در فاصله کمتر از 2 ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شاهد گرم تر شدن تنور فعالیت نامزدهای انتخاباتی هستیم ولی آنچه این دوره را از سال های گذشته متفاوت می کند حضور پررنگ تر زنان در این کارزار سیاسی است.
کد خبر: ۱۵۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 30 December 2015
در فاصله کمتر از 2 ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شاهد گرم تر شدن تنور فعالیت نامزدهای انتخاباتی هستیم ولی آنچه این دوره را از سال های گذشته متفاوت می کند حضور پررنگ تر زنان در این کارزار سیاسی است.

 به گزارش تابناک ایلام؛پرونده ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه گذشته بسته شد و برای انتخابات مجلس دهم 12 هزار و 123 نفر و برای انتخابات خبرگان رهبری نیز 801 نفر ثبت نام کردند که این تعداد داوطلب از 2 برابری شرکت کنندگان در انتخابات مجلس و افزایش 62 درصدی برای مجلس خبرگان رهبری خبر می دهد. 
آنچه انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه 94 را از دیگر انتخابات متمایز می کند افزایش تعداد داوطلبان زن در این دوره است به طوریکه در دوره گذشته از مجموع تعداد افراد ثبت نام شده برای انتخابات مجلس تنها هشت درصد زن بودند که این تعداد در دوره اخیر به 12 درصد افزایش یافته است. 
استان ایلام نیز از این قاعده که در سراسر کشور مشاهده می شود مستثنی نیست و براساس اعلام مسئولان ستاد انتخابات استان، چهار نفر از بانوان استان در دوره نهم داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بودند که این تعداد در دوره دهم به هفت نفر افزایش یافته چهار نفر از این تعداد داوطلب زن در حوزه انتخابیه ایلام و سه نفر نیز در حوزه انتخابیه دهلران ثبت نام کرده اند. 
یک نفر از این داوطلبان دارای مدرک دکترا و شش نفر نیز با مدرک کارشناسی ارشد در این عرصه انتخاباتی حضور پیدا کردند. 
مدیرکل اجتماعی استانداری ایلام تاکید کرد: نگاه دولت تدبیر و امید به حوزه زنان چه در زمینه سیاستگذاری و چه در بخش اجرا باعث رغبت هرچه بیشتر زنان به مشارکت در فعالیت های سیاسی و اجتماعی شده است. 
علی مهرعلیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخاب نخستین فرمانداران و بخشداران زن در دولت یازدهم و رویکرد دولت در واگذاری مسئولیت های مهم به زنان باعث شده تا مشارکت این قشر در انتخابات بیشتر شود. 
وی یادآور شد: افزایش سطح تحصیلات بانوان در کنار تحولات جهانی و رشد شتابان ارتباطات و شبکه های مجازی نیز در اقبال زنان به حضور پررنگ تر در فعالیت های سیاسی و اجتماعی بسیار تعیین کننده بوده است. 
مدیرکل اجتماعی استانداری ایلام گفت: فضای سیاسی برای مشارکت زنان نیز خوشبختانه بازتر شده و زنان جامعه نیز این آگاهی در آنان تقویت شده که می توانند در سرنوشت خود تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند همچنانکه در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نیز بخوبی از عهده مسئولیت های خود بیرون آمده اند. 
یکی از بانوان ایلامی فعال در عرصه های سیاسی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش حس اعتماد به نفس ضرورت حضور زنان در جایگاه قانونگذاری برای تقویت قوانین در حوزه های خانواده و مقابله با آسیب های اجتماعی بانوان را به این نتیجه رسانده که باید در عرصه های سیاسی حضور پررنگ تری داشته باشند. 
حیران پورنجف افزود: زنان جامعه و به تبع آن استان ایلام نیز احساس می کنند برای صیانت از حقوق آنان در اجتماع نیاز به قوانین محکم تری وجود دارد که باید با حضور در مجلس زمینه برقراری این موارد را فراهم کنند. 
وی ادامه داد: ارتقای سطح تحصیلات تکمیلی در میان بانوان و در رشته های مختلف نیز از دلایل رغبت آنان به حضور در عرصه های مدیریتی و تشکیلاتی است. 
پورنجف با مثبت ارزیابی کردن افزایش مشارکت زنان در انتخابات مجلس دهم ابراز امیدواری کرد مسئولان نیز زمینه و بستر لازم را برای حضور آن بانوان در جایگاه های تاثیرگذار کشور فراهم کنند. 
وی یادآور شد: زنان به این نتیجه رسیده اند که در سایه قدرت می توانند حقوق خود را مطالبه کنند و یکی از مهم ترین مجاری برای تحقق این موضوع نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تلاش برای تدوین قوانینی به منظور حمایت هرچه بیشتر از زنان جامعه اسلامی است. 
این فعال سیاسی اضافه کرد: با وجود حضور پررنگ زنان در عرصه های مختلف پس از پیروزی انقلاب ولی همچنان بانوان احساس می کنند نسبت به حقوق و خواسته های آنان توجه چندانی صورت نمی گیرد که مهم ترین بازتاب های آن را می توان در بروز آسیب های اجتماعی و رشد پدیده طلاق در جامعه مشاهده کرد و همین موضوع از دلایل ترغیب آنان به حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی به منظور تدوین قوانینی برای حمایت هرچه بیشتر از بانوان در جامعه شده است. 
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری هفتم اسفندماه همزمان با سراسر کشور در استان ایلام برگزار می شود. 
108 نفر در 2 حوزه انتخابیه این استان شامل 101 مرد و هفت زن خود را به عنوان نامزد معرفی کرده اند که در مقایسه با 58 نفر دوره نهم 86 درصد تعداد شرکت کنندگان افزایش یافته است./م 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار