ایلام سرزمین حماسه های جاودان هشت سال دفاع مقدس، شاهراه زائران عتبات عالیات و سرزمین کوهستان و معدن های غنی کانی های غیر فلزی، سرزمین سبز و چهار فصل بلوط و بنه، عروس زیبای زاگرس، سرشار و غنی از ذخایر نفتی و گازی، دیار محروم اما مستعد و بکر جذب سرمایه گذاری های خارجی است.
کد خبر: ۲۷۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 10 August 2016
همه توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه استان ایلام به عنوان استان مرزی در غرب کشور را اگر بشماریم یک به یک سند دفاعی از این سرزمین برای صحت ادعای مستعد بودن آن در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است که آن را از شرایط ویژه ای بهره مند کرده است.

اگر بدنبال منطقه ای بکر و مطمئن برای جذب سرمایه می گردیم فارغ از همه شلوغی های کلان شهر و دود و دم پایتخت می توان ایلام این استان مرزی را بواسطه قابلیت های بی نظیری که بدلیل مزیت 430 کیلومتر مرز امن و مشترک با کشور عراق و تسهیل در ارتباط با کشورهای خاورمیانه دارد، انتخاب و به همه معرفی کنیم.

وجود سرمایه ذی قیمت نیروی انسانی دانش آموخته، معادن ارزشمند کانی های غیر فلزی بیتومین، شن و ماسه و کلسیت، ذخایر گرانبهای طلای سیاه، نفت و گاز و برخورداری از 640 هزار هکتار جنگل انبوه و نیمه انبوه بلوط و بنه، مرز بین المللی مهران با ظرفیت صادرات سالانه بیش از یک میلیارد دلار بدون هیچ وارداتی، دارای قابلیت ها و جاذبه های بی نظیر تاریخی و گردشگری این سرزمین را به بهشتی برای جذب سرمایه تبدیل کرده است.

* ظرفیت های اقتصادی استان ایلام
استان ایلام از نظر منابع گازی رتبه دوم کشور (11 درصد منابع گازی کشور) و از نظر منابع نفتی سومین استان غنی کشور (6درصد منابع نفتی کشور) و امکان ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را دارد.

استحصال روزانه 165 هزار بشکه نفت از استان و امکان ارتقای آن در سال های آتی به 235 هزار بشکه در روز، تولید محصولات نهایی، میانی و جانبی پتروشیمی، فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.

تعداد شهرک‏ها و نواحی صنعتی استان در سال 91، 14 مورد با مساحتی بیش از 800 هکتار بوده که وجود مرز بین المللی مهران و دسترسی به بازار مصرف عراق آن را به مامن اقتصادی سرمایه تبدیل می کند.

وجود دشت های مستعد جهت ایجاد صنایع تبدیلی و غذائی بویژه کشت و صنعت، وجود نیروی کار ارزان و فارغ التحصیل دانشگاه با توجه به توسعه واحدهای دانشگاهی و افزایش رشته های فنی، آموزشکده های فنی و حرفه ای در سطح استان و دسترسی مناسب به نیروی کار جوان، امکان سرمایه گذاری بر روی صنایع نوین و تکنولوژی های رقابت پذیر و صادراتی بدلیل وجود مرز بین المللی مهران و امکان صادرات فنی مهندسی به کشور عراق با توجه به رونق ساخت و ساز طولانی مدت در این کشور و اعلام آمادگی مسئولان کشور عراق، وجود قابلیت های معدنی استان در خصوص کانی های غیرفلزی مانند شن و ماسه، شیل و مارن، آلوویم آهکی، سنگ گچ، سنگ آهک، کلسیت از دیگر مزیت های بارز این استان برای توسعه سرمایه گذاری های داخلی و جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان ایلام بالغ بر 41 هزار و 715 میلیارد ریال است که می تواند بعنوان یک ظرفیت ویژه از آن یاد کرد.

** ظرفیت های اقتصادی و زمینه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی
وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی و باستانی و پیشینه درخشان هنرمندان و صنعتگران، سابقه کهن تمدن کشور عیلام (ایلام) در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح و 55 جاذبه طبیعی زیبا و تاریخی و همچنین 63 بقاع متبرکه و ورود و خروج بیش از 2 میلیون و 500 هزار زائر در سال از مرز مهران از ظرفیت های ویژه جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش گردشگری ایلام بشمار می رود.

این جاذبه ها زمینه را برای امکان سرمایه گذاری در ساخت هتل، رستوران و مجتمع های خدماتی، رفاهی، سرمایه گذاری در بخش توریسم سلامت، امکان استقرار و فعالیت شرکت های توریستی و گردشگری مشترک ایران و عراق را به خوبی فراهم می کند.

امکان واگذاری مدیریت بهره برداری مدت دار بناهای تاریخی استان به سرمایه گذاران بخش خصوصی از دیگر ظرفیت های استان در بخش گردشگری است که می تواند منجر به جذب سرمایه گذاران این بخش و توسعه تورهای گردشگری خارجی و داخلی در استان شود.

از جمله مهمترین صنایع دستی استان که بدست هنرمندانه زنان و دختران ایلامی برای اولین بار طرح آن در این استان بافته شده گلیم نقش برجسته است که از زیبایی و قدمت تاریخی بهره مند بوده و قابلیت توسعه و ارزش صادراتی فراوانی دارد.

وجود 15 هزار نفر بافنده فرش دستباف که سالانه موفق به بافت بیش از هفت هزار مترمربع فرش دستبافت می شوند، امکان سرمایه گذاری در کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز تولید فرش دستباف، گلیم نقش برجسته، کشت و صنعت رنگدانه های گیاهی را برای فعالان این بخش مهیا کرده است.

** ظرفیت های اقتصادی و زمینه های سرمایه گذاری در بخش بازرگانی خارجی
فراهم بودن زیرساخت های مجموعه تجاری و مسافری مرز بین المللی مهران به مساحت 57 هکتار با وجود کامل ترین تاسیسات و تجهیزات، صادرات سالانه یک بیش از یک میلیارد دلار کالا، فراهم بودن بخشی از زیرساخت های بازارچه مرزی چم سری دهلران در سطح 150 هکتار، وجود تفاهمنامه با مقامات عراقی در خصوص راه اندازی بازارچه هلاله شمالی و چم سری دهلران، اشتراکات قومی، فرهنگی و مذهبی 2 طرف مرز به طول 430 کیلومتر از جمله ظرفیت های توسعه استان در جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

امکان سرمایه گذاری در زیرساخت های بازارچه، پایانه مسافری و منطقه ویژه اقتصادی مهران و در آینده در صورت تصویب مجلس منطقه آزاد تجاری مهران از قبیل سردخانه، انبار مکانیزه از دیگر موقعیت های کم نظیر استان ایلام برای توسعه سرمایه گذاری است.

تصویب منطقه آزاد تجاری مهران بعنوان کلید طلایی حضور شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خارجی در استان ایلام به منظور توسعه و ترقی و تبدیل شدن استان به قطب اقتصادی غرب کشور بشمار می رود.

امکان استقرار واحدهای سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی در بازارچه مرزی مهران، امکان صادرات فنی مهندسی به بازار عراق با توجه به بازار بکر این کشور در حوزه مسکن و زیر بنایی و استقبال مقامات کشور عراق بویژه استان واسط از دیگر ظرفیت های ایلام نیز از جمله زمینه های توسعه سرمایه گذاری های خارجی است.

حضور هیات های تجاری از کشورهای روسیه، چین، ژاپن، اتریش و بلژیک و بازدید آنها از ظرفیت های استان ایلام در یکسال اخیر می تواند نوید بخش آینده روشن این استان در بخش توسعه تجارت خارجی باشد.

هر چند تاکنون در زمان پسابرجام انعقاد تفاهم نامه 450 میلیون دلاری کشور بلژیک و سرمایه گذاری آنها در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه ویژه مهران این سرمایه گذاری را بعنوان دستاورد مهم برجام در استان تبدیل کرده اما انعقاد قراردادهای دیگر کشورهای خارجی در صورت فراهم شدن زمینه و پیگیری مسئولان می تواند روشنی بخش چراغ توسعه استان و آینده درخشان پیش روی ایلامی ها باشد.

اکنون سرمایه گذاری خارجی کشور بلژیک در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 450 مگاواتی منطقه ویژه مهران با 450 میلیون دلار و با هدف تامین برق منطقه غرب که از آن بعنوان بزرگترین سرمایه گذاری بعد از برجام نام برده شده می تواند کلید اطمینانی باشد برای سایر سرمایه گذاران خارجی که از مزیت امنیت و بازگشت سرمایه خود در این استان اطمینان حاصل کره و با حضور در این خطه بتوانند گامی اساسی در برداشتن پسوند محرومیت از ایلام و ایلامی بردارند.

استان حدود 600 هزار نفری ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در غرب کشور واقع است و 430 کیلومتر با کشور عراق مرکز مشترک دارد./ف
گزارش: ناهید ابراهیمی
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار