شهر ایلام که همواره طی سالهای اخیر دارای مشکلات متعدد شهری بوده هم اکنون نیز از معضلاتی مانند بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیر مجاز و نبود مدیریت های واحد برای ساخت و سازها رنج می برد.
کد خبر: ۱۶۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ 09 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، وجود بافت های فرسوده یکی از مهمترین مشکلات شهر ایلام است که طی سالهای اخیر اقدام مناسبی برای رفع مشکل انجام نشده و اکنون خدمات رسانی به ۶۰هزار ساکن این مناطق شهر به سختی میسر می شود.

شهر ایلام که همواره طی سالهای اخیر دارای مشکلات متعدد شهری بوده هم اکنون نیز از معضلاتی مانند بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیر مجاز و نبود مدیریت های واحد برای ساخت و سازها رنج می برد.

سکونتگاه های غیرمجاز از یک طرف و بافت های فرسوده از طرف دیگر در شهر ایلام کاملا هویدا شده و چهره شهر را زشت کرده است، علاوه بر مسئله زیبا سازی شهر ایلام که بر اثر همان بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیرمجاز خدشه دار شده است مسئله مهمتر اینکه این مناطق باعث مشکلات دیگری درب بحث بلایای طبیعی نیز شده است.

در سیل اخیر استان ایلام که بخش مهمی از آن در شهر ایلام رخ داد متاسفانه بیشترین خسارت به همین بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیرمجاز وارد شد به طوریکه اکثر منازلی که در این مناطق بودند در مسیر سیلاب به مخروبه تی تبدیل شدند.

هم اکنون چهار منطقه در شهر ایلام به عنوان مناطق حاشیه ای شناخته می شنوند که متاسفانه خدمات رسانی در بخش آب وبرق و بهداشت به این مناطق با سختی های خاص خودش صورت می گیرد.

در حال حاضر وجود بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر مجاز در شهر ایلام به عنوان یکی از بحرانی ترین مسائل شهری برای وقوع حوادث طبیعی در آینده مثل سیل ، زلزله و ...  در ذهن مسئولان است.

۲۰ درصد شهر ایلام بافت فرسوده است

در همین رابطه سید کمال الدین میر جعفریان مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات کنونی شهر ایلام بحث بافتهای فرسوده است به طوریکه ۲۰ درصد شهر ایلام بافت فرسوده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر۳۷۴ هکتار از شهر ایلام را بافت فرسوده تشکیل می دهد، که از جمعیت۱۸۰ هزار نفری شهر ایلام ۶۰ هزار نفر در محدوده بافت فرسوده قرار دارند.

وی افزود: دولت به منظور حمایت از مردم برای بازسازی بافت های فرسوده تسهیلات خوبی با کارمزد بسیار کم درنظر گرفته است و علاوه بر این از تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه کسب توسط شهرداری ها و ۲۰ درصدی نظام مهندسی برای ساخت و ساز برخوردار می شوند.

میرجعفریان اظهار داشت: برای بافت‌های فرسوده در استان ایلام هم‌اکنون تسهیلاتی در نظر گرفته‌شده که باید درمجموع هشت هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شوند ولی هرسال تعداد کمی از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: در بحث توسعه امکانات و خدمات شهری در مناطق حاشیه‌نشین شهر نیز خوشبختانه امکانات خوبی عملیات می‌شود و علاوه بر توسعه امکانات ورزشی در این مناطق، ایجاد امکانات پزشکی نظیر درمانگاه نیز در سه منطقه حاشیه‌نشین شهر ایلام آغازشده است.

احیای بافت های فرسوده در ایلام

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز اظهار داشت: بهره گیری از توانمندی های اجرایی و آموزش مهارت های پایه، کارآفرینی، فقرزدایی و انجام کارهای فرهنگی به عنوان یک مولفه جدی و تأثیر گذار می تواند در احیاء و بهسازی این مناطق مؤثر واقع شود.

وی افزود: مناطق حاشیه شهرها همیشه برای خدمات رسانی با مشکل بر می خوردند و تلاش داریم این مشکلات را در سطح شهر ایلام را حل کنیم و البته تصمیم داریم از گسترش این گونه مناطق در شهر ایلام جلوگیری کنیم.

پولادی عنوان کرد: در بحث بافت فرسوده نیز سالانه باید ۳۰۰ هزار واحد در کشور بازسازی شود که این میزان در استان ایلام طی سال جاری بیش از یک هزار واحد است.

وی تصریح کرد: هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات به بافتهای فرسوده وجود ندارد و واحدهای مربوطه به بانکهای عامل معرفی شده اند.

به نظر می رسد با توجه به مشکلات بزرگ بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر مجاز در شهر ایلام باید راهکارهای تشویقی بسیار خوبی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود،این مهم علاوه بر کاهش خطرات احتمالی در بلایای طبیعی باعث زیباسازی شهر ایلام نیز می شود./پ

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار