این روزها اهالی هنرمی گویند که تئاتر نفس های آخرش را می کشد، کمبود سالن، بی عدالتی، باند بازی، ضعف مدیریتی ،کمبود دستمزد ها، بیمه ، نظارت های سلیقه ای و... موجب شده تا هنرمندان از ادامه راه تئاتر منصرف شوند.
کد خبر: ۱۷۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 04 February 2016

این روزها اهالی هنرمی گویند که تئاتر نفس های آخرش را می کشد، کمبود سالن، بی عدالتی، باند بازی، ضعف مدیریتی ، کمبود دستمزدها، بیمه ، نظارت های سلیقه ای و... موجب شده تا هنرمندان از ادامه راه تئاتر منصرف شوند.

تئاتر به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه در ایران که ریشه ۱۵۰ساله داشته و نقش موثری در ارتقا فرهنگی جامعه ایفا می کند، اما همواره به دلیل مشکلات هنرمندان این حوزه، از پر سر و صدا ترین هنرها بوده است.

به گزارش تابناک همدان؛ این روزها تئاتر درهمدان حال خوبی ندارد، افرادی که دائیه دار این هنر هستند دل خوشی از امکانات این حوزه ندارند.

هنرمندان تئاتر همیشه قشری عاشق و کم توقع بوده‌اند، آنها حاضرند در سالن‌ هایی که بسیاری موارد در شأن تئاتر نیست ، نمایش اجرا کنند و با دستمزدهای کمی که دارند کنار بیایند.

بازیگر و پیشکسوت تئاتر همدان با اشاره به دغدغه ها و مشکلات تئاتر استان گفت : کمبود امکانات و تجهیزات در شهرستان ‌ها به خوبی آشکار است ، گرچه به شکل یک شعار تکراری شده و بارها و بارها از سوی مسئولان و فعالان تئاتر شهرستان ‌ها بر زبان آمده اما تا کنون توجه خاص و اقدامات کارسازی به این مقوله نشده است.

نصرالله عبادی با اشاره به اینکه اجرای یک نمایش در استان تلاش و کوشش بسیاری را طلب می کند و باید هفت خوان رستم را در آن طی کرد افزود: هزار و یک مصیبت و بلا را باید تحمل کرد، از بازخوانی متن گرفته تا تأیید شدن و در ادامه سالن های اجرای تمرین و برگزاری نمایش همه و همه صبر ایوب را می طلبد.

وی در خصوص وضعیت تالارهای نمایش گفت: در همدان تنها سالن ابن سینا و تالار فجر برای هنرمندان تئاتر پذیرفتنی است ، که متاسفانه این سالن‌ها هم به طور کامل از لحاظ سیستم نور، صوت و صحنه استاندارد نیستند.

این پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: حمایت از هنرمندان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا حمایت از آثار برتر هم موجب پیشرفت این حوزه و هم حمایت از قشر هنرمند می‌شود.

یکی دیگر از کارگردانان تئاتر همدان هم در گفتگویی به فعالت اعضای انجمن نمایش همدان اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸ تا ۱۰ گروه نمایشی در همدان وجود دارد، همدان دارای استعداد های خوبی است که باید این استعدادها را شکوفا کرد.

محمد جواد کبودراهنگی با بیان اینکه تشکیل گروه های تئاتری و طرح استقرار آنها در شهرستان ها گام مهم و اساسی در عرصه بالندگی و رشد تئاتر کشور بوده است، اظهار داشت: متأسفانه سیاست های مرکز هنرهای نمایشی هنوز مشخص نیست و تاکنون تکلیف استقرار گروه ها مشخص نیست.

وی با تأکید بر اینکه هزینه اجرای نمایش ها مشخص نیست و در حقیقت بودجه ای در این زمینه تعریف نشده، تصریح کرد: گروه های تئاتر با اندک فروش بلیط از جیب خود هزینه می کنند و ارگان های فرهنگی مسئول هستند که بودجه و هزینه اجراها را پرداخت کنند.

این هنرمند ادامه داد: تئاتر مانند سینما نیست باید حمایت شود و این مهم نیازمند حمایت جدی است، باید برای تئاتر و حداقل برای رفت و آمدها هزینه در نظر بگیرند.

با وجود کمبود بودجه اما استعدادهای زیادی در عرصه تئاتر وجود دارد، هنرمندان کار خود را خوب انجام می دهند اما در اینجا باید پرسید آیا مسئولان هم کار خود را در این زمینه خوب انجام می دهند؟

با این همه آنچه که مهم به نظر می رسد این است که برای تئاتر استان همدان که دارای قدمت بالایی است باید فکری اندیشید، در این زمینه ادارات و نهاد های مربوطه و به ویژه اداره کل ارشاد اسلامی استان به عنوان پشتیبان اصلی برنامه های فرهنگی در خط مقدم بوده و وظیفه دارند به دور از شعار زدگی برنامه ای مدون را برای رفع مشکلات تئاتر استان ترسیم کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار