تولید سالانه 20 میلیون تن زباله توسط ایرانیها و به تبع آن تولید 1890 تن زباله در استان که دو برابر تولید زباله اروپا میباشد،زنگهای خطر را به صدا درآورده است.مسئولین درصددند تا این آمار را کاهش دهند.
کد خبر: ۲۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 25 April 2015

با  این  همه زباله چه خواهیم کرد؟تولید سالانه 20 میلیون تن زباله توسط ایرانیها و به تبع آن تولید 1890 تن زباله در استان که دو برابر تولید زباله اروپا میباشد،زنگهای خطر را به صدا درآورده است.مسئولین درصددند تا این آمار را کاهش دهند.

به گزارش تابناک ارومیه،روزانه بیش از 5.3 میلیون تن زباله در جهان تولید می شود .مردم آلمان با توليد روزانه 90 هزار تن زباله، زباله ساز ترين مردم جهان به شمار مي روند و بخش عمده اي از سرانه توليد ناخالص ملي اين كشور صرف خدمات مديريت ضايعات شهري مي شود.مردم اين كشور خود را قهرمان محيط زيست مي دانند زيرا 80 درصد از حجم زباله هاي آن ها وارد چرخه بازيافت مي شود.در آلمان منازل و آپارتمان ها مجهز به 5 سطل زباله با رنگ هاي مختلف براي تفكيك و جداسازي زباله است.قوانين مربوط به جمع آوري زباله در اين كشور مردم را ملزم به تحويل زباله هايي اعم از باطري و مواد شيميايي به مراكز بازيافت مي كند.

جديدترين آمار اعلام شده در رابطه با ميزان زباله توليدشده در ايران، نشان مي دهد ايراني ها سالانه حدود 20ميليون تن زباله توليد مي کنند. مطالعات کشوري در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان مي دهد سرانه توليد روزانه زباله براي هر نفر 700 گرم است.

با درنظرگرفتن همين موضوع و توجه به اين نکته که بر اساس آخرين آمار منتشرشده در پايگاه اطلاع رساني مرکز آمار، جمعيت کل کشور 77ميليون و380هزارنفر بوده، اگر ميزان زباله توليدشده توسط اين جمعيت در يک روز را محاسبه کنيم به عدد 54ميليون و166هزار کيلوگرم زباله در روز مي رسيم. حالاضرب کردن همين عدد در 365روز سال نشان مي دهد ايراني ها سالانه 19ميليون و770هزار تن زباله توليد مي کنند. براي درک بهتر اين ميزان توليد زباله که نزديک به 20ميليون تن در سال است، بهتر است بدانيم کل توليد گندم در ايران، سالانه کمتر از 15ميليون تن و کل توليد برنج در کشور سالانه در حدود دوميليون و300هزار تن است.

از ميزان کل زباله هاي توليدشده در کشور 20درصد زباله هاي توليدشده توسط روستاييان است و 80درصد مابقي را ساکنان شهرهاي کشور توليد مي کنند. با اين همه، آمار و ارقام اعلام شده از سوي مسوولان نشان مي دهد از اين ميزان تنها 20درصد زباله هاي شهري بازيافت مي شود. 20درصد زباله شهري به نسبت کل زباله هاي توليدي در کشور برابر با سه ميليون و160هزار تن مي شود. اين عدد حکايت از آن دارد که سالانه 16ميليون و 610 هزار تن زباله توليدشده در زمين دفن مي شود.

در این بین سرانه تولید روزانه زباله در شهرستان‌های آذربایجان غربی یک هزار و 350 تن و در سطح روستاها 540 تن اعلام شده است ،که این سرانه تولید دو برابر تولید زباله در اروپا است.

به گفته مسئولین حفاظت محیط زیست استان ،سرانه تولید روزانه زباله در شهرستان ارومیه 500 تن بوده به عبارتی هر شهروند ارومیه‌ای در طول روز 750 گرم زباله تولید می‌کند.

آمار موجود ،مسئولین این اداره را به آن داشته است تا از مردم درخواست کنند در زمینه تولید زباله از مبدا تجدید نظر کرده و در حفاظت از محیط زیست و پاکیزه نگه‌داشتن آن تلاش کنند.

از سوی دیگر مسئولین سازمان حفاظت محيط زيست کشور در این خصوص ضمن ابراز نگرانی اظهار میدارند: افزايش توليد زباله در ايران خلاف روند کاهش توليد زباله در دنياست و اين روند، آنچنان صعودي است که در برخي شهرها حتي جمع آوري روزانه زباله در موارد متعدد هم جوابگو نيست، درحالي که در برخي شهرهاي دنيا، بازه زماني جمع آوري زباله به دوروز يا سه روز يک بار افزايش يافته است.

به نظر میرسد که آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه موثر واقع شود.مردم باید بدین موضوع آگاه باشند که ساخت زیاله بیشتر ،نابودی محیط زیست را سریعتر میکند.لذا باید در تولید زباله محتاط تر بوده و زباله های ساخته شده را نیز بصورت تفکیک شده در اختیار مامورین شهردای قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار