سازوکار اجرایی و تامین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مشخص شود
کد خبر: ۲۸۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 31 August 2016

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به این‌که مهمترین مساله در اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری بحث تخصیص آب است، گفت: وزارت نیرو موافقت خود را با تخصیص آب فاز دوم این طرح اعلام کرده است.

 یدالله شمایلی اظهارکرد: در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال همکاری و هماهنگی با وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است که این مقدار کار در چه حوزه‌هایی و در چه سطحی اجرا شود و روش تأمین منابع مالی طرح نیز چگونه باشد.

وی با بیان این‌که تاکنون دولت برای این مقدار کار انجام شده، 700 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده است، افزود: اجرای فاز اول این طرح شامل 312 هزار هکتار است که در اولویت اول ما قرار دارد و تاکنون 208 هزار هکتار از این فاز اجرا شده و امیدواریم باقی‌مانده کار در سال جاری و سال 96 اجرایی شود و به بهره‌برداری برسد.

شمایلی تصیح کرد: در فاز دوم طرح که 238 هزار هکتار است بحث اصلی مساله تخصیص آب بود که با پیگیری‌های جدی مسئولین استانی و ملی، توانستیم موافقت وزارت نیرو را برای تخصیص آب کسب کنیم و دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره این‌که وزارت نیرو باید مسأله احداث زهکش سراسری را برای حل مشکل اساسی زهکشی‌های این طرح بزرگ پیگیری و حل کند، عنوان کرد: در فاز دوم شبکه اصلی وجود ندارد و وزارت نیرو باید شبکه اصلی را بسازد. وزارت جهاد کشاورزی نیز باید شبکه‌های فرعی موردنیاز طرح را احداث کند.

شمایلی گفت: فاز دوم در حال پیگیری است و انتظار داریم سازوکار اجرایی و روش تأمین منابع مالی فاز دوم هر چه سریعتر روشن شود تا بتوانیم به موازات فاز اول، کار اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی در خصوص مسائل زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری عنوان کرد: زمانی که وزارت نیرو در بحث احداث سدها و شبکه‌های اصلی، مطالعه و طراحی‌ها موردنظر را انجام داده، مباحث زیست‌محیطی آن را نیز در نظر گرفته است اما با توجه به بحث‌های زیست محیطی به وجود آمده قرار شد تا همکاری‌هایی میان مؤسسه جهاد نصر و سازمان محیط زیست استان انجام گیرد تا بتوانیم رضایت نسبی این سازمان را بدست آوریم و طرح را با قوت دنبال کنیم.

شمایلی خاطرنشان کرد: مؤسسه جهاد نصر به دنبال آن است که با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، پروژه‌های خود را بیشتر به سوی سیستم‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار و کم‌فشار سوق دهد. همچنین با الگوی کشت مناسبی که در این طرح اجرا خواهد شد، عمدتاً کشت‌هایی صورت می‌گیرد که با آب کمتر انجام شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار