معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان:
وی خواستار تکثیر طبیعی ماهیان در کنار تکثیر مصنوعی شد و افزود: تکثیر مصنوعی تنها چاره تولید ماهیان در دریای خزر نیست و شرایط باید برای تکثیر طبیعی آبزیان فراهم شود.
کد خبر: ۲۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 09 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، اکبر ایلدرم صبح امروز در جلسه شیلات گیلان با اشاره به توسعه ذخایر تکثیر مصنوعی ماهیان اظهار کرد: توسعه ذخایر دریای خزر به عنوان اقدامی ضروری در حال انجام است.

وی خواستار تکثیر طبیعی ماهیان در کنار تکثیر مصنوعی شد و افزود: تکثیر مصنوعی تنها چاره تولید ماهیان در دریای خزر نیست و شرایط باید برای تکثیر طبیعی آبزیان فراهم شود.

ایلدرم با بیان اینکه تداوم تکثیر مصنوعی می‌تواند اختلال‌های ویژه‌ای را ایجاد کند، تصریح کرد: اسفند ماه سال 93 تکثیر طبیعی به صورت آزمایشی در دو رودخانه گیلان آغاز شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان به فراهم شدن شرایط تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر در استان اشاره کرد و گفت: در تکثیر طبیعی اجازه ورود ماهیان به رودخانه‌ها داده می‌شود و ماهیان پس از تکثیر طبیعی دوباره به دریا بر می‌گردند.

وی تکثیر طبیعی را نیازمند حفاظت از رودخانه‌ها خواند و بیان کرد: حفاظت انجام شده توسط یگان حراست شیلات سبب مهاجرت ماهیان در بستر رودخانه‌ها در گیلان شده است.

ایلدرم با اشاره به اینکه اکنون قادر نیستیم تمام رودخانه‌ها را برای تکثیر طبیعی حفاظت کنیم، خاطرنشان کرد: مقطعی از رودخانه‌ها که برای تخم‌ریزی ماهیان مساعد هستند را در نظر گرفتیم و نیروهای حفاظت در این مناطق استقرار پیدا کردند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از استفاده از نیروهای بومی برای حفاظت از تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه‌ها خبر داد و یادآور شد: اشتغال در کنار حفاظت اتفاق می‌افتد و پایگاه‌های یگان حفاظت شیلات در تمام نقاط استان مستقر هستند.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت شیلات گیلان به دلیل وجود هجمه برای صید غیر مجاز به تنهایی نمی‌توانند پاسخگو باشند، اظهار کرد: حفاظت از منابع آبزیان نیازمند همکاری سازمان‌های مربوطه است.

*کفال گونه اقتصادی دریای خزر

ایلدرم به وجود ماهی کفال در دریای خزر اشاره کرد و افزود: سال 1930 میلادی گونه کفال توسط روسیه از طریق رودخانه ولگا به دریای خزر پیوند زده شده و ماهی با ارزشی است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با بیان اینکه بخشی از اقتصاد صیادان استان را ماهی کفال تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: کفال گونه اقتصادی دریای خزر است.

وی به تفاوت ماهی کفال و سفید اشاره کرد و گفت: ماهی سفید با دام غیر مجاز صید می‌شود اما کفال را نمی‌توان از این طریق صید کرد و تنها صید صیادان قانونی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار