مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی از افزایش ۳۳ درصدی بارندگی ها در استان در مقایسه با بلندمدت خبر داد.
کد خبر: ۱۸۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵ 18 February 2016

به گزارش خبرنگار مهر، صادق ضیائیان ظهر پنجشنبه در همایش ملی تغییرات اقلیم در ارومیه اظهارداشت: میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری حدود ۲۲۴ میلیمتر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ثابت بوده و نسبت به بلند مدت ۳۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی ها در سردشت با حدود ۷۰۰ میلیمتر و کمترین میزان در پلدشت و سلماس با ۱۰۰ و ۱۱۳ میلیمتر به ثبت رسیده است افزود: ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی نیز دارای ۱۸۱ میلیمتر بارندگی بوده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ درصد افزایش بارندگی دارد.

ضیائیان گفت: میانگین افزایش دمای جهان در ۱۰۰ سال گذشته شش دهم درصد و متوسط دمای جهان نیز ۱۵ درجه سانتیگراد بوده و ممکن است این دما در سال ۲۱۰۰ به طور میانگین به ۲۰ درجه سانتیگراد برسد که فاجعه است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی یاد آور شد: میزان بارش های استان در فصول مختلف سال شامل ۴۱ درصد بارش بهاره، ۲۸ درصد پاییزه و ۳۰ درصد زمستانه است.

دبیر سومین همایش ملی تغییرات اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست نیز در این همایش گفت: ۱۸۵ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۱۴ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.

عبدالله حسن زاده اظهارداشت: محورهای برگزاری این همایش شامل راهکارهای نوین در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی، بحران آب و خشک شدن دریاچه ها، رودخانه‌ ها و تالاب ها، جنگل، مرتع و نقش پوشش‌های نباتی در ارتباط با تغییرات اقلیمی و تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر گونه ‌های گیاهی و جانوری است.

وی افزود: بهره برداری از ذخایر ژنتیکی در راستای تعدیل تغییرات اقلیمی، آلودگی های محیطی و تغییر اقلیم، تغییر اقلیم و امنیت غذایی، تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر اکوسیستم‌های آبی، خاکی و کشاورزی، انرژی و تغییر اقلیم (سوخت‌های بیولوژیک و فسیلی، انرژی‌های پاک)، کاربرد فناوری نانو و بیوتکنولوژی در مدیریت تغییر اقلیم، تغییرات اقلیمی و مدیریت شهری، جوانب اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیمی، تغییرات اقلیمی و سلامت از سایر محورهای این همایش است.

سومین همایش ملی اقلیم و تغییرآن بر کشاورزی و محیط زیست به مدت یک روز در جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با حضور کارشناسان این بخش و علاقمندان به موضوع اقلیم و محیط زیست برگزار شد.

آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی و ۲۳۵ هزار بهره بردار در این حوزه است.

همچنین خشکی دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان بزرگترین مشکل و مساله زیست محیطی در این استان محسوب می شود که تاثیرات مهم آن بر زندگی مردم آذربایجان غربی غیر قابل انکار است.

تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها در سال های اخیر تاثیر مهمی در خشکی دریاچه ارومیه و کاهش آب آن داشته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار