مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ساخت سازه آبگیر نیروگاه تلمبه - ذخیره ای در سد سیمره، امکان بهره مندی از قابلیت کنترل بار شبکه سراسری را در آینده فراهم کرد.
کد خبر: ۱۹۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷ 09 March 2016

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ساخت سازه آبگیر نیروگاه تلمبه - ذخیره ای در سد سیمره، امکان بهره مندی از قابلیت کنترل بار شبکه سراسری را در آینده فراهم کرد.

به گزارش تابناک ایلام؛ سیدمحمدرضا رضازاده  افزود: ساخت این سازه آبگیر سبب می شود تا در آینده و با بالا آمدن تدریجی تراز دریاچه سد، امکان اجرای تلمبه - ذخیره ای فراهم باشد.
سد سیمره در مسیر رودخانه سیمره و در شهرستان بدره استان ایلام قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، نیروگاه های تلمبه ذخیره ای این قابلیت را دارند که در ساعات اوج مصرف به تولید برق بپردازند و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ آب به سد بالا و ذخیره آن و در نتیجه مصرف برق، به کنترل بار شبکه سراسری اقدام کنند.
وی افزود: این نیروگاه ها خود راه انداز بوده و پاسخ سریعی به تغییرات ناگهانی بار در شبکه دارند و می توانند در تنظیم ولتاژ و کنترل فرکانس شبکه مؤثر باشند.
به گفته رضازاده، هر سه واحد نیروگاهی سیمره فعال است و برق تولید می کند.
وی بیان داشت: آمادگی افتتاح رسمی و بهره برداری از این سد تا پایان سال وجود دارد و مشغله های مسئولان، بهره برداری از آن را در دهه فجر به تعویق انداخت.
رضازاده پیشتر گفته بود: بخش هایی از کشور به ویژه در مسیر رشته کوه های البرز و زاگرس، امکان ذخیره سازی آب به شیوه ای جز سدسازی وجود ندارد و باید با تعریف پروژه های برخوردار از توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی، به تدریج به اجرای آنها پرداخت.
وی تاکید کرد: سد سیمره با وجود سیل در بالادست، از بروز خسارت به بخش های پایین دست آن جلوگیری کرده است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: منتقدانی که به صورت «صفر و یکی» به مقوله سدسازی نگاه می کنند، بهتر است به این مسائل نیز توجه داشته باشند./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار