معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت:با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری دلایل بروز جرم مورد رصد قرار خواهدگرفت و تلاش می شود ریشه وقوع این جرائم ارزیابی تا با ارائه راهکار از میزان بروز آنها کاسته شود.
کد خبر: ۲۳۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 29 May 2016

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت:با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری دلایل بروز جرم مورد رصد قرار خواهدگرفت و تلاش می شود ریشه وقوع این جرائم ارزیابی تا با ارائه راهکار از میزان بروز آنها کاسته شود.


به گزارش تابناک ایلام؛جعفر دارابخانی روز یکشنبه در نشست کارگروه رسانه و مطبوعات با اشاره به تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه اظهار کرد: مهم ترین هدف شکل گیری این شورا، اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی های های عمومی است چرا که بر اساس بررسی های صورت گرفته آشنایی نداشتن عموم مردم با قوانین و مقررات از دلایل بروز بزهکاری در جامعه است.

وی افزود: بیشتر جرائم رخ داده در کشور و استان ایلام مربوط به کسانی است که برای نخستین بار مرتکب جرم می شوند و آمارها نشان می دهد 48 درصد افرادی که برای بار نخست جرمی را مرتکب می شوند، در دفعات بعدی نیز در معرض وقوع بزهکاری قرار می گیرند البته این وضعیت در ایلام بهتر از سایر نقاط کشور بوده و تنها 10 درصد است.

معاون دادگستری ایلام یادآور شد: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان ریشه بسیاری از جرائم در سطح جامعه امروز ایران است ضمن اینکه در حوزه سرقت حساب های بانکی نیز در بسیار مواقع این عمل خلاف توسط افراد با سطح تحصیلات بالا صورت می گیرد.

دارابخانی ادامه داد: سیاست شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم ایجاد امنیت اجتماعی با رویکرد فرا قوه ای و تعمیق همکاری های بین بخشی است.

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد با واژه پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه آشنایی چندانی ندارند، صاحب نظران معتقدند پیشگیری دارای سه مرحله اجتماعی و فرهنگی، فنی و وضعی و مرحله برخورد قانونی است، در مرحله فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت سمن ها، رسانه ها، گروه های دینی و مذهبی، ترویج قانون مداری و در مجموع رویه امر به معروف و نهی از منکر دنبال می شود که در کشورهای غربی به عنوان تعهد اجتماعی شناخته می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام اضافه کرد: پیش از این در قوه قضاییه مقابله با مجرم در دستور کار قرار داشت که با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری دلایل بروز جرم مورد رصد قرار گرفت و تلاش می شود ریشه وقوع این جرائم ارزیابی تا با ارائه راهکار از میزان بروز آنها کاسته شود.

دارابخانی گفت: مرحله دوم پیشگیری از وقوع جرم شامل پیشگیری های فنی و وضعی است که در ارتکاب جرائم دخالت دارند که بطور معمول این مقوله نیز همچون مرحله فرهنگی و اجتماعی از حوزه و اختیار قوه قضاییه خارج است.

وی اظهار کرد: در مرحله سوم که شامل برخورد قانونی است، با تشکیل پرونده و بررسی در محاکم قضایی با متخلفان برخورد می شود.

معاون دادگستری ایلام یادآور شد: توسعه مطالعات علمی داخلی و بین المللی و تدوین سیاست ها و راهبردهای پژوهشی و کاربردی به منظور برنامه ریزی برای از بین بردن زمینه های بروز و ظهور جرائم در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در حال تدوین است.

دارابخانی تاکید کرد: سیمای جرائم استان هر سه ماه یکبار بر اساس پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و از نظر جنسیت و سن نسبت به دوره مشابه قبلی مورد رصد قرار گرفته و برای برنامه ریزی در اختیار مسئولان صلاحیت دار قرار می گیرد.

وی افزود: امروزه با یک واقعیت غیرقابل انکار با عنوان گسترش فضای مجازی روبرو هستیم که بدون تردید از تاثیرگزار ترین عوامل در اطلاع رسانی به شمار می روند که لزوم نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد این حوزه با توجه به آسیب های مورد انتظار بسیار ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تاکید کرد: نوع ، شکل و زمان اطلاع رسانی بسیار مهم است، بیان اخباری که حاوی مطالب مجرمانه در فضای مجازی باشد، به عنوان جرم تلقی شده و با خاطیان برخورد قانونی صورت می گیرد، بسیاری از مطالب در شبکه های اجتماعی به صورت ناپخته عرضه می شوند و انتشار آنها برای افراد مسئولیت ایجاد می کنند، نمی توان تنها به صرف جذب مخاطب اقدام به پخش آنها در فضای مجازی کرد.

دارابخانی ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز هم راستا با اهداف کلان قوه قضاییه برنامه های متعددی را با رویکرد آگاهی بخشی از قوانین و مقررات حقوقی و قضایی در رسانه ها و بویژه صدا و سیما دنبال می کند، بطوریکه سال گذشته بالغ بر 30 هزار دقیقه در این حوزه در رسانه استانی پخش شد و 37 برنامه پیشگیری و 120 جلسه کارگروه تخصصی نیز در استان برگزار شد.

وی اضافه کرد: 45 برنامه نیز طی سال جاری به این معاونت در استان ابلاغ شده که مهم ترین سیاست ها نیز ارتقا آگاهی های های عمومی به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم با قوانین و مقررات است.

معاون دادگستری ایلام با یادآوری اینکه ضرب و جرح ، توهین و تهدید ، سرقت ، نزاع دسته جمعی ، تصرف و تخریب اراضی شخصی و ملی از مهم ترین جرائمی است که هم اکنون در سطح استان به وقوع می پیوندد، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر کاهش جمعیت کیفری با توجه به تاثیر آن در زندگی خانوادگی و اجتماعی تاکید می کنند و مسئولان قوه قضاییه نیز برنامه های خود را در این راستا تدوین و اجرایی می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این نشست شایعه ، تهمت ، دروغ و زیاده خواهی را از بزرگترین جرائمی دانست که هم اکنون در سطح جامعه و بویژه رسانه ها وجود دارد.

علی محمد نیاکان اظهار کرد: مسئولان قضایی می توانند با استفاده از ظرفیت کارشناسان و از طریق رسانه ها چهره پلید این ناهنجاری های اجتماعی را برای عموم مردم بیان کنند.

وی افزود: اطلاع رسانی حساب شده ، خردمندانه و به هنگام از مهم ترین ویژگی های رسانه های متعهد است ، خبرنگاران باید آثار و نتایج اخبار را در هنگام انتشار مطالب لحاظ کنند.

وی بر لزوم اجتناب از بیان مسائلی که منجر به تشویش اذهان عمومی شده و ناامنی روانی را در سطح جامعه به دنبال دارند، تاکید کرد.

در این نشست اعضای کارگروه رسانه و مطبوعات به بیان نقطه نظرات خود در خصوص نحوه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در حوزه های مختلف به مردم پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار