بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 07 March 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



هاشمی: برخی از بیداری جامعه میترسند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تلاش برای افزایش آگاهی و بیان حقایق، خواسته‌ اصلی نظام و دلسوزان نظام است و تنها کسانی از اطلاع‌رسانی اصحاب انواع رسانه ناراحت می‌شوند که از بیداری و هوشیاری جامعه می‌ترسند.

او صبح امروز در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه، فرهیختگان هنری، ادبی و رسانه‌ای را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور خواند و با تأکید بر نقش تأثیرگذار آنها در جامعه، گفت: فتح واقعی برای هر نظامی این است که مردم به خاطر اطلاع‌رسانی صاحبان تفکر، آگاه شده و برای تعیین سرنوشت جامعه وارد میدان شوند که در عصر حاضر، بهترین راه بروز و ظهور این آگاهی، حضور در انتخابات است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آگاهی را سرمایه انقلاب، نظام و ایران دانست و با بیان این جمله که «آزادی فکری براساس آگاهی ارزشمند است»، گفت: معارف اسلامی بارها تأکید کرده که انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و باید براساس تعقل، اختیار و تکلیف عمل کنند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری سرنوشت بعضی از پیامبران الهی که رسالتی جز آگاهی مردم نداشتند، گفت: هیچ انسانی نمی‌تواند از حق خود بگذرد و هرکس باید در حدّ وسع و براساس آگاهی، از حق فردی و جمعی خویش دفاع کند.

وی اتفاقات سال‌های مبارزه، مخصوصاً حوادث سال‌های 56 و 57 را مصداقی برای تلاش مردم در جهت رسیدن به حق خود دانست و گفت: مردم با معجزه اجتماعی، رژیمی را ساقط کردند که شرق و غرب حامی جدّی آن بودند و حق تعیین حکومت را به دست گرفتند.

هاشمی رفسنجانی با تشریح امتیازات ایران در ابعاد منابع، معادن، جغرافیایی، تاریخی، تمدنی، اجتماعی و دینی که مطمع نظر استعمارگران است، گفت: ابرقدرت‌ها به آسانی از ایران چشم‌پوشی نمی‌کردند، اما مردم با عزمی جزم، وارد میدان شدند و حتی نگذاشتند توطئه‌های پس از پیروزی انقلاب، ماندن شورش‌ها، ترورها و اهداف تجزیه‌طلبی دشمنان، آرمان‌های امام و مردم را برای حفظ تمامیت ارضی کشور و پایه‌گذاری نظامی بر پایه مکتب اهل بیت(ع) مخدوش نمایند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را توطئه‌ای دیگر از سوی دشمنان و نمادی برای تجلّی نقش مردم در آن دوران دانست و گفت: در جنگی که شرق، غرب و ارتجاع، پشت سر ارتش بعث بودند، مردم در قالب لشکریان بسیجی به جبهه‌ها رفتند و حاصل آن تلاش‌ها، کسب پیروزی سیاسی در سازمان ملل به عنوان مکمل پیروزی‌های نظامی بود.

وی با تحلیل شرایط کشورهایی که طی سال‌های اخیر علیه حاکمان مستبد برخاستند و مجدداً به دامان هرج و مرج و استبداد و حتی دخالت استعمارگران برگشتند، گفت: در بعضی از کشورها، ناتو با تمام توان نظامی حضور یافت، اما امنیت‌ها بر باد رفت و جنگ‌های داخلی دمار از مردم در آورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه‌ریزی برای انحراف انقلاب‌های مردمی را هدف استعمارگران دانست و گفت: اگر مردم از دستاوردهای خود حفاظت نکنند، احزاب، گروه‌ها و حتی مسؤولین نمی‌توانند جلوی نقشه‌های دشمنان را بگیرند.

هاشمی رفسنجانی، تصمیم مردم ایران در سال 92 را برای جلوگیری از انحراف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در مدیریت اجرایی کشور، نمونه‌ای از تأثیرگذاری تصمیم افکار عمومی دانست و گفت: در شرایطی که خیلی‌ها نا امید بودند، مردم با فریاد سکوت رأی، اعتدال را برگزیدند و آن شیوه را در انتخابات اخیر 7 اسفند ادامه دادند و نگذاشتند شیوه نادرست آن سال‌ها ادامه یابد که نتیجه آن به هدر رفتن درآمدهای کشور و ظهور اختلاس‌ها و فسادهای اداری بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطلاع‌رسانی را وظیفه همیشگی اصحاب رسانه در همه شرایط و مقاطع دانست و با اشاره به اهداف و برنامه‌های دولت دکتر روحانی، گفت: دولت با همه محدودیت‌ها، با اتکای به حمایت‌های مردم که معلول تلاش‌های رسانه‌ها برای افزایش آگاهی‌ جامعه است، برای بهتر شدن اوضاع برنامه دارد که اصلاح سیاست خارجی و اتمام پرونده هسته‌ای، نقطه آغاز آن بود.

وی وجود تحصیلکرده‌ها و به خصوص حضور تأثیرگذار بانوان در جامعه را امتیاز اصلی نظام اسلامی برای تداوم حرکت در مسیر عقل، تدبیر و اعتدال دانست و گفت: مردم آگاه، لشکریان عقل در مبارزه با لشکریانی هستند که می‌بینید چگونه جاهلانه، با تعصب و ترور، امنیت جوامع بشری را تهدید می‌‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری نقش زنان تحصیلکرده در جامعه، به نگاه اسلام در این خصوص اشاره کرد و گفت: زنان آگاه، مادران فرزندانی آگاه هستند و می‌دانیم حضور آنان در عرصه‌های مختلف چه تأثیرات مثبتی در جامعه دارد.

وی ارتقا جایگاه زنان را یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی دانست و با بیان مصادیقی از ظلم‌های تاریخی در حق زنان، مخصوصاً در موضوع ارث از اعیان و عرصه، گفت: بدون هیچ سند معتبر، به خاطر یک برداشت اشتباه از قرآن، قرن‌ها در حق زنان ظلم می‌شد که موضوع را با رهبری مطرح کردم و وی هم پس از طرح موضوع در جلسه فقهی خویش و بررسی همه جانبه آن، به مجلس فرستادند و نمایندگان هم پس از بررسی‌های میدانی، قانونی را تصویب کردند تا این ظلم تاریخی جبران و یا حداقل جلوی گسترش آن گرفته شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد آگاهی مردم ایران را در روستا و نقاط دور افتاده، امتیاز دیگری برای جامعه ایرانی ـ اسلامی دانست و گفت: تلاش برای افزایش آگاهی و بیان حقایق، خواسته‌ اصلی نظام و دلسوزان نظام است و تنها کسانی از اطلاع‌رسانی اصحاب انواع رسانه ناراحت می‌شوند که از بیداری و هوشیاری جامعه می‌ترسند.

وی بازنگری و اصلاح قانون اساسی را نتیجه افزایش آگاهی مردم دانست و گفت: جوامع براساس دستاوردهای فکری خویش و با توجه به شرایط روز، شیوه‌های زندگی فردی و اجتماعی را با حفظ اصول تغییر می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان یکی از حاضرین، با بیان این نکته که «امام خمینی(ره) پس از 10 سال اجازه دستور بازنگری قانون اساسی را صادر کرده بودند»، گفت: شاید همین الان بعضی از اصول قانون اساسی با توجه به تجربه‌ها، نیاز به اصلاح داشته باشند، اما شرایط برای این کار کاملاً مهیا نیست.

هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه مردم به آینده بهتر و بهبود اوضاع و شرایط کشور امید بسته‌اند، گفت: مردم با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف نشان دادند که علی‌رغم همه مشکلات و گرفتاری‌ها به آینده کشور امیدوار هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار امیدواری کرد که با تفکر و تعقل و در سایه اسلام، کشور به جایگاه اصلی و شایسته خود برسد.




عکس: بنر جالب استقبال از روحانی در یزد

تصویر زیر، بنر جالبی را نشان می‌دهد که برای استقبال از روحانی در یزد نصب شده است.
خبرگزاری ایسنا: تصویر زیر، بنر جالبی را نشان می‌دهد که برای استقبال از روحانی در یزد نصب شده است.

این تصویر را نامه‌نیوز منتشر کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز به استان یزد سفر کرد و با استقبال کم‌نظیر مردم این استان مواجه شد.

عکس: بنر جالب استقبال از روحانی در یزد




تمام آنچه باید درباره دو اعدامی متهم پرونده فساد نفتی بدانید

روز گذشته محسنی اژه‌ای در نشست خود با رسانه‌ها خبر از اعدام بابک زنجانی و 2 متهم دیگر پرونده نفتی داد. بابک زنجانی متهم شناخته شده این پرونده است و مردم در مورد 2 نفر دیگر اطلاعات چندانی در دست ندارند و آنها را نمی‌شناسند.

به گزارش عصر ایران، مهدی شمس و حمید فلاح هروی دو فردی هستند که همراه با بابک زنجانی به جرم فساد فی الارض به اعدام محکوم شدند.

بر اساس اعلام خبرگزاری قوه قضائیه(میزان) مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، متأهل دارای دو فرزند، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرده است.

تمام آنچه باید درباره دو متهم پرونده فساد نفتی بدانید


وی متولد ۱۳۴۶ است که از تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و در جلسات رسیدگی به دادگاه متهمین فساد نفتی، بابک زنجانی را در دادگاه همراهی می‌کرد. اتهامات شمس بنا به قرائت کیفرخواست عبارت است از افساد فی الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی. همچنین پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ ۷۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از اتهامات عنوان شده وی در کیفرخواست است.

حمید فلاح هروی که نامش به عنوان متهم ردیف سوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را متولد ۱۳۴۰، بازنشسته ، دارای مدرک دکترا صنایع، متاهل و دارای سه فرزند با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران معرفی کرده است

تمام آنچه باید درباره دو متهم پرونده فساد نفتی بدانید
اتهامات متهم ردیف سوم بزرگترین پرونده نفتی هم با اتهامات دو متهم دیگر (بابک زنجانی و مهدی شمس)نزدیک است. بر اساس کیفرخواست اتهامات متهم ردیف سوم دایر بر افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه ،مشارکت در ارتکاب جرایم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی است. در طول بیست و شش جلسه دادگاه، به اتهامات متهمان پرونده فساد نفتی رسیدگی شد و امروز حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. وی ادامه داد: علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ایران ) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.



ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق جزء اختیارات دادستانی است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق مبانی قانونی متعددی دارد و در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و همچنین اختیارات دادستانی است .

ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق جزء اختیارات دادستانی استبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه گفت: دستور دادستان تهران برای منع انتشار اخبار از رئیس جمهور اسبق، یک دستور قضایی است و حتی اگر مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن نبود، این اختیاری است که قانون به دادستان داده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در باره ابراز نظر دیروز رئیس جمهور مبنی بر غیر قانونی بودن ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق گفت:احتمالا به علت مشغله زیاد، اقای روحانی این مصوبه را به خاطر نداشته است.
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مصوبه شماره 298 شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه ، سیاستهای خبری ورسانه ای از سوی دبیرخانه شورا ، تدوین و به همه رسانه ها از جمله رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاریها ابلاغ می شود.
 
وی افزود: برای این کار وبراساس همین مصوبه  کارگروهی پیش بینی شده که این کارگروه مرکب از یک رئیس به انتخاب دبیر شورای عالی امنیت ملی، سه نماینده از طرف روسای سه قوه و همچنین نمایندگانی از طرف وزرای کشور، اطلاعات،فرهنگ و ارشاد و نمایندگانی از طرف ستاد کل نیروهای مسلح و  صدا و سیما است، که سیاستگذاری تبلیغات در آن انجام می گیرد.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با اشاره به مصوبات متعدد این کارگروه در دولت قبل و دولت فعلی افزود: این کارگروه در جریان فتنه سال 88 که عده ای حاضر به تمکین در برابر قانون نشدند و کشور را با آشوب مواجه کردند، در خصوص رئیس جمهور اسبق تصمیم گرفت، وی ممنوع التصویر شود، و اخبار و تصاویروی  در رسانه ها منعکس نشود.
 
وی گفت: دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نیز مصوبات این کارگروه  رسانه ای را برای اجرا ابلاغ می کند.
 
معاون اول قوه قضائیه افزود : حتی اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این باره وجود نداشت، دادستان تهران براساس اختیارات و وظایف قانونی خود دستور قضایی در این خصوص صادر کرده است و این دستور به قوت خود باقی است و لازم الاجرا است.



چه کسی دادستان کل کشور می شود؟

با انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی صندلی دادستانی کل کشور خالی مانده و رئیس قوه قضائیه به زودی دادستان کل کشور را منصوب می کند.
خبرگزاری مهر: با انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی صندلی دادستانی کل کشور خالی مانده و رئیس قوه قضائیه به زودی دادستان کل کشور را منصوب می کند.

سید هادی کسایی زاده: صبح روز دوشنبه مقام معظم رهبری طی حکمی سید ابراهیم رئیسی دادستان وقت کشور را به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی منصوب کردند و رسما صندلی اتاق دادستان کل کشور تا تعیین دادستان جدید از سوی رئیس قوه قضائیه خالی می ماند. حالا با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک هستیم و بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری دادستان کل نقش مهمی در قانون دارد پیش بینی می شود به زودی دادستان جدید تعیین شود.

از ابتدای انقلاب اسلامی آقایان و حجج اسلام مهدی هادوی، علی قدوسی، محمدمهدی ربانی املشی، محمد موسوی خوئینی‌ها، عبدالکریم موسوی اردبیلی، سید حسین موسوی تبریزی، یوسف صانعی، محمد ری‌شهری، سید ابوالفضل موسوی‌تبریزی، مرتضی مقتدائی، عبدالنبی نمازی، قربان‌علی دری نجف‌آبادی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و سید ابراهیم رئیسی به عنوان دادستان کل کشور خدمت کرده اند و حالا در مرحله انتخاب پانزدهمین دادستان کشور هستیم.

چه کسی دادستان کل کشور می شود؟

در این میان گمانه زنی هایی هم از سوی قضات و کارکنان حوزه حقوقی و قضایی شکل گرفته که چه کسی دادستان جدید کشور می شود؟

*حجت الاسلام منتظری

بر اساس شنیده ها قبل از انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان چهاردهمین دادستان کل، صحبت از انتصاب حجت الاسلام محمدجعفر منتطری رئیس وقت دیوان عدالت اداری بود که به دلایلی این تغییر رخ نداد و حالا پیش بینی می شود که شاید منتظری در گزینه های اصلی دادستانی کل کشور باشد. محمدجعفر منتظری در کارنامه کاری خود ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون دادستان کل کشور، مشاور رئیس قوه قضائیه، بازرس قوه قضاییه و ریاست دادگاه ویژه روحانیت را دارد.

*سید مرتضی بختیاری

همچنین سید مرتضی بختیاری معاون وقت دادستان کل کشور که در کارنامه کاری خود جانشین دادستان انقلاب کاشمر، دادستان انقلاب بیرجند، معاون دادستان انقلاب مشهد، دادستان عمومی و انقلاب و ویژه روحانیت حوزه مشهد، قائم مقام دادگستری استان خراسان، مدیرکل دادگستری استان فارس، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، مدیرکل دادگستری استان خراسان رضوی، استاندار اصفهان و وزارت دادگستری دولت دهم را دارد هم جزو گزینه های دادستانی کل کشور پیش بینی می شود.

*حجت الاسلام خلفی

اما سومین گزینه احتمالی برای ریاست بر دادستانی کل کشور حجت الاسلام خلفی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه است. خلفی از مردادماه ۱۳۸۸ به این سمت منصوب شد و پیش از این دادستان انتظامی قضات و سرپرست دادسرای کارکنان دولت بوده است.

البته گزینه های احتمالی فقط به این چهره ها منتهی نمی شود و افراد و چهره های دیگری هم هستند که در نهایت به تصمیم رئیس قوه قضائیه بستگی دارد.

*عباس جعفری دولت آبادی

عباس جعفری دولت آبادی که در کارنامه خود ریاست دادگستری کل استان خوزستان، سرپرست مجتمع قضایی خانواده را بر عهده دارد در ۸ شهریور ۱۳۸۸ از سوی صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قصائیه بعد از سعید مرتضوی به سمت دادستان تهران منصوب شد. حالا نام وی هم جزو گزینه های احتمالی است.

۳۰ وظیفه دادستان کل کشور در قانون جدید


۱- ایفای نقش مدعی العمومی در گستره کشوری (ماده ۵۰ قانون اصول تشکیلات عدلیه)

۲- ریاست دادسرای دیوانعالی کشور (ماده ۵۴ قانون اصول تشکیلات عدلیه)

۳- حضور در شعب دیوانعالی کشور و اعلام نظر ماده ۴۶۹ ق آ دک مصوب ۹۲ یا نماینده در امور کیفری

۴- درخواست ایجاد رأی وحدت رویه از هیأت عمومی دیوانعالی کشور (ماده ۴۷۱ ق آدک مصوب ۹۲)

۵- حضور در جلسات هیأت عمومی دیوان عالی کشور یا نماینده دادستان (ماده ۴۷۱ ق آ دک مصوب ۹۲)

۶- تکلیف برای دادستان کل کشور به حضور یا حضور نماینده و اظهارنظر قبل از تصمیم در خصوص ایجاد وحدت رویه و یا رسیدگی به آراء اصراری و یا انجام سایر وظایف هیأت عمومی دیوانعالی کشور (ماده ۴۷۲ ق آ دک مصوب ۹۲)

۷- حق در خواست اعاده دادرسی نسبت به محکومیت قطعی دادگاهها (بند ب ماده ۴۷۵ ق. آ. د. کیفری)

۸- درخواست تجویز اعاده دادرسی از رئیس قوه قضائیه در خصوص آراء قطعی اعم از حقوقی یا کیفری که خلاف بین شرع باشد. (تبصره ۳ ماده ۴۷۷ ق. آ.د.کیفری مصوب ۹۲)

۹- نظارت و بازرسی به کلیه دادسراهای عمومی و انقلاب و نظامی (ماده ۲۸۸ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۰- ارائه پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه و سایر مراجع قضایی و اجرایی (ماده ۲۸۸ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۱- اعلام تخلف و جرم به دادسرای انتظامی قضات، مراجع قضایی و اداری صالح(تبصره ۱ ماده ۲۸۸ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۲- پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه در خصوص انتصاب، جابه جایی و تغییر شغل و محل خدمت مقامات قضایی دادسراها (ماده ۲۸۹ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۳- پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه در خصوص انتصاب، جابه جایی و تغییر شغل و محل خدمت دادستان های عمومی سراسرکشور پس از کسب نظر موافق از رئیس کل دادگستری استان ذی ربط (تبصره ۱ ماده ۲۸۹ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۴- پیشنهاد انتصاب، جابه جایی و تغییر شغل و محل خدمت دادستان های نظامی پس از کسب نظر موافق از رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح (تبصره ۲ ماده ۲۸۹ ق آ دک مصوب ۹۲)

۱۵- ماده ۲۹۰ ق آ دک مصوب ۹۲ در خصوص تکلیف دادستان کل کشور نسبت به طرح دعوی راجع به اموال، منافع و مصالح ملی و خسارت وارده به حقوق عمومی از طریق مراجع ذی صلاح داخلی، خارجی و یا بین المللی.

۱۶- تهیه شناسنامه هویت ژنتیکی افراد و انسجام گروه های بررسی صحنه جرم با همکاری سازمان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی (ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه)

۱۷- مقررات ماده ۲۹۱ ق آ دک مصوب ۹۲ «در مورادی که مطابق قانون تعقیب و رسیدگی به تخلفات مقامات ومسئولان کشور به عهده دیوانعالی کشور است، اقدامات مقدماتی و انجام لازم توسط دادسرای دیوانعالی کشور صورت می گیرد.»

۱۸- احاله پرونده به دادگاه عالی انتظامی قضات جهت رسیدگی به تخلفات اعضاء هیأت مدیره کانون وکلا – دادرسان دادستان انتظامی دادگاه انتظامی ( ماده ۲۱ لایحه استقلال کانون و کلای دادگستری)

۱۹- ماده ۲۹۲ ق آ دک مصوب ۹۲ (ممنوعیت خروج اشخاص کشور)

۲۰- تبصره ماده ۲۹۲ ق آ دک مصوب ۹۲ (رفع ممنوعیت خروج از کشور)

۲۱- درخواست نقص حکم قطعی از دیوانعالی کشور در خصوص موارد مندرج در (ماده ۲۹۳ ق آ دک مصوب ۹۲ و ماده ۲۹۳ ق آ دک مصوب سال ۹۱)

۲۲- عضویت در شورای نظارت بر منابع نفتی (ماده ۳ و ۴ قانون اصلاح قانون نفت مصوب سال ۹۰)

۲۳- احاله پرونده (به منظور حفظ نظم و امنیت عمومی) (ماده ۴۲۰ ق آ دک مصوب ۹۲)

۲۴- احاله پرونده به دادگاه انتظامی قضات جهت رسیدگی به تخلفات دادستان یا اعضاء دادگاه انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری (ماده ۲۱ لایحه استقلال قانون کارشناسان رسمی مصوب ۵۸)

۲۵- درخواست تجدید نظر فوق العاده از احکام دادگاههای نظامی(مواد ۸ و ۱۷ قانون تجدیدنظر آراء محاکم)

۲۶- پیشنهاد رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی وتربیتی کشور به رئیس قوه قضائیه (ماده ۳ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات امینی و تربیتی به سازمان زندانها)

۲۷- دستور تعقیب و بازرسی عملکرد قضات دادسرا انتظامی قضات (بند ۳ ماده ۳۷ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تشکیلات دادگستری)

۲۸- انجام تحقیق و اظهارنظردر خصوص تخلفات هیأت انتظامی قضات (تبصره ماده ۲ قانون اصول تشکیلات عدلیه)

۲۹- ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه ای (درخصوص تشکیل کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که در محل دادستانی کل کشور مستقر می باشد و ریاست آن با دادستان کل می باشد).

۳۰- در راستای حفاظت از اراضی ملّی و منابع طبیعی و حمایت از حقوق عمومی در سال ۸۳ با دستور رئیس قوه قضائیه شورای با نام شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی تشکیل گردید.



وقتی محسن‌ رضایی خبر شهادت همت را شنید

فرمانده سابق سپاه برای گرامی‌داشت سالروز شهادت هم سنگر شهیدش، فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله، حاج ابراهیم همت یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش تابناک، محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طلائیه، جای خیلی پیچیده‌ای برای جنگیدن بود. ما باید از روی سیل بند می‌رفتیم و وارد جبهه عراق می‌شدیم. بهترین لشکری که می‌توانست هم به تانک‌های غنیمتی مجهز شود و هم از سیل بند حمله کند و هم از جبهه طلائیه استفاده کند، لشکر 27 بود. این محور - یعنی سخت‌ترین جای عملیات خیبر- را به حاج همت دادم.

روز دوم عملیات، احساس کردم احتمال دارد که طرحمان با شکست مواجه شود. پناه بردم به حاج همت که: «فقط کار خودت است. به برادرانت کمک کن.» اگر او به سمت طلائیه حمله نمی‌کرد، بدون شک، جزایر را از دست می‌دادیم و عملیات خیبر با شکست کامل مواجه می‌شد.

حمله‌های حاج همت جزیره جنوبی را تثبیت کرد. از عراقی‌ها هم تلفات زیادی گرفت.

همیشه چه موقع خواب و چه بیداری بی‌سیم باز بود تا صدای بچه‌ها را بشنوم. تا شنیدم حاج همت طوریش شده است، سریع رفتم روی بی‌سیم و با فرمانده قرارگاه جزیره تماس گرفتم. پرسیدم: «حاجی چه طور است؟ وضعش را سریع بگو». گفت: «طوری نشده. فقط زخمی است». گفتم: «این طوری نمی‌خواهم. سریع می‌روی می‌بینی، مطمئن می‌شوی و می‌آیی راستش را به من می‌گویی».

رفت و برگشت. گفت: «گفتنی نیست». گفتم: «ولی تو به من می‌گویی که چه شده است». گفت: «حاجی شهید شده». نتوانستم بایستم. نشستم. بسیار ناراحت شدم و برای او مدت‌ها گریستم.

اولین باری که در جنگ به کسی عنوان «سید الشهدا» دادند در همین خیبر و برای حاج همت بود. بالاخره هر جنگی ادبیات خاص خودش را دارد. همت یکی از فرماندهان بزرگ و شجاع و برجسته ایران در دوران جنگ بود.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار