رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: با آگاهي و رعايت عوامل پيشگيري از ابتلا به ديابت مي توان را كاهش داد و هزينه هاي بالاي آن جلوگيري كرد.
کد خبر: ۲۱۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 24 April 2016

رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: با آگاهي و رعايت عوامل پيشگيري از ابتلا به ديابت مي توان را كاهش داد و هزينه هاي بالاي آن جلوگيري كرد.


به گزارش تابناک ایلام؛دكتر علي دلپيشه روز يكشنبه در همايش ملي سلامت اظهار كرد: دستورالعمل ها و سياست گذاري هاي مسوولان دولتي در راستاي تغيير در الگوي مصرف مواد غذايي، سبك زندگي، ورزش ضروري است.
وي افزود: نقش و حضور رسانه ها براي فرهنگ سازي در خصوص نوع زندگي و آموزش به منظور كاهش بيماري ديابت اجتناب ناپذير است.
وي يادآور شد: براي پيشگيري و درمان ديابت گام هاي موثري برداشته شده و همه دستگاه ها در اين زمينه موظف به همكاري با دانشگاه علوم پزشكي هستند.
دلپيشه با بيان اينكه سن بيماري ديابت پايين آمده، تاكيد كرد: ميزان مرگ و مير در كشور به علت ابتلا به اين بيماري رو به افزايش است.
وي اعلام كرد: بر اساس آمار رسمي پنج ميليون نفر در كشور به ديابت ابتلا شده اند و وجود همين بيماري هزينه هاي كمرشكن و بالا به خانواده ها تحميل كرده است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايلام نيز در اين همايش گفت: با كاهش سن ابتلاي افراد به بيماري ديابت، بر اساس آمار 8 درصد افراد بين سنين 25 تا 60 ساله به ديابت مبتلا هستند.
دكتر راضي ناصري فر افزود: تغيير در سبك زندگي، وجود تنش و استرس در محيط كار يا زندگي، تغذيه ناصحيح و غير اصولي، كاهش ورزش و حركات بدني مداوم موجب افزايش اين بيماري خطرناك در سطح جامعه شده است.
وي تاكيد كرد: يكي از مهمترين و اصلي ترين مشكلات و معضلات در اين خصوص عدم آگاهي مردم از بيماري خود است چرا كه اين بيماري بدون علايم خاصي در بدن به يكباره ظهور و فرد را درگير مي كند.
وي با بيان اينكه چاقي نقش مهمي در بروز ديابت دارد، اظهار كرد: براي پيشگيري و مقابله با اين بيماري ورزش هاي مداوم و منظم هوازي نظير شنا و دوچرخه سواري بسيار تاثيرگذار است.
ناصري فر تغذيه سالم و اصولي فاقد مواد قندي و چرب، ترك سيگار، دوري از محيط هاي استرس زا و پر تنش، اجتناب از سيگار و قليان، افزايش اطلاعات و دريافت آموزش هاي مختلف در باره ديابت را از راه هاي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري يا كنترل آن دانست.
ايجاد پايگاه غربالگري فشار خون و مشاوره رايگان، تجليل از دستگاه هاي همراه با برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي، اجراي نمايش و ترانه از ديگر برنامه هاي اين همايش بود.
همايش روز ملي سلامت همزمان با سراسر كشور در استان ايلام و با حضور استاندار، مديران دستگاه هاي اجرايي، فعالان حوزه سلامت وبهداشت و جمعي از دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه در سالن همايش هاي دفاع مقدس استان برگزار شد.
از اول تا هفتم ارديبهشت ماه به نام هفته جهاني سلامت نامگذاري شده است و شعار امسال اين هفته غلبه بر ديابت است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار