استاندار ایلام گفت: برای جلوگیری از ورود معظل ریزگردها به داخل استان می توان بر ادامه جنگل کاری ها افزود همچنین برای مقابله با این پدیده باید کانون های بیابان زا مهار شود.
کد خبر: ۱۸۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 16 February 2016

استاندار ایلام گفت: برای جلوگیری از ورود معظل ریزگردها به داخل استان می توان بر ادامه جنگل کاری ها افزود همچنین برای مقابله با این پدیده باید کانون های بیابان زا مهار شود.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید روز سه شنبه در نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: در رابطه با مقابله با معظل ریزگردها تاکنون کارها و اقدامات خوبی در حوزه جنگل کاری در مرزهای شهرستان های مهران و دهلران با کشور عراق انجام شده است.
وی افزود: راهکار مقابله با این معضل در استان نیازمند مطالعه، سنجش و پایش دقیق است ضمن اینکه باید از تجربیات و مطالعات سایر سازمان های علمی نیز بهره برد و همکاری دستگاه های اجرایی را جلب کرد.
مروارید تاکید کرد: ریشه یابی بروز این پدیده زیست محیطی نیز باید مورد توجه دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گیرد و طرح های مقابله ایی با مطالعات هر چه دقیق تر بهتر اجرایی شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این نشست گفت: نزدیک به 424 هزار هکتار اراضی تحت شعاع مناطق بیابانی در این استان وجود دارد که این میزان 21 درصد مساحت استان را شامل می شود.
رضا احمدی افزود: بر اساس آمار بیش از 60 هزار هکتار از جنگل های استان بین 75 تا 100 درصد دچار خشکیدگی شده اند ولی با هدف گذاری انجام شده در سال 93 و امسال در مجموع 10 هزار هکتار جنگل کاری در مناطق مورد نظر (مرزها) صورت گرفته است.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود که با برنامه ای پنج ساله بتوان ورودی ذرات گرد و غبار را خارج از مرزهای استان کنترل کرد.
استان ایلام به سبب مرزهای طولانی 430 کیلومتری با کشور عراق از کانون های اصلی و عمده پدیده ورود ریزگردها است و همواره در معرض ورود این پدیده و آسیب های انسانی، طبیعی، زیست محیطی و اقتصادی قرار دارد.
در این میان ساکنان شهرستان های گرمسیری دهلران و مهران بیش از سایر مناطق استان با این موضوع روبرو بوده و مشکلات عدیده ای برای آنان ایجاد شده است./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار