بسیاری از تصادفات قابل‌پیشگیری هستند و حتی اگر نتوان از آن‌ها پیشگیری کرد می‌توان از میزان جراحت‌های ناشی از آن‌ها کاست، بیشتر توصیه‌هایی که در زیر می‌آید، بدیهی به‌نظر می‌رسد، اما ارزش تکرار کردن را دارد.
کد خبر: ۱۶۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 17 January 2016
بسیاری از تصادفات قابل‌پیشگیری هستند و حتی اگر نتوان از آن‌ها پیشگیری کرد می‌توان از میزان جراحت‌های ناشی از آن‌ها کاست، بیشتر توصیه‌هایی که در زیر می‌آید، بدیهی به‌نظر می‌رسد، اما ارزش تکرار کردن را دارد.

به گزارش تابناک ایلام، اولین مرحله در رانندگی این است که مطمئن شوید که ماشینتان عیبی ندارد.

این‌ها بخشی از توصیه‌های مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام است.

«سروان ابوالفضل خانجانی» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: اگر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به‌معنای واقعی توسط رانندگان رعایت شود قطعاً شاهد ترافیکی روان و کاهش چشمگیر حوادث این حوزه خواهیم بود و البته فرهنگ‌سازی در این زمینه نقش اساسی و پایدار ایفا می‌کند.

وی افزود: بابیان این‌که گزینه‌هایی در ماشین از جمله دنده‌اتوماتیک، ابزارهای کمکی برای چرخاندن فرمان یا گرفتن ترمز می‌توانند به رانندگان سالمند یا افراد مبتلابه التهاب مفاصل و سایر مشکلات عضلانی و اسکلتی در رانندگی کمک کنند.

خانجانی بابیان این‌که با افزایش سن قد افراد کمی کوتاه‌تر می‌شود و بنابراین گذاشتن یک تشکچه بر روی صندلی برای دید بهتر لازم می‌شود هم‌چنین برای پاهای کوتاه استفاده از بلندکننده‌های پدال سودمند است، خاطرنشان کرد: آینه‌هایی با میدان دید وسیع می‌تواند تا حدی محدودیت‌های بینایی را جبران کنند، اما مدتی طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کنید.

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام ادامه داد: حتی اگر ماشین شما به کیسه هوا مجهز باشد بستن کمربند ایمنی ضروری است، چون کمربند ایمنی به میزان زیادی حفاظت ایجاد می‌کند و اگر ماشین دارای کیسه هواست، باید هنگام نشستن روی صندلی دست‌کم 25 سانتی‌متر با رل فاصله داشته باشید.

وی با اشاره به این‌که حین رانندگی همیشه باید مراقب رانندگان دیگر باشید، تصریح کرد: رانندگان مسن‌تر لازم است با توجه به اینکه واکنش‌هایشان کندتر شده احتیاط بیشتری به خرج دهند، یعنی این‌که نسبت به ماشین جلویی فاصله بیشتری را حفظ کنند، سرعت ماشین را خیلی بالا نبرند.

خانجانی با تأکید بر این‌که از مصرف داروهایی که اثر خواب‌آلوده کننده دارند اجتناب کنید، ادامه داد: بسیاری از افراد با افزایش سن به علت بیماری‌های گوناگون مجبورند داروهای مختلفی را مصرف کنند که بسیاری از آن‌ها قدرت ذهنی فرد را دچار اشکال می‌کند و داروهای آرامش‌بخش، داروهای ضدافسردگی و مسکن‌های قوی از جمله این داروها هستند.

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام گفت: خواب‌آلودگی و خستگی به همان اندازه الکل و داروها برای رانندگی خطرناک‌اند، مردان به‌خصوص در این مورد آسیب‌پذیرند، چون خطر بیشتر محرومیت از خواب به‌علت عواملی مثل خرخر کردن و قطع تنفس حین خواب رادارند و اغلب مسافت طولانی‌تری نسبت به زنان رانندگی می‌کنند.

وی بابیان این‌که زیاد به قهوه برای جبران بی‌خوابی تکیه نکنید، افزود: از عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شود دوری‌ کنید و به‌خصوص مکالمه از طریق تلفن همراه ممکن است شما را بیدار نگهداری، اما بر خطر تصادف می‌افزاید.

خانجانی خاطرنشان کرد: تأثیر تلفن‌های همراه در تصادفات بیش از آن‌که مربوط به مشغول شدن یک‌دست به آن‌ها و راندن ماشین با یکدست باشد، به حواس‌پرتی ذهنی ناشی از صحبت با آن‌ها مربوط می‌شود./پ

منبع: پایگاه خبری تحلیلی پارسینه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار