رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی همدان را پایین دانست و گفت: راندمان و بهره‎وری آب در بخش کشاورزی به ۳۵ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 24 March 2015

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی همدان را پایین دانست و گفت: راندمان و بهرهوری آب در بخش کشاورزی به ۳۵ درصد رسیده است.

به گزارش تسنیم ؛ علیرضا رنجبر ضرابی به مناسبت روز جهانی آب  با اشاره به کاهش بارندگیامسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تاکنون نزدیک به ۱۵۵ میلیمتر در سطح استان همدان بارش داشتهایم که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه براساس بررسیها بیش از ۹۰ درصد منابع آب در بخش کشاورزی همدان مصرف میشود، افزود: اما باید به این نکته نیز توجه شود که بخش کشاورزی ضامن امنیت غذایی در کشور بوده و نباید بخش تولید را نادیده گرفت.

رنجبرضرابی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی نیز بر برخورد با چاههای غیرمجاز در بخش کشاورزی تاکید دارد، گفت: چاههای کشاورزی بلای جان بخش کشاورزی شده و باید با قاطعیت ساماندهی شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همدان سالانه ۵ میلیون تن محصول تولید میکند، افزود: نمیتوان بخش کشاورزی را به طور کامل کنار گذاشته و تنها به بحران آب یک وجهی نگاه کرد.

وی بیان کرد: بحران آب بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‏دهد ولی این مسئله نیز باید مورد توجه باشد که اگر در محصولی همچون گندم وابستگی بیش از حد به خارج از کشور داشته باشیم امکان اعمال فشار وجود دارد.

رنجبر ضرابی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی به دنبال افزایش سطح زیرکشت نیست، عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا با اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار و کشاورزی حفاظتی راندمان و صرفهجویی در بخش آب را افزایش دهیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر راندمان آب در بخش کشاورزی نزدیک به ۳۵ درصد است، گفت: اگر سطح زیرکشت کشاورزی در همدان افزایش داشته باشد باید آب موردنیاز آن از مجل صرفه‏‌جویی تامین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان همدان مستعد اجرای سیستم آبیاری تحت فشار است، تاکید کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

رنجبرضرابی با بیان اینکه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی مستعد از برنامههای مهم دولت و استان محسوب می‏‌شود، افزود: از این رو دولت ۸۵ درصد از هزینه اجرای این سیستم را به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‏‌کند تا تمایل آنها برای اجرای این سیستم بیشتر شود.

وی با تصریح بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی اقدامات علمی را برای کاهش مصرف آب در پیش گرفته است، بیان کرد: به دنبال این هستیم تا عملکرد در سطح را افزایش دهیم تا از این طریق در مصرف آب نیز صرفهجویی لازم صورت گیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار