فرهادتیموری
امروز تمامی فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، هنری و اجتماعی نیازمند رعایت استاندارد هستند ولی متاسفانه توجه خاصی به استاندارد در این امور نمی‌شود.
کد خبر: ۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷ 02 February 2015

     مدیرکل استاندارد استان همدان با اعلام اینکه در فعالیت‌ های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به استاندارد توجه نمی ‌شود، گفت: استاندارد همدان نیازمند همکاری دستگاه‌ های اجرایی است.

  فرهاد تیموری در شورای فنی استان همدان اظهار داشت: امروز تمامی فعالیت‌ های فرهنگی، اقتصادی، هنری و اجتماعی نیازمند رعایت استاندارد هستند ولی متاسفانه توجه خاصی به استاندارد در این امور نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار مورد استاندارد ملی تعریف و تصویب شده است، افزود: قرار نیست تمامی این موارد توسط سازمان استاندارد عملیاتی شود بلکه سایر دستگاه‌ ها نیز باید در این زمینه اداره کل استاندارد را یاری کنند.

تیموری با بیان اینکه اداره کل استاندارد ظرفیت پیگیری تمامی این استانداردها را ندارد، تصریح کرد: نیاز است تا شورای فنی استان همدان برای اجرای این استانداردها اقدام ریشه‌ ای و زیربنایی داشته باشد.

مدیرکل استاندارد استان همدان درباره استاندارد در ساختمان‌ های کشور نیز گفت: براساس محاسبات صورت گرفته در کشور میانگین عمر ساختمان‌ ها بیشتر از ۵۰ سال نبوده و این در حالی است که عمر ساختمان‌ ها در کشورهای اروپایی ۱۰۰ سال است.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل استاندارد براساس وظیفه باید استانداردهای اجباری را اجرایی کند، تصریح کرد: اگر یک روز به عمر ساختمان‌ ها در کشور اضافه شود نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان در هزینه ساخت و ساز صرفه ‌جویی می ‌شود.

تیموری تاکید کرد: مشکل اصلی این است که برخی دستگاه‌ ها قوانین را درست اجرا نمی‌ کنند به طوری که در حال حاضر شهرداری و بهزیستی همدان در زمینه اجرای استانداردها مقاومت نشان می ‌دهند.

وی با طرح این سوال که اگر استانداردها برای سلامت و ارتقا کشور تدوین شده است چرا دستگاه‌ها برای اجرا پای کار نمی ‌آیند، اظهار داشت: رسیدن به نقطه مطلوب در اجرای استانداردها نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ هاست.

مدیرکل استاندارد همدان درباره استاندارد مصالح ساختمانی در استان همدان نیز گفت: متاسفانه بسیاری از مهندسان ناظر در همدان نظارت درستی بر مصرف و استفاده مصالح استاندارد در پروژه‌های ساختمانی ندارند .

وی با تاکید بر اینکه باید الزاماتی برای استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد تدوین شود، بیان کرد: این امر سبب می شود تا میزان نخاله ساختمانی کاهش یافته و کیفیت ساختمان ‌ها نیز ارتقا پیدا کند.

رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی استان همدان نیز در جلسه با تاکید بر اینکه از پتانسیل بالقوه پیمانکاران برای اجرای پروژه‌ها استفاده شود، گفت: نظام مهندسی ساختمان قدرت نظارتی و اجرایی قوی‌ای دارد ولی بستر به کارگیری آن فراهم نیست.

مرتضی اسکندری با اشاره به اینکه امروز مجری‌ های ذیصلاح استان جوان و کم‌ تجربه هستند، عنوان کرد: در این بین می‌ توان از پتانسیل بالقوه پیمانکاران عمرانی استان استفاده شود تا پروژه‌ها به خوبی اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه ضعف اصلی نظام مهندسی ساختمان به علت قانون آن است، گفت: در حال حاضر اصلاحیه قانون نظام در مجلس در حال بررسی است که باید پیگیری شود این اصلاحیه مورد تصویب قرار نگیرد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار