چتر آیت‌ا... هاشمی بر سر کاندیداهای میانه‌رو باز شده است البته این چتر تنها در این زمان و مقطع باز نشده بلکه هموار باز بوده و به تناسب موضوع افرادی را بیش از دیگران در زیر سایه خود جای می‌داده است. این روزها یک چشم بزرگان و روحانیونی که برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند به آقای هاشمی است و می‌خوهند بر اساس تدبیری که او در نظر می‌گیرد و اجرا می‌کند حرکت کنند.
کد خبر: ۱۵۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 30 December 2015
قرار است در 7 اسفند ماه حماسه‌ای دیگر در کشور رخ دهد که نام آن را باید حماسه بزرگان نامید. شاید کمتر کسی بود که تصور می‌کرد برای این دروه از انتخابات مجلس خبرگان حجم ثبت‌نام‌ها اینقدر بالا باشد و روحانیون و علمایی برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کنند که تا پیش از این ترجیح داده بودند حضوری در عرصه علنی نداشته باشند اما برخی هم آمدند چراکه افکار عمومی به‌جد خواستار این حضور بودند که از این میان می‌توان به آیات هاشمی و سیدحسن خمینی اشاره کرد. آیت‌ا... هاشمی بسیار زودتر از آیت‌ا... سید حسن خمینی حضور خود را اعلام کرد چرا که او آنچنان نیاز به بررسی موضوع نداشت و از آنجا که بارها عنوان کرده تنها هدفش تحقق خواست ملت است در همین راستا اقدام به ثبت‌نام کرد اما آیت‌ا... سیدحسن خمینی تا سال جاری همواره از پذیرش پیشنهاداتی که در این باره به او می‌شد اجتناب می‌کرد اما در سال جاری با مشورتی که با بزرگان داشت به این نتیجه رسید برای حفظ آرمان‌های امام راحل(ره) باید در شرایطی که عطر اعتدال بیش از گذشته در فضا وجود دارد، در عرصه حضور یابد.

چتر اعتدال هاشمی بر سر کاندیداهای میانه‌رو

چتر آیت‌ا... هاشمی بر سر کاندیداهای میانه‌رو باز شده است البته این چتر تنها در این زمان و مقطع باز نشده بلکه هموار باز بوده و به تناسب موضوع افرادی را بیش از دیگران در زیر سایه خود جای می‌داده است. این روزها یک چشم بزرگان و روحانیونی که برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند به آقای هاشمی است و می‌خوهند بر اساس تدبیری که او در نظر می‌گیرد و اجرا می‌کند حرکت کنند. شنیده‌ها از قم هم حکایت از آن دارد که رایزنی‌ها و دیدارهایی در این راستا صورت گرفته است و بسیاری از کاندیداها حمایت خود را از حضور آیت‌ا... هاشمی در انتخابات پیش رو اعلام کرده‌اند.

لیست خیالی با هدف شکاف‌افکنی

اما بدیهی است که تندروها در مقابل این حمایت‌ها آرام نخواهند ماند چنان که دراین راستا لیستی روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و منتشرکنندگان آن مدعی شدند هاشمی لیستی برای این انتخابات ارائه خواهد داد که نام این 17نفر در آن قرار خواهد گرفت؛ در این لیست نام کاندیداهایی از جمله حسن روحانی، علوی، موسوی بجنوردی، مجید انصاری به چشم می‌خورد.تهیه‌کنندگان این لیست از حداقل الزامات مجلس خبرگان بی‌خبر بودند چرا که اولا اطلاع ندارند که لیست پس از مشخص شدن وضعیت تاییدصلاحیت‌ها ارائه می‌شود و در ثانی، تصور می‌کردند ارائه این لیست سبب شکاف میان کاندیداها خواهد شد و آنها به مقصود خود خواهند رسید. البته به جایگاه مجلس خبرگان فکر نکرده بودند که افرادی خود را دارای صلاحیت برای حضور در این مجلس می‌دانند که از تفکرات جناحی به دور هستند و منافع ملی برایشان در اولویت است.

هاشمی نیاز به حمایت جامعه مدرسین ندارد

دوم دی ماه بود که خبرآنلاین نوشت؛ ۶۲ نامزد مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات خبرگان مشخص شدند. از چند هفته قبل جلسات متعددی برای بررسی ویژگی نامزدهای خبرگان برگزار شده و اسامی مختلفی در کمیته انتخابات این تشکل سیاسی مذهبی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. یک منبع نزدیک به این تشکل گفت که در اکثر حوزه‌های انتخابیه نامزدهای جامعه مدرسین انتخاب شده‌اند و رایزنی‌ها برای انتخاب ۲۷ نامزد باقیمانده همچنان ادامه دارد. به گفته وی، در کمیته انتخابات جامعه مدرسین، درباره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رای‌گیری شده و اکثریت اعضا رای منفی داده‌اند. قرار است تصمیم گیری نهایی درباره اعلام حمایت از آقای هاشمی در جلسه اصلی جامعه مدرسین انجام شود.

تکذیب مخالفت جامعه مدرسین

آرمان برای اطلاع از این موضوع با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین تماس گرفت که یکی از آنها به خبرنگار ما گفت که موضوع حمایت از آیت‌ا... هاشمی در آخرین جلسه این تشکل مطرح نشد که مخالفتی با آن شده باشد.آیت‌ا... هاشمی در همه ادوار گذشته انتخابات حائز بیشترین آرا در انتخابات خبرگان بوده و گمان می‌رود در این دوره از انتخابات نیز برای پیروزی در انتخابات مشکل چندانی نداشته باشد. با اینکه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در هر چهار دوره گذشته انتخابات از ارکان فهرست انتخاباتی جوامع روحانیتی بوده است. جمهوری اسلامی پیش تر نوشته بود: « بعضی از اعضای جامعه مدرسین تلاش می‌کنند نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در فهرست این جامعه نباشد و با اینکه هنوز رای‌گیری رسمی در این زمینه صورت نگرفته این افراد، رای منفی خود درباره ایشان را تبلیغ می‌کنند درحالی که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از ارکان انقلاب است و نه تنها نیازی به وجود نام خود در فهرست جامعه مدرسین ندارد بلکه این قبیل تشکل‌ها به نام ایشان نیاز دارند.»

جامعه روحانیت مردد است !

وضعیت جامعه روحانیت اما متفاوت است و به نظر می‌رسد حمایت از هاشمی هنوز قطعی نشده است چنانکه ابتدا خبرآنلاین نوشت؛ در ادامه بررسی نامزدهای خبرگان برای ارائه فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت، در تازه‌ترین جلسه شورای مرکزی این تشکل، درباره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رای‌گیری به عمل آمد و اکثریت اعضای شورای مرکزی از حضور وی در فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت اعلام حمایت کردند اما پس از آن، یک عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: حمایت جامعه روحانیت مبارز از هاشمی رفسنجانی هنوز قطعی نشده است و هیچ رأی‌گیری‌ای دراین‌باره انجام نشده است. حجت‌الاسلام محسن کازرونی درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر حمایت جامعه روحانیت مبارز از آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: مراوده‌ای بین جامعتین در این زمینه وجود دارد، اما هنوز نمی‌شود به‌طور قطعی اعلام کرد. وی افزود: درباره حمایت جامعه روحانیت مبارز از آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری صحبت‌هایی شده، اما هنوز چنین چیزی قطعی نشده است. عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه افرادی برای حمایت جامعه روحانیت مبارز در انتخابات خبرگان رهبری مطرح شده‌اند و نظرات مثبتی هم بوده است اما به‌طور رسمی رأی‌گیری در این زمینه نشده است، اظهار کرد: بررسی حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی در جامعتین در حال انجام است. هنوز جامعتین درباره حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی مشغول بحث و تبادل نظر هستند و بنا شده نظر جامعه مدرسین هم اخذ شود و فکر می‌کنم زمان زیادی برای نهایی شدن لازم داشته باشد. وی درباره حمایت جامعتین از حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات خبرگان رهبری هم خاطرنشان کرد: درباره آقای روحانی بحثی نیست و وی مورد اتفاق جامعتین است. آیت‌ا... هاشمی عضو هیات موسس تشکل سیاسی «حزب جامعه روحانیت مبارز» است اما از سال 1384 تاکنون در جلسات جامعه شرکت نمی‌کند. جامعه روحانیت مبارز یکی از تشکل‌های سیاسی جناح محافظه‌کار ایران است که در سال1356 تاسیس شد. هم اکنون آیت‌ا... موحدی کرمانی دبیرکل این جامعه است. همچنین آیت‌ا... مهدوی‌کنی (رئیس سابق دانشگاه امام صادق تهران) دبیرکل سابق این مجموعه بود. حسن روحانی (رئیس جمهوری) و علی اکبر ناطق نوری (رئیس اسبق مجلس) نیز از اعضای جامعه هستند اما در چند سال اخیر در جلسات آن حاضر نمی‌شوند.

فایده ندارد

از سوی دیگر برخی در تلاش هستند تا با سخنرانی‌ها و اظهارات نادرست خود از آرای سبد رای هاشمی بکاهند که اینان باید توجه کنند ثبت‌نام هاشمی به درخواست مردم و برای رضایت آنها بوده است پس از تلاشهایشان محلی از اعراب ندارد و تنها بر خستگی تندروها می‌افزاید.
ارمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار