بدون حتی یک مخالف در نشست هیات دولت به تصویب همه اعضا رسید.
نماینده دهلران به اهمیت ساخت تونل کبیرکوه در خروج حوزه جنوب استان ایلام از بن بست جاده ای و حل مشکل ترافیک تردد زائران عتبات عالیات اشاره و اضافه کرد: با دستور ریاست جمهوری بودجه لازم و کافی برای اجرای این طرح به صورت خارج از نوبت در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارمی گیرد.

** لایحه راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران و اردبیل به کمیسیون اقتصادی بازگشت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاحات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی اردبیل و مهران را به دلیل دارا بودن بار مالی به کمیسیون اقتصادی بازگرداندند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در اخطار اصل 75 قانون اساسی گفت: دوستان در لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی اردبیل و مهران باید می نوشتند که بدون هزینه دولتی انجام شود اما قطعا بدون هزینه دولتی هیچ مشکلی حل نمی شود زیرا مناطق ویژه اقتصادی قانون خود را دارد و باید طبق قانون دولت زمین در اختیار مناطق ویژه قرار دهد.
وی افزود: در عین حال دولت باید برای تعداد زیادی از مناطق ویژه ای که وجود دارد سازمان های نظارتی خود را تقویت کند و وقتی مناطق آزاد افزایش یافت به این معناست که ما نظام قانون گذاری کشور را قبول نداریم در حالی که در لایحه مذکور 10 تا 15 منطقه ویژه اقتصادی به این لایحه اضافه شده است که بر این اساس باید تمام مناطق ایران منطقه آزاد و ویژه شوند.
لاریجانی در پاسخ به اخطار توکلی با بیان این که این اخطار وارد است، گفت: به نظر می رسد غیر از آن مناطقی که دولت در لایحه خود به آن اشاره کرده اصل 75 دارد زیرا در لایحه اولیه دو مورد آورده شده و چون دولت بار مالی این دو منطقه را متقبل شده است، پس مشکلی وجود ندارد ولی در سایر موارد که در گزارش کمیسیون آمده، در لایحه اولیه نیست و در کمیسیون به آن اضافه شده است.
وی ادامه داد: قوانین مناطق آزاد برای کسانی تهیه شده است که از معافیت مالیاتی برخوردار شوند بنابراین در ابعاد کلی و با افزایش مناطق آزاد، بودجه دولت کاهش می یابد.
ثانیا درباره همه این مواردی که اشاره شد قطعا نیازمند زیرساخت های اولیه هستیم که اقدامات و فعالیت در راستای آن می تواند بار مالی داشته باشد.
رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز 4 لایحه ایجاد مناطق آزاد دیگر به هیات رئیسه ارجاع شده که دولت در هر کدام از آنها یکی، دو مورد دیگر از منطقه آزاد ویژه را به مجلس معرفی کرده است و در بقیه موارد کمیسیون به لایحه دولت مناطقی را افزوده است.
لاریجانی توضیح داد: من معتقدم آن مناطقی که دولت در لایحه خود به آن اشاره کرده اصل 75 ندارد چرا که بار مالی آن را دولت برعهده گرفته ولی موارد دیگری که کمیسیون به آن اضافه کرده دارای مشکل اصل 75 قانون اساسی است که این موارد حتی اگر در مجلس هم به تصویب برسد، شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد.
وی افزود: مشکل دوم این است که چهار لایحه با یک عنوان به هیات رئیسه ارجاع شده که فکر می کنم می شود حداقل این موارد را در یک لایحه تجمیع کرد تا حداقل چهار بار در دستور کار مجلس قرار نگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: لایحه ایجاد منطقه آزاد صنعتی، تجاری اردبیل و مهران برای حل مشکل اصل 75 و ادغام با دیگر لوایح تقدیمی از طرف دولت تجمیع شده و دوباره به صحن بازگردد.
نمایندگان نیز با نظر وی موافقت کردند و این لایحه به کمیسیون اقتصادی بازگشت.

** تا پایان هفته از شدت هوای سرد ایلام کاسته می شود
مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: تا پایان هفته هوای سرد غالب در استان به ویژه نواحی شمالی به تدریج تضعیف و از شدت آن نسبت به روزهای نخست هفته جاری کاسته می شود.
یوسف شیخ الملوکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دو شب گذشته با توجه به وزش باد هوای شهرستان های شمالی استان به خصوص ایلام و ایوان به چند درجه زیر صفر کاهش یافت.
وی ادامه داد: تا پایان هفته جاری هوای صاف تا قسمتی ابری بر استان حاکم است و پدیده قالب نیز سرمای زمستانی و مه گرفتگی در برخی از گردنه ها و بلندی های استان در اوایل روز است.

** مرگ سه نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا صحت ندارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، مرگ سه نفر از اهالی استان در اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را تکذیب کرد.
علی دل پیشه روز سه شنبه در نشست شورای سلامت استان با محوریت پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: انتشار خبری مبنی بر فوت سه شهروند ایلامی به علت ابتلا به این بیماری، موجب تشویش و نگرانی در بین مردم استان شده است که این موضوع صحت ندارد.
وی افزود: تا کنون هیچ موردی از ابتلا و مرگ به علت بیماری آنفلوآنزا در استان دیده و دریافت نشده است و مردم نگرانی خاصی در این زمینه نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با دعوت مردم به حفظ آرامش یادآور شد: پس از ورود زائران اربعین از مرز مهران به کشور، از زواری که مشکوک به این بیماری بودند نمونه گیری های لازم انجام و نمونه ها به مراکز آزمایشگاهی ارسال شد.
دل پیشه تاکید کرد: مردم به شایعات مربوط به بیماری و نیز اخبار شبکه ها و فضاهای اجتماعی توجه نکنند و خبرهای واقعی و اصلی در این خصوص را تنها از طریق رسانه های رسمی معتبر و مسئولان مربوطه پیگیری کنند.

** طرح جامع اربعین در مهران تدوین می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: طرح جامع اربعین بنا به درخواست ستاد مرکزی اربعین تدوین خواهد شد.
شاپور پولادی عصر سه شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران اظهار کرد: رئیس ستاد اربعین کشور در بخشنامه ای خواستار تدوین طرح جامع اربعین در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه شده و باید این طرح هرچه سریع تر تدوین شود.
وی افزود: دستگاه های اجرایی استان در موضوع های مقابله با سیل ماه گذشته و در آمادگی خدمات رسانی به زائران اربعین کارنامه موفقی ارائه کردند.
پولادی یادآور شد: بخش هایی از فرآیند کار صورت گرفته نیز فاقد اشکال نبود که باید بطور دقیق ارزیابی شده و ضمن شناسایی نقاظ ضعف راهکارهای رفع آنها در سال آینده اتخاذ شود.
معاون استاندار ایلام خاطر نشان کرد: در میزان وقوع حوادث رانندگی امسال شاهد کاهش سوانح بودیم که نتیجه همراهی تمامی ارگان ها و رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان بوده است.

**
قدردانی معاون اول رئیس جمهوری از استاندار، مسئولان و مردم استان ایلام
معاون اول رئیس جمهوری به خاطر ارائه خدمات مطلوب در خلق حماسه بزرگ اربعین از استاندار، مسئولان و مردم استان ایلام قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست شورای اداری استان البرز با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین و خلق حماسه بزرگ در آن و با اشاره به سفر خود به نجف و کربلا در ایام اربعین حسینی، تجمع عظیم اربعین را نادر و عجیب عنوان و اظهار کرد: وزارت کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ستاد عتبات و برخی استان ها از جمله خوزستان و به ویژه استاندار ایلام و مسئولان استانی کار سنگینی انجام دادند و از همه آنها قدردانی می کنیم.

** قدردانی فرماندهان قرارگاه ظفر ناجا و انتظامی ایلام از مردم استان
فرماندهان قرارگاه ظفر نیروی انتظامی کشور و انتظامی استان ایلام با صدور بیانیه ای مشترک از حضور آگاهانه مردم ایلام و شهر مرزی مهران در خلق حماسه ای دیگر در کنگره عظیم اربعین، قدردانی کردند.
سردار حسن کرمی فرمانده قرارگاه ظفر نیروی انتظامی و سردار علی دولتی فرمانده انتظامی استان ایلام در این بیانیه، پذیرایی و تسهیل تردد میلیونی زائران را مرهون همت و تلاش عموم مردم و مسئولان دانسته و اظهار داشتند: بی شک خلق این حماسه عظیم و ماندگار مرهون همت و تلاش خالصانه همه مسئولان محترم و مردم شریف و ولایت مدار استان ایلام بوده است.
در این متن آمده است: از عموم مسئولان و مردم بزرگوار استان به سبب خلق این حماسه بزرگ که در بخش های مختلف از جمله انجام خدمات رفاهی و امدادی و تعامل و مشارکت مستمر نیروی انتظامی، موجب برقراری نظم و امنیت مثال زدنی و به تبع آن رضایت مندی زائران و مسئولان کشوری شده و مشقات و سختی های ناشی از انجام این ماموریت بزرگ را با سعه صدر و همدلی و هم زبانی متحمل شدند، مراتب امتنان و سپاسگزاری خود را ابراز می داریم.

** تعریض راه ایلام - مهران اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: دو بانده کردن و تعریض راه ایلام - مهران از اولویت های جدی و نخست این سازمان است.
به گزارش ایرنا، داوود کشاورزیان روز شنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار کرد: با اجرای این طرح، مسیر رفت و برگشت راه از هم جدا شده و باعث آسان سازی و شتاب در تردد وسائل نقلیه می شود.
وی افزود: همچنین با مطرح کردن شرایط تعریض مسیر کرمانشاه تا مهران در ستاد اربعین می توان به عنوان یکی از اولویت های سازمان مدیریت برای اختصاص ردیف بودجه ای در بودجه سال 95 و یا سال های آینده برای آن اعتبار در نظر گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مهمترین محدودیت و مشکل شهرستان مرزی مهران راه های آن است که اکنون بخشی از مسیر ایلام به مهران از محل اعتبارهای استانی و کمک های مرکز به صورت چهار بانده و سه بانده در حال ساخت است اما به طور کلی جاده ایلام - مهران باید به صورت دو بانده احداث شود.
کشاورزیان گفت: به علت موقعیت ویژه مهران از جمله نزدیکی به شهرهای زیارتی نجف و کربلا و از طرف دیگر علاقه مندی اکثر مردم کشور برای تردد از این مسیر، در اربعین امسال حدود 70 درصد از زائران مرز بین المللی مهران را برای بازگشت به کشور انتخاب کردند.
راه مهران - ایلام به عنوان اصلی ترین مسیر تردد زائران عتبات عالیات عراق با وجود اهمیت راهبردی از شرایط نامناسبی برخوردار است به طوری که در روزهای گذشته و در جریان سفر زائران اربعین حسینی تراکم و ترافیک سنگین باعث قفل شدن این جاده در طول ساعت های مختلف شبانه شد.
در جریان سفر زائران اربعین حسینی، هفته گذشته بیش از دو میلیون زائر از مرزهای زمینی کشور به عراق سفر کردند که بیشتر از 70 درصد آنان از راه پایانه مرز مهران تردد کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار