شماری از اهالی شهرستان مرزی راز و جرگلان ضمن ابراز ناخرسندی از کیفیت نامطلوب نان در این شهرستان گفتند: این وضعیت موجب شده تا نان تولیدی به مصرف دام ها برسد.
کد خبر: ۲۶۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 28 July 2016
نان اصلی ترین خوراکی ایرانی هاست و قوت غالب سبد غذایی هر خانواده ای است بنابراین انتظار می رود از کیفیت پایینی برخوردار نباشد اما، این وضعیت در شهرستان راز و جرگلان به گونه دیگر است و گویا دستگاه های نظارتی هنوز قادر به حل این مشکل نشده اند.
یک شهروند رازو جرگلانی ضمن گلایه از بی کیفیت نان در این خطه مرزی و محروم گفت: مسئولان باید مشکلات و دلایل پایین بودن کیفیت نان، تامین آرد مرغوب و مناسب را برای افزایش کیفیت انواع نان در این شهرستان پیگیری و این مشکلات را برطرف کنند.
علی رحمتی افزود: باید نحوه تهیه خمیر و پخت نان کنترل و بر مسائل بهداشتی آن هم نظارت بیشتری شود.
یکی دیگر از شهروندان این خطه مرزی استان خراسان شمالی گفت: کیفیت نان در مواردی خوب شد اما در بسیاری از موارد نامطلوب تر شده است.
محمد امیر رحیمی با بیان اینکه هر خانواده به طور متوسط روزی دو تا سه قرص نان مصرف می کند، افزود: با توجه به اینکه هر خانواده در طول ماه بخش مهمی از سبد هزینه ای خود را به خرید نان اختصاص می دهد باید به کیفیت بیشتر توجه شود که این امر مستلزم نظارت بر عملکرد نانوایی ها است.
وی نبود دقت لازم از سوی نانوا در تهیه خمیر و پخت نان را از جمله دلایل پایین بودن کیفیت قوت غالب مردم این خطه عنوان کرد و گفت: در گذشته نانوا ها برای تهیه خمیر از بامداد اقدام می کردند اما هم اکنون کمتر از یک ساعت قبل از پخت نان اقدام به چنین کاری می کنند که همین امر علت نامرغوب بودن نان شده است.
ˈناصر صادقی یکی دیگر از شهروندان راز و جرگلانی با بیان اینکه چرا هیچ نظارتی در زمینه نان انجام نمی شود گفت: متاسفانه کیفیت نان بسیار نامناسب شده این در حالی است که مردم به اجبار بخشی از نان خریداری شده را به طیور و دام می دهند.
وی خواستار توجه مسوولان مربوط بر نانوایی ها و بخصوص در امر پخت نان شد و افزود: باید اقداماتی برای بهبود کیفیت نان انجام شود.
یکی از شهروندان به نقش نان در رفع نیازهای غذایی بدن اشاره کرد و گفت: قوت اصلی مردم نان است اما متاسفانه در سال های اخیر کیفیت پایین موجب نارضایتی مردم شده اما از سوی مسئولان و دستگاه های نظارتی هیچ گونه اقدامی موثر تاکنون انجام نشده است و روز به روز شاهد تولید نان بی کیفیت تر هستیم.
یک جوان راز و جرگلانی هم کیفیت نان را بسیار کم دانست و گفت: متاسفانه به علت کیفیت پایین تنها نان خریداری شده را می توان در یک وعده مصرف کرد چرا که زود کهنه و بیات خواهد شد.
یک نانوا در روستای ترکمن نشین بک پولاد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آرد مناسب از ضرورت های تولید نان با کیفیت است گفت: کیفیت بالای آرد مهم ترین نقش را در پخت نان مرغوب دارد.
وی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه نباید تمام مشکلات بی کیفیتی نان را به گردن نانوایان بیندازیم افزود: نان با کیفیت مستلزم آرد با کیفیت است پس انگشت اتهام در زمینه عرضه نان نامرغوب نباید تنها به سمت نانوایی ها گرفته شود.
وی گفت: بنابراین در این زمینه تنها ما مقصر نیستیم زیرا در صورتی که آرد نامرغوب تحویل نانوایی ها داده شود تلاش نانوایان برای عرضه نان مرغوب نتیجه ای به دنبال ندارد.
آخوند آنا مراد پروانه رئیس اتحادیه نانواداران جرگلان گفت: تعداد 60 نانوایی در این بخش وجود دارد که بیشتر این نانواها نان با کیفیت در این فصل ندارند و دلیل عمده آن آرد تازه است که به نانواها تحویل داده می شود.
رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان راز و جرگلان گفت: دلیل کیفیت پایین نان این روزها آرد تازه ای است که تحویل نانوایی ها داده می شود.
وی افزود: بهتر بگوییم آرد بدون خواب آرد تحویل داده شده آماده پخت نیست، خمیر شل و منجر به این مشکلات می شود.
جعفریان گفت: نمونه گیری ها و آزمایشات مختلفی که از آرد بیشتر نانوایی های سطح شهرستان انجام گرفت استاندارد لازم را داشتند
و طی بازدیدهای مکرری که داشتیم اکثر نارضایتی نانوا داران این بخش از آرد تحویلی از کارخانه است.
هر ایرانی در سال 160 کیلو گرم و به طور متوسط هر روز 440 گرم نان مصرف می کند و به همین علت نان جزو اصلی ترین خوراکی های سفره ایرانی محسوب می شود
شهرستان 70 هزارنفری راز و جرگلان در 120 کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع است که بیشتر ساکنان آن را مردمان ترکمن تشکیل می دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار