امروزه زندگی شهری سبب شده دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه یابد و بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است، بنابراین برای ایجاد بستر مناسب و امن زندگی شبانه شهری و ارتقای کیفیت بصری، طراحی و نورپردازی فضاها بسیار مهم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۸۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 29 February 2016

برخی از مردم همدان عقیده دارند که روشنایی معابر شهر در ساعات شب مناسب نیست و تاریکی معابر، ایمنی خیابان‌ها را کاهش داده و مشکلاتی را برای رانندگان و شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش تابناک همدان؛ روشن بودن سیمای شهری، در تاریکی شب از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌بایست دارای شکل و محتوا باشد؛ زیرا نمایان کننده اطلاع‌رسانی، شناساندن مناطق و محله‌ها، افزایش بار هویتی و امنیتی مراکز، نمایان کردن نشانه‌ها و فضاهای شهری همچون پیاده راه‌ها و میدان‌ها است.

اما متأسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شده است و برخی از معابر شهر همدان در شب بسیار تاریک هستند.

این مشکل در مناطق پایین شهر بسیار احساس می‌شود، برخی کوچه‌ها در این مناطق با وجود دارا بودن چراغ اما بسیار تاریک هستند، تاریک بودن شهر تنها مختص به شهر همدان نیست بلکه برخی شهرستان‌های دیگر نیز مردم با این مشکل مواجه هستند.

با وجود اینکه برخی از شهروندان از تاریک بودن شهر ناراضی هستند اما مدیر عامل شرکت توزیع برق استان، نور معابر شهر را استاندارد و کافی می‌داند.

نور یکی از اجزای مهم در رانندگی ایمن است. نبود نور در تاریکی شب، عوارضی همچون افزایش حوادث، تصادفات، جرائم و بزهکاری و کاهش امنیت اجتماعی را در پی دارد از این رو استاندارد بودن نور معابر شهر، اهمیت بسیاری دارد.

ایجاد بستر مناسب و امن برای زندگی شبانه شهری و ارتقای کیفیت بصری، طراحی و نورپردازی فضاها بسیار مهم است.

یکی از شهروندان همدانی می‌گوید: نور معابر شهر همدان کم است و همین عامل باعث افزایش حوادث و سوانح ترافیکی در معابر شهری شده است.

رضا صباحی ادامه می‌دهد: نور معابر شهر همدان در مقایسه با سایر شهرهای کشور بسیار کم است و مدیریت مناسبی در حوزه چراغ‌های معابر عمومی و نور آنها انجام نمی‌شود.

وی همچنین بر ضرورت نصب چراغ‌های استاندارد در معابر شهر تاکید می‌کند و می‌گوید: شرکت توزیع برق باید قبل از نصب چراغ‌ها، نور مورد نیاز معبر را تعیین کرده و بر اساس نیاز، روشنایی را تأمین کند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی در این خصوص گفت: نور برخی از معابر به قدری ضعیف است که حتی امکان دیدن عابران پیاده با لباس‌های تیره برای رانندگان فراهم نیست و خطر برخورد عابران پیاده با خودروها را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسئول باید با بازدید میدانی و سنجش میزان روشنایی، برای استانداردسازی روشنایی معابر شهر تلاش کنند.

به گفته این شهروند، برخی از معابر شهر، روشنایی کاملی دارند اما برخی از معابر نور مناسبی ندارند و بسیار تاریک هستند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی در مورد تاریک بودن معابر گفت: آپارتمان‌هایی که در شهرک‌ها ساخته می‌شود تا ماه‌ها بدون نور هستند و یا از نور کافی برخوردار نیستند..

وی افزود: برخی از معابر جدید شهر، ماه‌ها بعد از بهره‌برداری، هنوز روشنایی ندارند و مسئولیت هر اتفاقی که در این معابر تاریک برای شهروندان رخ دهد، متوجه دستگاه‌های مسئول است.

یکی دیگر از شهروندان عقیده دارد؛ با توجه به این‌که شهروندان همدانی بسیاری از فعالیت‌های خود را در ساعات شب انجام می‌دهند، تأمین روشنایی مناسب هم شهر را برای شهروندان زیباتر می‌کند و هم امنیت آن را ارتقا می‌بخشد.

رضا کیانی ادامه می‌دهد: زمانی که معابر شهر از نور کافی برخوردار نباشد، بسیاری از شهروندان علاقه‌ای به حضور در شهر نخواهند داشت.

وی با طرح انتقادهایی درباره اندک بودن روشنایی معابر مرکزی شهر، ادامه داد: متأسفانه نوری که معابر هسته مرکزی شهر را روشن کرده است، بسیار ضعیف است.

امروزه نورپردازی، تعریف‌کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و نبود نور و وجود تاریکی شب، عوارضی همچون افزایش حوادث، تصادفات، جرائم و بزه‌کاری و کاهش امنیت اجتماعی را در پی دارد.

طراحی روشنایی شهری موضوعی صرفاً تزئینی نیست، بلکه روشی پیشرفته برای تأمین امنیت محیط برای ساکنان، عابران پیاده و رانندگان محسوب می‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار