زمستان از راه رسیده مثل هرسال باز هم بخاری های نفتی گرما بخش کلاس ها شده اند، قصه تکراری سرما و شروع بارش برف برای دانش آموزان محروم روستایی که از کمترین امکانات برخوردار هستند دیگر لذت بخش نیست.
کد خبر: ۱۶۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۳ 25 January 2016

زمستان از راه رسیده مثل هرسال باز هم بخاری های نفتی گرما بخش کلاس ها شده اند، قصه تکراری سرما و شروع بارش برف برای دانش آموزان محروم روستایی که از کمترین امکانات برخوردار هستند دیگر لذت بخش نیست.

خانواده های روستایی با نگرانی فرزندانشان را راهی خانه دوم خود می کنند، شاید در سرمای سخت همدان گرم شدن کلاس درس برای دانش آموزان تاوان سختی داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان؛ در طول 18 سال گذشته 6 مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شد . در این آتش سوزی ها 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و چهار دانش آموز هم جان خود را از دست دادند . بر اساس آمار ارایه شده علت اصلی آتش سوزی مدارس سیستم گرمایشی نا مناسب عنوان شده است.

آتش سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان در بهمن 1376 بر اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا باعث افتادن بخاری نفتی غیر استاندارد و آتش سوزی کلاس شد که در نهایت این حادثه سوختگی بالای 60 درصدی معلم کلاس و سوختگی 11 دانش آموز را به همراه داشت.

آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان در آبان 1383 حادثه دیگری بود که در آن بخاری نفتی دچار نقص فنی می شود، بخاری به بیرون از کلاس برده می شود اما دو گالن پر از نفت در راهرو به سمت بخاری آتش گرفته برمی گیرند و شعله های حریق به داخل کلاس زبانه می کشند در این حادثه نیز 13 دانش آموز دچار سوختگی بالای 40 درصد می شوند.

مدرسه شهید رحیمی درودزن فارس آذر 1385 نیز دستخوش حادثه مشابهی می شود به گونه ای که بخاری در میان کلاس دومی ها سرنگون می شود و شعله های آتش زبانه می کشد که در این حادثه هشت دانش آموز دچار سوختگی شدید از ناحیه سر و دست شدند.

آتش سوزی در یک خوابگاه شبانه روزی دانش آموزی در سیستان و بلوچستان نیز در آبان 1389، منجر به کشته شدن یک دانش آموز شده است.

آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار در آبان 90، نیز به دلیل اتصالی سیم های برق خوابگاه دانش آموزان رخ داد و این حادثه منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش آموز دیگر شد.

اما مهمترین حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد در آذر ماه 1391، بود که سازمان آتش نشانی پیرانشهر دلیل حادثه را نقص فنی بخاری به دلیل خام سوزی عنوان کرد که در آن سوختگی 28 دانش آموز و فوت سیران یگانه یکی از دانش آموزان این کلاس را به همراه داشت.

300کلاس درس در استان همدان با بخاری نفتی گرم میشود.

مدیر کل نوسازی مدارس استان همدان بابیان اینکه استان همدان دارای 2 هزارو 499 کلاس درس است گفت: از این تعداد 300 کلاس با بخاری نفتی گرم میشود.

فرزاد تیموری در خصوص ایمن کردن کلاس های درس گفت: پارسال بخاری هزارو 407 کلاس درس یه سیستم حرارت مرکزی مجهز شد.

وی با بیان اینکه امسال 10 میلیارد و500 میلیون تومان اعتبار برای سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است افزود: تا پایان سال هزارو 400 کلاس درس به این سیستم مجهز خواهند شد.

ممنوعیت استفاده از بخاری های گاز سوز در مدارس

مطابق با مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، نصب وسایل گازسوز گرمایشی (انواع بخاری های و آب گرمکن ها) در فضاهای داخلی ساختمان های عمومی و مدارس ممنوع است.

معاون استاندارد و آموزش اداره کل استاندارد استان همدان گفت: استفاده از بخاری های گاز سوز در مدارس ممنوع شده است.

محمد هاشمی در خصوص وضعیت سیستم گرمایشی مدارس استان همدان گفت: مدارسی که به تازگی احداث شده یا نوسازی شدند، قطعاً بخاری گازی ندارند و همه بدون استثنا به سیستم حرارت مرکزی مجهز هستند.

وی افزود: در برخی از مدارس بخاری گازی با مُهر سازمان استاندارد استفاده می‌شود که این بخاری ها نیز ممنوع هستند.

معاون استاندارد و آموزش اداره کل استاندارد عنوان کرد: باید بخاری‌های گازی از مدارس حذف شوند و تمام مدارس به سیستم پکیج و حرارت مرکزی تبدیل شود.

مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان:

بند 17-2-6-2 به ممنوعیت نصب وسایل گازسوز گرمایشی می پردازد. در این بند آمده است:

نصب وسایل گازسوز گرمایشی در فضاهای داخلی ساختمان های عمومی ممنوع است.

در بخش 17-2 که مربوط به گروه بندی ساختمان ها است، انواع ساختمان های عمومی به شرح ذیل تعریف شده است:

1. ساختمان های محل تجمع مانند مساجد، سینماها، تئاترها، سالن های کنفرانس، مراکز همایش های تخصصی، تالارهای اجرای موسیقی، نمایشگاه های آثار هنری، موزه ها،کتابخانه ها، رستورانها، سالن های ورزشی، اماکن تفریحی کودکان، پایانه های مسافربری و حمل و نقل زمینی و هوایی.

2. ساختمان های آموزشی و فرهنگی: این ساختمان ها دربرگیرنده اتاق های متعدد و یا انواع دیگر فضاهای داخلی است که در هریک عده ای به منظور فراگیری علوم و فنون گرد هم می آیند. از جمله این ساختمان ها می توان به مدارس آمادگی، ابتدایی، راهنمایی

و متوسطه، هنرستان های حرفه ای، دانشگاه ها و مدارس عالی، مراکز آموزشی اختصاصی وزارتخانه ها و موسسات اشاره نمود.

در استان همدان علاوه بر مدارس تعدادی از خابگاه های دانشجویی نیز از طریق بخاری های گاز سوز گرم میشوند که در صورت تولید دود و گازهای خطرناک مانند گازکربنیک و منواکسید کربن میتوانند دوران دانشجویی را به خاطرات تلخ تبدیل کنند، بهتر است قبل از بروز حادثه تلخ، اقدامات سریعتری نسبت به تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی جدید صورت گیرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار