استان همدان به پایلوت کارگاه قالیبافی هوشمند ایران تبدیل می‌شود که اولین جرقه این کار از شهرستان نهاوند زده شده است.
کد خبر: ۲۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳ 08 April 2015
استان همدان به پایلوت کارگاه قالیبافی هوشمند ایران تبدیل می‌شود که اولین جرقه این کار از شهرستان نهاوند زده شده است.

به گزارش فارس ؛ فرش دستباف نمادی دیرپا و ماندگار از هنر و فرهنگ پایتخت تاریخ و تمدن‌ ایران‌زمین است که به مدد دستان هنرمند و پرتوان طراحان، رنگرزان و بافندگان اعتباری بزرگ به ارمغان آورده و سهم بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار برای مردم دارد.

قالیبافی صنعتی آمیخته به هنر است و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم، پیوندی ناگسستنی دارد که همین عامل بقا و ماندگاری آن شده است؛ با توجه به نقش مهم اقتصادی فرش، احیاء این صنعت در راستای حفظ جایگاه ایران در بازارهای جهانی لازم و ضروری است.

با ورود تکنولوژی به صنعت، شیوه کارهای سنتی تغییر کرده که همین امر باعث تولید بیشتر و علمی شدن تولیدات شده است.

تصور تولید هوشمند فرش دستباف در قدیم شاید غیر قابل باور بود اما با تلاش یک بافنده ایرانی این امر مهم در کشور عملی شده و بسیاری از اینگونه فرش‌ها در کارگاه‌های هوشمند تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

شاید برای بسیاری از افراد و هنردوستان صنعت قالیبافی، صحبت از بافت فرش به صورت الکترونیکی جالب باشد به همین دلیل به سراغ ابداع‌کننده این شیوه از بافت فرش ایرانی رفتیم و از چگونگی نحوه کار و تولید آنها پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

او خودش را یوسف عباس‌زاده متولد سال 1348 در تبریز معرفی کرد که بنا به علاقه زیادی که به این هنر دارد بیشتر عمر خود را صرف بافت فرش‌های مختلف کرده‌ است.

وی درباره سابقه‌اش گفت: از بچگی در این عرصه فعالیت کردم و با توجه به علاقه زیادی که به فرش داشتم، در کنار کار نساجی به این حرفه می‌پرداختم.

این مخترع ادامه داد: 15 ساله بودم که فرش دورویی را که نخ‌های به کار رفته آن را با رنگ‌های گیاهان رنگرزی کرده بودم، بافتم که اکنون این فرش در موزه لوور پاریس است.

* اختراع دستگاه نقشه‌خوان الکترونیکی فرش، زمینه‌ساز توسعه صنعت فرش

وی افزود: در آن زمان حقوق ماهانه من 2 هزار و 160 تومان بود اما یک تاجر با دیدن این فرش آن را به قیمت 15 هزار تومان از من خرید و این جرقه بزرگی برای ابداع، اختراع و نوآوری من در زمینه فرش شد.

عباس‌زاده با اشاره به اختراع دستگاه نقشه‌خوان الکترونیکی فرش گفت: این دستگاه را در سال 88 ثبت اختراع کردم و در این همه سال تحت انحصار خودم بوده است.

وی سرعت‌بخشی به عملیات بافت از سوی بافنده و کاهش صددرصدی خطا در بافت را از مهمترین ویژگی‌های دستگاه نقشه خوان الکترونیکی دانست.

این مخترع در پاسخ به این سئوال که دلیل حضورتان در استان همدان چیست؟ ابراز داشت: استان همدان ظرفیت خوبی برای تولید فرش دارد، می‌توان گفت اکثر مردم اینجا هنردوست و عاشق هنر فرش هستند، به همین دلیل بنده این استان را به عنوان نخستین استان برای تأسیس کارگاه‌های فرش الکترونیکی انتخاب کردم.

وی ادامه داد: در سال 87 به مدت 6 ماه در شهرستان نهاوند به آموزش شیوه‌های نوین قالیبافی پرداختم اما به خاطر اینکه دنبال ثبت اختراعاتم بودم نمی‌توانستم در این شهر زیبا و هنردوست حضور مستمر داشته باشم اما به لطف خداوند متعال از ابتدای سال 93 در خدمت مردم استان همدان هستم.

عباس‌زاده در ادامه سخنانش تأکید کرد: بنده با هدف انتقال هنر زیبای قالیبافی، ایجاد اشتغال پایدار و بالابردن سطح کیفیت و نوآوری در این صنعت به این استان آمده‌ام و قصد دارم در تمام نقاط این استان کارگاه قالیبافی هوشمند راه‌اندازی کنم.

 

*دولت حمایت کند، دستگاه چله‌کشی را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهم

وی در خصوص اختراعات دیگرش نیز گفت: یکی دیگر از اختراعاتم، دستگاه چله‌کشی آسان است که بافندگان ظرف کوتاه‌ترین زمان، می‌توانند یک فرش مثلاً 12 متری را به راحتی چله‌کشی و آماده بافت کنند. این دستگاه هنوز رونمایی نشده و نمی‌شود.

مخترع دستگاه نقشه‌خوان الکترونیکی فرش ادامه داد: طی 10 سالی که از اختراع آن می‌گذرد، 30 کارگاه قالی بافی در نقاط مختلف ایران از آن استفاده می‌کنند.

 وی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلیل رونمایی نشدن و استفاده از این دستگاه گفت: امتیاز این دستگاه در انحصار خودم است اما هر آموزشگاه و کارگاه قالیبافی در سراسر کشور، در صورت تمایل می‌تواند با پرداخت تضمین 50 میلیون تومانی از این دستگاه چله‌کشی بهره‌مند شود اما اگر دولت این امتیاز را بخرد این دستگاه چله‌کشی به صورت رایگان در اختیار مردم کشورم قرار می‌گیرد در غیر این صورت به شیوه این 10 سال که توضیح دادم عمل می‌کنم.

عباس‌زاده ابراز داشت: جمعیت بافنده ایران حدود 5 میلیون نفر است اما دستمزد این قشر زحمتکش جامعه بسیار اندک است؛ به طور مثال فرش جفت 6 متری با رج‌شمار 35، شاید 6 تا 7 میلیون تومان بیشتر به فروش نرود اما دستمزد قالیبافان همین فرش با این ابعاد، با استفاده از دستگاه الکترونیکی، فقط حدود 10 میلیون تومان می‌شود؛ به همین دلیل با تضمین بازار فروش این فرش‌ها دستمزد بافندگان به ویژه بافندگان نهاوندی بین دو تا سه برابر شده است.

*90 درصد بافندگان در نقشه‌خوانی سنتی مشکل دارند

وی با بیان اینکه به دنبال ملی شدن این دستگاه در کشورم هستم، گفت: با این دستگاه توانسته‌ام شناسایی رنگ را برای بافندگان راحت کنم و در واقع با این شیوه نیازی نیست که بافندگان رنگ را بشناسند، چراکه طبق شماره کار می‌کنند.

این مخترع ادامه داد: با توجه به اینکه 90 درصد بافندگان در نقشه خوانی سنتی مشکل دارند، این دستگاه به کمک بافنده آمده و ضریب اشتباه در نقشه‌خوانی به صفر رسیده و هیچ گونه غلط‌بافی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شیوه کار من این گونه است که در ابتدا کارهایم بعد از اختراع ثبت می‌شود و بعد آنها را رونمایی می‌کنم.

عباس‌زاده افزود: نقشه سه بعدی و ابزار مهار کجی‌ قالی (در طول و عرض) در حین بافت از اختراعاتم هستند که در سال 94 در استان همدان رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین چند اختراع دیگر نیز در حال ثبت دارم که در آینده‌ای نه چندان دور رونمایی آنها را در برنامه کاری خود دارم.

عباس‌زاده با بیان اینکه همدان پایلوت کارگاه‌های فرش هوشمند کشور خواهد شد، ابراز داشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین مقامات ارشد استان همدان در راستای اشتغالزایی و ثروتآفرینی برای استان، اگر مسئولان استان حمایتم کنند، همدان را نخستین استان فرش الکترونیک در کشور می‌کنم.

وی ابراز داشت: جذب سرمایه‌گذار برای یک استان با این همه ظرفیت کار بسیار مهمی است که باید از سوی مسئولان عملی شود.

*به دنبال گسترش فرش با نقشه تبریز و بافت همدان هستم

عباس‎‌زاده با بیان اینکه نیروی انسانی بهترین سرمایه برای هر کشور است، افزود: سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت فرش می‌تواند در کنار صنعت گردشگری استان موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان همدان یک استان توریستی در کشور محسوب می‌شود و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را میزبانی می‌کند می‌توان این هنر را از این منظر به جهانیان عرضه کرد.

این مخترع ادامه داد: در حال حاضر رتبه فرش همدان در کشور، یازدهم است اما رتبه فرش تبریز در جهان یک است.

وی ابراز داشت: بنده با راه‌اندازی کارگاه‌های قالی بافی هوشمند در همدان، نهاوند، قهاوند، تویسرکان، فامنین به دنبال گسترش و ارتقای فرش با نقشه تبریز اما بافت همدان هستم.

عباس‌زاده ادامه داد: این مهم باعث ثبات جایگاه فرش همدان نه تنها در ایران که در جهان می‌شود که منوط به حمایت مسئولان و متولیان امر استان همدان است.

وی تصریح کرد: به نظر من با دادن آمار نمی‌توان برای مردم اشتغال ایجاد کرد لذا تشکیل کمیته‌ای متشکل از ادارات مختلف به عنوان اهرمی موثر در اشتغالزایی واقعی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی مهمترین موضوع در تولید هر محصول را بازار فروش آن دانست و ادامه داد: با وجود اینکه سالانه متراژ زیادی فرش در ایران تولید می‌شود، اما تعداد اندکی از آن در بازارهای داخلی و بعضا در بازارهای خارجی به فروش می‌رسد و بیشتر فرش‌های تولید شده روی دست بافندگان می‌ماند و یا سهم بیشتر سود عاید دلالان فرش می‌شود.

این مخترع ادامه داد: با این شیوه نوین بسیاری از خریداران منتظر اتمام فرش از سوی بافندگان بوده و مستقیم فرش تولید شده به دست خریداران می‌رسد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در زمینه صنعت فرش تحقیقات و پژوهش‌های کمی انجام شده است، اظهار کرد: در صورت حمایت مسئولان استان و تأمین اعتبارات، آمادگی اجرای طرح هزاره را در این استان دارم.

عباس‌زاده در خصوص این طرح یادآور شد: در این طرح توانایی آموزش و ایجاد اشتغال برای هزار نفر از هنردوستان استان همدان ظرف 6 ماه را دارم.

وی ابراز داشت: راهاندازی کارگاه قالیبافی هوشمند در سراسر استان نه تنها در شهرستان‌ها که در تمام نقاط دورافتاده و محروم همدان از اهداف مهم من است؛ چراکه معتقدم افراد آسیب‌پذیر جامه باید به هر شیوه‌ای حمایت شوند تا بتوانند به راحتی امرار معاش کنند.

این مخترع ابراز داشت: در همین راستا اقدام به راه‌اندازی کارگاه قالیبافی هوشمند در شهرستان نهاوند کردم که مورد استقبال فرمانداری و اداره بهزیستی این شهرستان قرار گرفت، تا جایی که تجهیز و تکمیل حمام قدیمی تحت تملک اداره بهزیستی برای راه‌اندازی کارگاه قالیبافی هوشمند و آموزش صد نفر از مددجویان زیر پوشش در راستای ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفت.

*سرمایه‌گذاری برای ورود مددجویان بهزیستی در تولید فرش هوشمند

در همین راستا مسئول مشارکت‌های بهزیستی شهرستان نهاوند در بازدید خبرنگار فارس از این حمام قدیمی، اظهار کرد: این مکان از موقعیت بسیار خوبی در شهرستان برخوردار است.

وی با بیان اینکه تقریباً 12 سال این مکان بلااستفاده بوده است، افزود: تجهیز و بهسازی این مکان در راستای راه‌اندازی کارگاه قالیبافی هوشمند برای مددجویان بهزیستی، نیازمند 35 میلیون تومان اعتبار است.

مریم سلگی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در این زمینه برای اشتغالزایی این قشر از جامعه بسیار موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مکان به عنوان کارگاه قالیبافی، بیش از 100 نفر از مددجویان و همچنین عموم مردم می‌توانند یک اشتغال پایدار داشته باشند و برای شهر خود توسعه اقتصادی را به ارمغان آورند.

وی تعداد کل مددجویان شهرستان نهاوند را 7 هزار و 500 نفر عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف بهزیستی، ایجاد اشتغال برای مددجویان زیر پوشش است و این اداره در زمینه اعطای تسهیلات بانکی به مددجویان جویای کار اقدامات موثری انجام داده است.

سلگی ادامه داد: هر مددجویی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای باشد می‌تواند تا سقف 15 میلیون تومان از بانک‌های عامل وام دریافت کند.

وی ابراز داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته در سال 90، بهزیستی سالانه اعتباری حدود 2 تا 3 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به مددجویان دریافت می‌کند که اگر این رقم در سرمایه‌گذاری‌های کلان به ویژه راه‌اندازی کارگاه‌ها صرف شود می‌تواند در ایجاد اشتغال جامعه هدف خود موثر باشد.

با مطلع شدن از نیازمند بودن 35 میلیون تومان اعتبار برای راه‌اندازی این کارگاه قالیبافی برای مددجویان نهاوند، به اتفاق عباس‌زاده، مسئول واحد مشارکت‌های بهزیستی نهاوند و مدیر یکی از کارگاه قالیبافی به سراغ فرماندار این شهرستان رفتیم تا در این خصوص گفت‌وگویی داشته باشیم.

امامعلی عبدالملکی از راه‌اندازی کارگاه قالیبافی هوشمند در این شهرستان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: سرعت بخشیدن به بافت یکی از مهمترین ویژگی‌ها در این شیوه نوین قالیبافی است.

وی صرفه‌جویی در زمان و توسعه اقتصادی را از دیگر ویژگی‌های کارگاه قالیبافی هوشمند دانست و افزود: زودبازده بودن و ایجاد اشتغال برای مردم از دیگر ویژگی‌های این نوع تولید فرش است.

فرماندار نهاوند خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت تولید فرش با نقشه‌های سالاری، گل حیدری و عشوند در نهاوند، اگر قرار است قالیبافی هوشمند در استان گسترش یابد، شروع این حرکت در این شهرستان با داشتن نیروی کار فعال، سزاوارتر است.

*عباس‌زاده را حمایت می‌کنیم

وی تصریح کرد: فرمانداری نهاوند برای راه‌اندازی و گسترش این مهم از مخترع کشورمان آقای عباس‌زاده حمایت خواهد کرد.

عبدالملکی با بیان اینکه در این شهرستان از حضور و فعالیت این مخترع فعال کشور استقبال خوبی شده است، ابراز داشت: بهزیستی نهاوند همکاری‌های خوبی با آقای عباس‌زاده در راه‌اندازی کارگاه برای مددجویان داشته‌ است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و تکمیل این کارگاه باید از دو ماه پیش آغاز می‌شد، افزود: اگر متولیان در بهزیستی اقدام به راه‌اندازی می‌کردند، ما تأمین اعتبار می‌کردیم.

فرماندار نهاوند درخواست 35 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز حمام قدیمی را برای کارگاه قالیبافی هوشمند مبلغ زیادی دانست و اظهار کرد: به شرط شروع و پیشرفت کار، اعتبار مورد نیاز در اولویت تأمین اعتبارات سال جدید قرار می‌گیرد و در حد مقدور (11 میلیون تومان) از سوی فرمانداری تأمین می‌شود.

عبدالملکی ابراز داشت: اگر سرمایه‌ها در کارگاه‌های قالی، خیاطی و مشاغل خانگی برای مددجویان صرف شود، حرکت اثرگذاری در ایجاد اشتغال پایدار است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار