پراکنش جغرافیایی بناها ومحوطه های تاریخی استان ایلام در کنار سنت نوروزی سپری کمردن ایام نوروز در دامن طبیعت ، به طور بالقوه فرصت تخریب بناهای روخاکی و زیر تاریخی را برای سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی بیشتر می کند.
کد خبر: ۲۰۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 24 March 2016

پراکنش جغرافیایی بناها ومحوطه های تاریخی استان ایلام در کنار سنت نوروزی سپری کمردن ایام نوروز در دامن طبیعت ، به طور بالقوه فرصت تخریب بناهای روخاکی و زیر تاریخی را برای سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی بیشتر می کند.

به گزارش تابناک ایلام؛وجود بیش از 740 اثر تاریخی ثبت شده و نیز شمار زیاد دیگر بناها و محوطه های دیرین و متعلق به دوره های مختلف تاریخی ایلام، موقعیت برجسته ای از حیث تاریخی و گردشگری به این استان داده است که حفظ این اهمیت و موقعیت فرهنگی و تاریخی بر لزوم تلاش بیشتر برای حفاظت و نگهداری از این یادگاران تاریخی گوشزد می کند.
اگرچه در یک دهه گذشته موضوع اهمیت بناها و محوطه های تاریخی بین جمعیت شهری و روستایی فراگیر شده به نحویکه اهالی مناطق مختلف عشایری و روستایی استان ایلام حفظ این فضاها را به طور جدی پیگیری می کنند با این وصف موضوع افزایش و تشدید تلاش مسوولان و ماموران حفاظت از این آثار ارزشمند در ایامی چون تعطیلات نوروزی جایگاه خاص خود را دارد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام دراین خصوص در گفت وگویی خبری به همکاری و مشارکت مردم در حفاظت از آثار تاریخی استان اشاره و اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال هیچ گونه تخلفی در زمینه تخریب و یا قاچاق آثار تاریخی این استان گزارش نشده است
فرخ غلامی در عین حال گفت: در ایام تعطیلات نوروز بازرسی مستمر و شبانه روزی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی استان ایلام با تلاش شبانمه روزی ز1 گروه حفاظت و حراست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان جریان دارد.
وی تصریح کرد: با هرگونه تخریب، قاچاق و حفاری غیرمجاز در اماکن تاریخی استان برخورد جدی قانونی می شود.
وی به همکاری مناسب نیروی انتظام با یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی در زمینه حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی اشاره کرد و افزود: علاوه بر بازرسی و گشت های روزانه یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، گشت های تلفیقی نیز با همکاری نیروی انتظامی استان انجام می شود.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام یکی دیگر از وظایف این یگان را حفاظت از موزه های استان عنوان و اظهار کرد: در سه موزه مردم شناسی قلعه والی ایلام، موزه تاریخ کشاورزی کاخ فلاحتی و موزه دره شهر نیروی حفاظتی مستقر شده است ضمن اینکه بازرسی های روزانه از این موزه ها نیز انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار