روز دوشنبه 28 دی ماه سید حیدر موسوی به واکاوی قضاوت بزرگان در مورد نسل جوان امروزی دریادداشتی دست به قلم شد.
کد خبر: ۱۶۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 19 January 2016
روز دوشنبه 28 دی ماه سید حیدر موسوی به واکاوی قضاوت بزرگان در مورد نسل جوان امروزی دریادداشتی دست به قلم شد.

به گزارش تابناک ایلام:در این مطلب آمده است: نوشته ام را با یک سوال آغاز می کنم هر چند که پاسخ آن را بارها و بارها در میان صحبت های محاوره ای بسیاری از بزرگترها از پدر تا معلم و همسایه و فامیل شنیده ایم و سئوال این است: جوانان امروز در مقایسه با جوانان سال های دهه 60، جوانان بهتری هستند یا خیر؟
بسیاری از جوانان دهه 60 که امروز افراد پا به سن و میانسالی هستند و سال هاست که از دنیای جوانی فاصله گرفته اند بدون کوچکترین شک و تردیدی می گویند جوانان دوره ما یعنی دهه شصتی ها جوانان فوق العاده ای بودند خوب و مودب و سربه زیر و خلاصه از هر لحاظ عالی بودند و جوانان عصر حاضر هیچ وقت به گرد پای آنها نمی رسند.
البته در میان این اکثریت، تعدادی از میان سال های امروز و جوانان دیروز نظری مخالف این نظر دارند و جوانان امروز را بی محاکمه محکوم به سستی و تنبلی و کاهلی در انجام تکالیف دینی و اجتماعی نمی کنند.
بنده به عنوان یک جوان مانند بسیاری از هم سن و سال های خودم روزانه با موارد زیادی از این قضاوت ها مواجه می شوم که بی گمان خیلی از آنها قضاوت کاملی نمی باشند و چه بسا که فاصله دنیای ما را با آنها بیشتر و بیشتر می کند.
فاصله ای که مانند یک ویروس مرموز پیکره یکپارچه خانواده و حتی جامعه را آلوده کرده و عواقب منفی ناشی از آن ده ها مشکل ریز و درشت دیگر را با خودش یدک می کشد.
با این تفاسیر هنوز نتوانسته ایم پاسخ مناسبی برای سئوال فوق پیدا کنیم.
اگر بگوییم جوانان دیروزی بهتر از جوانان عصر حاضرند این قضاوت نه تنها جوان ترها بلکه بزرگترهای خودم را هم به زیر سئوال می برد. حتما می پرسید چطور؟
در پاسخ به این سئوال من از گفته های خودتان (بعضی بزرگترهای عزیز) استفاده می کنم.
آری کارشناسان تربیتی می گویند که مسئولیت تربیت بچه ها به عهده پدر و مادر و معلم و سایر بزرگترهاست اگر آنها کار خود را به نحو مناسبی انجام دهند بی گمان بچه هایی خوب تربیت می شوند در یک کلام جوان امروز اگر بد باشد به اندازه خود جوان، خانواده او هم مقصر است چرا که این جوان محصول تربیت آنهاست.
از این گذشته اگر جوانان دهه 60 شرایط زندگی امروزی را داشتند چه کسی می توانست سلامت و موفقیت آنها را تضمین کند البته هر کسی مسئول کار خودش است و نمی تواند کم کاری خودش را به شرایط زمانه محول کند.
اما به هر حال شرایط جامعه در سلامت یا انحراف افراد بی تاثیر نیست اگر بگوییم جوانان امروز نیز از جوانان دهه 60 بهتر هستند آنگاه نمونه های موفق آن عصر را نمی شود نادیده گرفت مثلا شهید کاوه در 25 سالگی فرمانده لشکر می شود یا شهید حسن باقری که فرمانده قرارگاه عملیاتی جنوب می شود یا هزاران جوان پاک و متعهد خالصانه در جبهه های نبرد جان عزیز خود را فدای میهن و نظام اسلامی کردند.
پس بدون شک نمی توانیم خودمان را بهتر از جوانان دهه 60 بدانیم بنابراین واقعیت را می توان این گونه شرح داد:
اولا ما جوانان اصلا اهل مقایسه کردن خودمان با دیگر و سایر نسل ها نمی دانیم جوانان دیروز مشکلات اخلاقی و اجتماعی کمتری داشتند چرا که شرایط زندگی آنها شرایط راحت تری بود آنها کمتر در معرض عواملی محرک به خطا و اشتباه بودند.
آنها در فضای بسته تری زندگی می کردند که امکان گناه و خطا در آنجا کمتر بود؛ آنها درگیر مساله ای مهم به نام دفاع از میهن بودند و فرصت زیادی برای پرداختن به مسائل حاشیه ای نداشتند. آنها مانند ما بین کشمکش سنت و مدرنیسم گیر نکرده بودند لذا مشکلات و انحراف های اجتماعی کمتری داشتند.
اما در عصر ما ده ها مشکل ریز و درشت اجتماعی و فرهنگی زندگی ما را احاطه کرده است. فضای مجازی و محتوای هوس انگیز آن، بی کاری و بالارفتن سن ازدواج، کم شدن رابطه اعضای خانواده بدلایل متعدد که جدایی ما را از فضای خانه و خانواده بیشتر می کند ابهام و سردرگمی در رابطه با آینده شغلی ، بالا رفتن سن ازدواج، تهاجم فرهنگی گسترده دشمنان و ده ها مساله ریز و درشت دیگر زندگی ما را احاطه کرده که همه این موارد ما را مستعد خطا و اشتباه در زندگی می کند.
بنابراین پاک ماندن و پاک بودن در این عصر یک ارزش ویژه می باشد که بدون شک درصد بالایی از جوانان این عصر از آن بهره مند هستند و مواردی که از خطاها در میان همسالان ما مشاهده می شود را نبایستی به همه جوانان نسبت داد.
و اما ای بزرگتر خوب و دوست داشتنی که مرتب در مورد ما قضاوت می کنید چقدر در حق ما بزرگتری کرده اید؟ چقدر دنیای ما را و مشکلات ما را درک کرده اید؟ چقدر به ما در خصوص واگذاری مسئولیت به ما اعتماد کرده اید؟ چقدر در خصوص ایجاد رابطه موثر و کارآمد با ما دغدغه داشته اید؟
چقدر عملکرد خودتان را در خصوص دنیای جوانان نقد و واکاوی کرده اید؟
ضمن اظهار ادب و ارادت به حضور همه بزرگترهای قوم و کشورمان خود را همیشه شاگرد و رهرو شما می دانیم اما از شما هم می خواهیم ما را با برچسب هایی مانند بی خیال، تنبل، بیکار، بی عار، بی ایمان، بی نماز و... ننامید ما هر چه باشیم فرزند شما و محتاج حمایت شما هستیم پس ما را دریابید./ف
منبع: پایگاه خبری نسیم دهلران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار