مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حال حاضر بیش از شش هزار همیار طبیعت در راستای طرح های مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با این سازمان همکاری می کنند.
کد خبر: ۱۹۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵ 12 March 2016
 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حال حاضر بیش از شش هزار همیار طبیعت در راستای طرح های مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با این سازمان همکاری می کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا همتی در گردهمایی مرتع داران و بهره برداران این شهرستان در روستای بیغش ملایر افزود: حفظ و احیای منابع طبیعی، توسعه جنگل ها و حفظ مراتع از مهمترین اولویت های ما است.

وی ادامه داد: با توجه به گستره اقدامات منابع طبیعی، به تنهایی و با بودجه دولتی نمی توان فعالیت های لازم را در این حوزه انجام داد و در این زمینه نیازمند حضور آحاد مردم برای حفظ و گسترش منابع طبیعی و محیط زیست هستیم.

وی بیان کرد: در هفته منابع طبیعی امسال 50 هزار اصله نهال در بین مردم توزیع و 100 هزار اصله نهال در این هفته کشت شد و با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها نیز 30 هزار اصله نهال درختان مثمر در بین مردم توزیع شد.

همتی اجرای طرح بیابان زدایی در دشت قهاوند با همکاری تشکل های مردمی، کاشت 100 هکتار از گونه های مقاوم و برگزاری همایش مدیریت منابع طبیعی با مشارکت مردم در روستای بیغش ملایر و فارسبان نهاوند را از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی برشمرد.

وی ادامه داد: علاوه بر حفظ مراتع، ارتقای سطح مراتع نیز از اهداف مهم این سازمان است تا بتوانیم مراتع درجه سه را به درجه دو و در نهایت به درجه یک ارتقا دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان از اجرای 270 هزار هکتار طرح آبخیزداری در این استان خبر داد و بیان داشت: در بخش آبخیزداری نیز یک میلیون هکتار از عرصه های استان همدان مورد مطالعه قرار گرفته و 600 هزار هکتار آن دارای مطالعه تفضیلی است.

همتی گفت: استان همدان دارای 905 هزار هکتار منابع طبیعی و اراضی ملی با 47 درصد از مساحت کل استان است که از این میزان 822 هزار هکتار آن مراتع، 42 هزار هکتار اراضی جنگلی و جنگلی دست کاشت و 41 هزار هکتار اراضی شور و بدون پوشش است.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه آبخیز بیغش نیز که حدود پنج هزار هکتار است، اقدامات خوبی انجام شده و از سال گذشته طرح مدیریت جامع در آن آغاز شده است.

بخشدار بخش زند نیز اظهار کرد: 26 هزار و 450 هکتار از اراضی ملی این شهرستان در بخش زند است که با توجه به بارندگی های خوب دارای پوشش گیاهی ویژه ای است.

هاشم جهانگیری ورود زود هنگام عشایر را یکی از عمده ترین مشکلات بخش زند عنوان کرد و افزود: ورود عشایر به این بخش باید مدیریت و ساماندهی شود تا موجب از بین رفتن مراتع نشود.

وی ادامه داد: این بخش با وجود بارندگی های خوب و وضعیت منابع طبیعی، زمینه کاشت بادام دیم در آن بسیار مناسب است که می تواند هم به اشتغال جوانان و هم به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کند.

همزمان با هفته منابع طبیعی از بهره داران و همیاران نمونه طبیعت در گردهمایی مرتع داران و آبخیزداران شهرستان ملایر در روستای بیغش تجلیل شد.

شهرستان ملایر دارای 170 هزار هکتار اراضی ملی و 138 هزار هکتار مرتع است و با جمعیتی بیش از 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

15 تا 21 اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی و درختکاری نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار