رئیس اتاق اصناف ایلام
رئیس اتاق اصناف ایلام معتقد است اصناف و بازاریان از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می روند که رونق آنها به منزله پویایی اجتماعی و اقتصادی جوامع است در حالیکه هنوز به جایگاه واقعی آنها بهایی داده نشده است.
کد خبر: ۱۶۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 10 January 2016
رئیس اتاق اصناف ایلام معتقد است اصناف و بازاریان از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می روند که رونق آنها به منزله پویایی اجتماعی و اقتصادی جوامع است در حالیکه هنوز به جایگاه واقعی آنها بهایی داده نشده است.

به گزارش تابناک ایلام :بررسی تحولات مختلف ایران بویژه در یکی دو سده گذشته نشان می دهد که اصناف سوای کارکرد و رسالت خود، نقش اساسی در حرکت ها و نهضت های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور ایفا کرده اند. 
با توجه به جایگاه مهم اصناف، خبرنگار ایرنا برای بررسی وضعیت صنوف استان ایلام به سراغ یونس هواسیان بازاری، رئیس اتحادیه الکتریکی ایلام و رئیس اتاق اصناف ایلام رفت و آخرین وضعیت این بخش پویا و فعال را با ایشان مورد بررسی و واکاوی قرار داد. 

ایرنا: جایگاه اتاق اصناف را در اقتصاد ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ 
هواسیان: یکی از قدیمی ترین و بزرگترین اقشار جامعه مدنی کشور مجموعه اصناف است که باید به خاطر بیاوریم در کشور ما سه میلیون واحد صنفی فعال داریم و این اصناف، هفت میلیون شغل را بدون این که یک ریال بار مالی برای دولت داشته باشد ایجاد کرده اند؛ در حال حاضر 24 میلیون خانوار ایرانی و 8800 اتحادیه و اتاق اصناف به صورت مستقیم و غیر مستقیم با اصناف در ارتباط است که به عنوان تلاشگران عرصه اقتصادی، همواره در طول تاریخ این مرز و بوم نقش بی بدیلی را در توسعه پایدار و پیشرفت کشور داشته اند. 
حضور بازاریان و اصناف در جامعه پررنگ تر از سایر اقشار است و در آیین های مذهبی و فرهنگی حضور قابل توجهی دارند، نوع فعالیت اصناف به چهار گروه تولیدی، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی تقسیم می شود تا به این ترتیب از حقوق صنوف مختلف و مصرف کنندگان حمایت کنند. 
در خصوص جایگاه اصناف، باید بگویم که متاسفانه، هر چند در خصوص قانون صنفی آن گونه که شایسته جایگاه و نقش اصناف در اقتصاد کشور است به اصناف بها داده نشده، اما اگر دولت و سازمان صنعت، معدن و تجارت در واگذاری همین میزان اختیارهای قانونی به شکلی سعه صدر به خرج دهند، به طور قطع تحولات بسیار مثبتی در بازار کشور نمایان خواهد شد. 

ایرنا: با توجه به توضیح شما، نقش اصناف را در اقتصاد خرد و کلان چگونه ارزیابی می کنید؟
هواسیان: ببیند بخش بزرگ و مهمی از اقتصاد خرد و کلان کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار اصناف است؛ علم اقتصاد به دو بخش اقتصاد خرد و کلان تقسیم می شود در حالی که به نظر می رسد این دو حوزه تفاوت چشمگیری با هم دارند اما به هم وابسته بوده و مکمل یکدیگرند.
اقتصاد کلان به مطالعه رفتار اقتصاد به عنوان یک صنعت کامل می پردازد و پدیده های اقتصادی کلانی چون تولید ناخالص ملی، تورم، بیکاری و سطح قیمت ها را مورد مطالعه قرار می دهد اما اقتصاد خرد نگاهی متمرکز بر تئوری های اساسی عرضه و تقاضا دارد که در این وادی می توان اصناف را در قالب اقتصاد خرد جای داد.
اتحادیه های صنفی یکی از نهادهای صنفی و مردمی تاثیرگذار در اقتصاد هر کشور محسوب می شوند که وظیفه اجتماعی گسترده ای را بر عهده دارند؛ از ویژگی های بازار تشکل بازاریان در قالب انجمن های صنفی است که در اصطلاح به آنها اصناف می گویند نهادهایی که به وسیله مردم اداره می شود و در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالاها نقش اساسی دارند. 
فراگیر بودن خدمات بازاریان و استفاد همگان از این خدمات نقش این قشر را در روابط اجتماعی گسترده و پررنگ ساخته است.

ایرنا: نقش اصناف در اشتغال زایی و توسعه پایدار اقتصاد کشور و استان ایلام را چگونه ارزیابی می کنید؟
در پاسخ این سوال باید بگویم با نگاه سیستمی است که می توان یک مجموعه را واقع بینانه تحلیل کرد، نکته بسیار مهمی را که می خواهم عرض کنم این است که اگر اصناف کمی مورد توجه ویژه و حمایت دولت مردان کشوری و استانی قرار گیرند نقش تعیین کننده ای در اشتغال زایی فعال و توسعه پایدار ایفا خواهند کرد، این قشر با کمترین هزینه ایجاد شغل می کند توازن منطقه ای فراهم می سازد و مانع مهاجرت به خارج از کشور و به شهرهای بزرگ می شود و تنها شبکه مویرگی تهیه و توزیع کشور را دارد و به عنوان آخرین حلقه ارتباط با مردم تعریف می شود.

ایرنا: بعنوان یک شخصیت حقوقی که در اتاق اصناف مرکز استان ایلام هستید تاکنون چه کارها و برنامه هایی برای اتاق اصناف و آموزش اصناف انجام داده اید؟
هواسیان: کار اتاق اصناف ایلام فقط با همفکری و بهره گرفتن از خرد جمعی که قابل ارتقا و رو به رشد است در جریان است، به همین دلیل با کنار هم قرار گرفتن روسای اتحادیه، باتجربه ها و پیشکسوتان عضو اتاق از دانش، نظرات کارشناسی، طرح و ایده و از همه مهم تر همفکری و همکاری آنها بهره لازم و کافی برده می شود، باید به این نکته اشاره کرد که نشست عمومی اتاق دو ماه یک بار برگزار می شود و روسای اتحادیه های صنفی در پیوند با مسائل و مشکلات صنفی اعلام نظر می کنند و در پایان خرد جمعی حاصل از این نشست ها به عنوان راهنمایی اجرایی برگزیده و به مرحله اجرا در می آید، به همین دلیل اصناف بزرگترین اتاق فکر اقتصاد کشور محسوب می شود که متاسفانه با وجود این موضوع تاکنون در برنامه ها و لوایح دولت نادیده گرفته شده اند.
آموزش رکن اساسی و اصل توسعه محسوب می شود شما نگاه کنید در کشور ما تعداد زیادی از دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند بیکار هستند که این موضوع نشان از دوری و بیگانگی دانشگاه با مراکز کاری و بخش اقتصادی دارد؛ زیرا اگر این دو حوزه با هم هماهنگ عمل کنند، رشته های تحصیلی در دستور کار قرار می گیرد که بازار کار داشته باشد. 
هم اکنون اتاق اصناف ایلام در بخش آموزش متصدیان واحدهای صنفی را انجام می دهد و این آمادگی و هماهنگی کامل وجود دارد تا با واگذاری آموزشگاه های وابسته به دانشگاه نسبت به عقد قراردادهای مورد نیاز با آنها اقدام کند.
اصناف ستون اصلی اقتصاد کشور است؛ متاسفانه در حال حاضر انتقادهایی از اصناف می شود و در مقابل راهکاری ارائه نمی شود که این موضوع ناشی از بی اعتمادی باقی مانده از گذشته است؛ باید به کسانی که انتقاد دارند ولی راهکار و راه حل ارایه نمی دهند تذکر داده شود و ارشاد شوند، ولی با این حال به این قائل نیستیم که تعداد اندک انتقاد کنندگان فاقد طرح بتوانند در کل بر متولیان اصناف صاحب فکر تاثیر گذار باشند.
یکی از مهمترین و شاید اصلی ترین مشکلات اصناف نشناختن آنها به لحاظ توان اجرایی امور اقتصادی و اجتماعی و از سوی مسئولان اجرایی است، شناختن نه به معنای عام آن بلکه به معنای غریب بودن با توان واقعی اصناف در بر عهده گرفتن امور مردم و اعتماد به آنها است./م
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار