گزارش لحظه به لحظه سومین روز آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی؛
زنگنه در ادامه سخنانش نسبت به برخی سخنان مبنی براینکه دلیل حادثه آتش‌سوزی خرابکاری بوده است، تاکید کرد: قطعاً دلیل آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر(مجتمع بوعلی) خرابکاری نبوده و حادثه دلایل فنی داشته و اگر نقطه ضعف یا قصوری از سوی کسی انجام شده باشد حتماً پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.
کد خبر: ۲۵۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 08 July 2016
سومین روز از عملیات اطفای حریق بخشی از پتروشیمی بوعلی با حضور وزیر نفت ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در صورت عدم گسترش دامنه آتش‌سوزی، تا ساعات پایانی روز جمعه امکان اطفای کامل حریق محقق شود.

به گزارش «تابناک»؛ آتش‌سوزی در برج 8001 پتروشیمی بوعلی سینا که چهارشنبه 16 تیر بنابر اظهارات مسئولان محلی بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاد، به سرعت وسعت یافت اما این حریق بزرگ به همت آتش نشان‌ها تا صبح پنجشنبه 17 تیر مهار شده بود و به نظر می‌رسد تا ظهر روز پنجشنبه، شاهد اطفای حریق کامل باشیم اما مجدداً حریق در ظهر روز پنجشنبه اوج گرفت و مخزن 2001C را در بر گرفت.

با گسترش آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از پارازایلین به نفتا، پس از صدور دستور تخلیه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و صدور هشدار احتمال گسترش آتش، تخلیه همزمان ۴ مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا، واحدهای پتروشیمی فجر، خوزستان، تندگویان و امیرکبیر نیز انجام شد تا اگر برخلاف شرایط پیش رو، حریق گسترش یافت و به مخازن اصلی گسترش یافت، تلفات انسانی در پی نداشته باشد.

همزمان با گسترش آتش‌سوزی، علاوه بر نیروی زمینی اطفای حریق، از طریق هوایی نیز اطفای حریق در دستور کار قرار گرفته و به گفته مسئولان محلی، علاوه بر استفاده از هلی کوپتر آبپاش، هواپیمای آبپاش نیز به منطقه اعزام شده که به کنترل وسعت و دامنه این آتش سوزی کمک موثری کرد و تاکنون مانع از ایجاد یک زنجیره آتش‌سوزی‌های دیگر شده است.

با توجه به آنکه چاره‌ای جز تخلیه این مخزن از پایین و همچنین سرد نگاه داشتن این مخزن تا سوختن کل مواد موجود در این مخزن وجود ندارد، آتش‌نشان‌ها از سه جهت این عملیات را پیگیری کردند. با این حال، ذوب شدن بخشی از مخزن 2001C که در تصاویر مشهود است، این نگرانی را پیش آورده که بخشی از مخزن از بین برود و سوخت موجود در این مخزن فضای پتروشیمی را در بر بگیرد و آتش سوزی کل پتروشیمی را فرا گیرد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که شب گذشته به محل حادثه آمد و از نزدیک به مدیریت بحران پرداخت، ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران بندر ماهشهر در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور خود در جلسه ستاد بحران منطقه و بسیج همه امکانات برای مهار حادثه اظهار داشت: برای مهار آتش تمام تلاشمان را می‌کنیم؛ همچنین در تلاشیم همه امکانات لازم برای اطفاء حریق را آماده کنیم تا ان‌شاءالله امروز خاموش شود.

زنگنه در ادامه سخنانش نسبت به برخی سخنان مبنی براینکه دلیل حادثه آتش‌سوزی خرابکاری بوده است، تاکید کرد: قطعاً دلیل آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر(مجتمع بوعلی) خرابکاری نبوده و حادثه دلایل فنی داشته و اگر نقطه ضعف یا قصوری از سوی کسی انجام شده باشد حتماً پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.

زنگنه همچنین در واکنش به ابراز خوشحالی برخی کشورهای همسایه از آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی گفت: متاسفانه در برخی کشورها از بروز این حادثه ابراز خوشحالی می‌کنند که جای تعجب دارد و یک کشور مسلمان به‌هیچ وجه نباید از رخ دادن همچنین حادثه ای برای کشور اسلامی دیگری ابراز خوشحالی کند.

وزیر نفت با بیان اینکه مطلب که تیم حرفه‌ای در حال فرماندهی این عملیات است و شایعه تخلیه ماهشهر کذب بوده و رد می‌شود، گفت: در حال حاضر در 200متری محل حادثه هستم و اینکه شهر باید تخلیه شود، شود شایعه‌ای بیش نیست.

وی با تاکید براینکه نکته که عملیات اطفاء حریق با تلاش گسترده تیم حرفه‌ای در حال انجام است، اظهار داشت: مقداری از مواد هیدروکربوری مخزن شب گذشته تخلیه شده است و باقی مانده آن هم چندساعتی می‌سوزد و تمام می‌شود. البته باید در نظر داشت که برای اطفاء حریق و کنترل آتش تلاش و هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و از سویی دیگر حادثه هیچ تلفات جانی نداشته است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار