تنها راه برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی زباله و پسماند، احداث کارخانه کمپوست و بازیافت است که ایجاد واحد بازیافت زباله یک نیاز اساسی برای این استان محسوب می شود
کد خبر: ۱۷۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 03 February 2016
موضوع بازیافت زباله های سطح شهرها ،خصوصا در شهرهای نسبتا بزرگ  وکلان شهر ها به مساله ای مهم واساسی تبدیل شده است،در شهر های بزرگ که روزانه هزاران تن زباله تولید می شودتوانسته اند با مدیریت صحیح واصولی پسماندها، ضمن حفظ زیبایی وبهداشت  شهرها ومحیط پیرامونی آن وسایر مزایای زیست محیطی وبهداشتی ،از بازیافت پسماندها درآمدهای کلانی  عاید شهرداریها شود ودر پاره ای از نقاط نیز پا را از این موضوع فراتر نهاده وبه صنعتی شدن پسماندها وتولید انرژی از آن نیز رسیده اند.

به گزارش تابناک ایلام ،موضوعی که این سالها بعنوان یک چالش اساسی در حوزه شهری وزیست محیطی در سطح استان ایلام با دارا بودن بیش از20 شهر کوچک ونسبتا بزرگ ظهور وبروز کرده است ،بحث مدیریت ناصحیح پسماندهاست ،در حالیکه  حتی شهرایلام ایلام بعنوان بزرگترین نقطه شهری ومرکز استان از نظر مدیریت پسماندها در رنج وعذاب است .

عدم مدیریت صحیح پسماندها ونبود کارخانه بازیافت پسماند درسطح استان باعث شده است که شهرداریهای شهرهای استا ن همواره با موضوع دفن زباله ها با مشکلات فراوانی روبرو باشند بنحوییکه این سالها شاهد دفن ناصحیح زباله های شهری در مناطقی درعرصه های طبیعی استان هستیم ،موضوعی که ضمن کریه نمودن چهره طبیعت ،مشکلات زیست محیطی فراوانی را بدنبال داشته است.

افزایش بی رویه تولید زباله های شهری که این سالها باید زباله های تولیدی روستاهای دارای دهیاری را نیز به آنها اضافه کرد،زنگ خطرهای زیست محیطی را به صدا درآورده است ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گفت : اجرای طرح بازیافت و کمپوست زباله از برنامه‌های مؤثر در جهت کاهش حجم پسماندها و رفع مشکل آلودگی محیط ‌زیست خواهد بود که باید به ‌صورت جدی توسط شهرداری مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با تأکید بر مدیریت و نظارت دقیق بر نخاله‌های ساختمانی شهر ایلام افزود: دستگاه‌های مسئول در این زمینه باید به ‌صورت جدی و عملی به این مهم توجه داشته باشند.

سلیمان‌نژاد خاطرنشان کرد: تنها راه برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی زباله و پسماند، احداث کارخانه کمپوست و بازیافت است که ایجاد واحد بازیافت زباله یک نیاز اساسی برای این استان محسوب شده و ایجاد این کارخانه یک نیاز اساسی برای استان ایلام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام، با اشاره به اینکه در برخی اماکن و مناطق استان، امکان دفن بهداشتی و اصولی زباله به خاطر بافت جغرافیایی منطقه وجود ندارد تصریح کرد: امیدواریم با احداث و راه‌اندازی طرح بازیافت و کمپوست زباله، مشکل پسماندهای شهر ایلام و شهرستان‌های اطراف مرتفع شود.

وی اضافه کرد: تا زمان اجرای این طرح و راه‌اندازی کارخانه کمپوست و بازیافت زباله استان، برنامه و تأکید محیط‌ زیست این است که در مکان‌های دفن زباله فعلی شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی هنگام دفن زباله‌ها مدنظر متولیان امر باشد.

انتظار عامه مردم دوستدار طبیعت ومحیط زیس استان ایلام از مسئولین امر این است که موضوع مدیریت پسماندها را از حصر اتاق جلسات خارج نموده وبصورت میدانی وعملیاتی به فکر چاره ای جدی برای این موضوع مهم وحیاتی باشند،زیرا آنچه را که تاکنون در جلسات کارگروه های مدیریت پسماند در سطح استان شاهد بوده اند تنها صورتجلساتی بوده که صرفا بر روی کاغذ باقی مانده اند اما در عمل دردی را از وضعیت حاکم بر شهرهای استان  دوا نکرده اند !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار