عدم مشاهده بیماری تب کنگو بین دام های ایلامی دلیل بربی توجهی به مسائل پیشگیرانه نیست ومسولان باید اقدامات لازم درخصوص سلامت دام ها رادردستورکارخودقراردهند.
کد خبر: ۲۳۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 26 May 2016

عدم مشاهده بیماری تب کنگو بین دام های ایلامی دلیل بربی توجهی به مسائل پیشگیرانه نیست ومسولان باید اقدامات لازم درخصوص سلامت دام ها رادردستورکارخودقراردهند.

 

به گزارش تابناک ایلام؛کارشناسان بهد اشتی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود ضمن تصریح بر عاری بودن استان ازاین بیماری، توصیه می کنند که عموم افراد به خصوص افراد مرتبط با دام و کشتار دام مورد ایمنی پیشگیری از ابتلا یا انتقال تب کنگو رعایت کنند.

 

این توصیه وقتی بیشتر اهمیت و حساسیت می یابد که بدانیم بیماری دامی تب کنگو فاقد هرگونه امکان مایه کوبی و واکسینه شدن است و دراین مورد دیگر پیشگیری فقط اولی تر یا ارزانتر نیست بلکه تنها راه حل است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام ایلام هرگونه خب ریا شایعه در خصوص وجود موارد بروز تب کنگو در بین جمعیت دامی این استان ها در ایلام رامردود دانست درعین حال تاکید کرد: نبود یا عدم مشاهده ابتلا به تب کنگو موجب و دلیلی برای بی توجهی به انجام اقدام های پیشگیرانه نیست.

 

حسین ملکی گفت: بر این مبنا دستگاه های اجرایی مرتبط استان ایلام برای پیشگیری از بروز این بیماری کار سمپاشی دام‌ها و فضاهاهای نگهداری دام ها را در دستور کار دارند.

 

وی افزود: تاکنون یک میلیون دام سبک و 30 تا 40 هزار دام سنگین در شش ماهه اول در ایلام علیه این بیماری سم پاشی شده است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی پیشگیرانه چون استفاده از پوشش مناسب مانند دستکش، ماسک و عینک هنگام ذبح دام توصیه کرد: مصرف کنندگان گوشت از خرد کردن گوشت دام تازه خودداری کنند زیرا ویروس این بیماری در2 تا سه ساعت اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

ملکی همچنین خاطر نشان کرد: ذبح دام اگر در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی باشد از انتقال این بیماری به مردم نگرانی وجود نخواهد داشت تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد و پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت.

 

وی از دامداران استان ایلام خواست نسبت به مایه کوبی و سم‌پاشی دام‌های خود اقدام کنند تا مشکلی به وجود نیاید زیرا این بیماری واکسن ندارد و بهترین راه درمان پیشگیری است.

وی خاطر نشان کرد: در سال های ماقبل فقط یک مورد ابتلا به تب کنگو در استان ایلام-شهرستان دره شهر - رخ داد که بلافاصله تحت درمان قرار گرفت و معالجه شد.

 

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام ایلام اظهار کرد: این بیماری مختص دام است و از طریق پرندگان منتقل نمی شود و خانواده ها هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند .

یک کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر نیز در این باره اظهار کرد: این بیماری یک آربوویروس است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات و لاشه دام آلوده به انسان منتقل می شود و در صورت درمان نشدن احتمال مرگ فرد مبتلا وجود دارد.

 

علی جلیلیان گفت: این بیماری به طور آشکار در دام مشاهده نمی شود اما در انسان به صورت تب و علائم خونریزی به صورت لکه های کبود پوستی و خونی یا خونریزی در دهان و گوش مشاهده می شود اما علائم شاخص آن تب و خونریزی است.

 

وی افزود: اگر در فردی این علائم مشاهده شود باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نماید و مهم ترین مورد در درمان این بیماری سابقه تماس با دام و گزش حشرات و مصرف گوشت باید بررسی شود و از بیمار نمونه گیری به عمل آید.

 

جلیلیان یادآور شد: نتیجه نمونه گیری به انستیتو پاستور تهران ارسال می شود و در فاصله سه روزه دریافت پاسخ ، در صورت تشخیص اولیه، درمان بیمار به وسیله کپسول ضد ویروس ریباویرین و سرم درمانی صورت می گیرد.

 

وی هشدار داد: افرادی که با کشتارگاه ها ، دام و گوشت سرو کار دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کنگو قرار دارند بنابر این باید بیشتر موارد بهداشت و ایمنی پیشگیرانه را رعایت کنند.

 

وی تاکید کرد: کمون این بیماری یعنی زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که بیماری آشکار شود اگر از طریق گزش کنه باشد یک تا سه روز و متوسط آن 9 روز است ولی اگر از طریق تماس با ترشحات دام و گوشت آن باشد 12 روز به طول می انجامد.

این کارشناس ادامه داد: شایع ترین راه انتقال ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشاء پس از ذبح بوده است که متاسفانه این بیماری در دام بدون علائم است و باید نکات ایمنی را در رابطه با مصرف گوشت رعایت کرد.

 

جلیلیان تاکید کرد: به دلیل اینکه علائم این بیماری در دام آشکار نیست باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه قرار گیرد تا ویروس های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

 

خودداری از گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و کشتار غیر مجاز، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، چکمه و عینک و ...، ایزوله شدن بیمار مشکوک به تب کنگو و تماس نداشتن با افراد خانواده و پرسنل بیمارستان، سم پاشی منازل و مناطق خطر جهت کاهش کنه ها و مصرف مواد ضد عفونی جهت گندزدایی توالت ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار را از موارد پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

 

بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است یک بیماری ویروسی و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

 

مهمترین ناقل و مخزن ویروس، کنه سخت و تماس با خون، ترشحات و بافت آلودگی دامی از جمله گاو، گوسفند، بز، سگ، خرگوش، جوجه تیغی و حتی شترمرغ است.

این بیماری در حیوانات اهلی علائم چندان واضحی ندارد و با یک بیماری تب دار چند روزه تمام می شود اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار گیرد در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.

استان ایلام یکی از مراکز پرورش دام به شیوه سنتی کوچ روی و نیمه صنعتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار