مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: زمان اجرای پروژه احیای عرصه های جنگلی و تخریب شده با تاکید بر زمینهای تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک های شور(RFLDL) که از سال 1390تا 1395 برنامه ریزی شده بود با توجه به موفقیت های آن به مدت دو سال تمدید شد.
کد خبر: ۲۹۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 08 September 2016

حبیب الله شریفی در گفت و گو با خبرنگاران و بیان دستاوردهای پروژه یادشده افزود: این پروژه اقدامی مشترک با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است .
وی گفت: این پروژه در قالب دو طرح آزمایشی در سرایان خراسان جنوبی و ریگان از توابع استان کرمان به مساحت 462 هزار و 68 هکتار در حال اجراست.
وی سطح اجرای پروژه در سرایان را 163 هزار و 568 هکتار ذکر کرد و یادآور شد: در بازدیدی که کارشناسان فائو دیروز (چهارشنبه) از محل اجرای پروژه در استان داشتند با توجه به موفقیت های حاصل شده پروژه برای دو سال دیگر تمدید شود.
وی با بیان اینکه بودجه پروژه 11 میلیون دلار است، یادآور شد: از کل بودجه 25 درصد آن سهم جف و 75 درصد سهم ایران است که 35 درصد سهم خراسان جنوبی و 65 درصد سهم کرمان است.
وی وجه تمایز این پروژه را داشتن اولویت ملی و تعریف بر اساس نیازهای مردم محلی ذکر کرد و افزود: اجرای پروژه سبب می شود مکانیسمی ایجاد شود که بر اساس آن مشکل محلی در تدوین سیاست های ملی انعکاس یابد.
به گزارش ایرنا شریفی گفت: محل اجرای پروژه در خراسان جنوبی، شهرستان سرایان انتخاب شد و در قالب آن روستاهای دوست آباد، زنگویی و بسطاق و شهر سه قلعه تحت پوشش این پروژه قرار گرفت.
وی فرسایش بادی، خشکسالی، افت سفرههای آب زیرزمینی، شوری و قلیایی بودن خاک و محدودیت زراعت های آبی و کاهش تنوع زیستی را از جمله مهمترین مشکل این منطقه برشمرد.
وی با بیان اینکه پروژه RFLDL در آغاز ششمین سال اجرای خود قرار دارد، افزود: توانمند سازی و مشارکت جوامع محلی برای مدیریت پایدار منابع طبیعی و ترویج و راه اندازی مشاغل خرد درآمد زا برای بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی از کلیدی ترین برنامه های اجرایی پروژه در مدت پنج سال نخست اجرایی آن بود.
وی ادامه داد: بررسی و تجزیه و تحلیل طرح های توسعه روستایی، مشاوره برای ایجاد شغل های جدید با در نظر گرفتن پتانسیل های منطقه، برنامه ریزی برای تقویت بیشتر صندوق های روستایی و تعاونی توسعه روستایی و تاکید بر مشارکت مردم در حل مشکل روستا از دیگر دستاوردهای پروژه است.
وی جمعیت تحت پوشش این پروژه را در استان دو هزار و 11 خانوار در قالب هفت هزار و 354 نفر دانست و یادآور شد: از این تعداد سه هزار و 587 نفر مرد و بقیه زن هستند.
وی احداث نخستین ایستگاه پایش فرسایش بادی در اراضی کشاورزی سرایان را از جمله دستاوردهای این پروژه در استان دانست و افزود: همچنین با توجه به مشکل شوری آب و فرسایش بادی در این منطقه در دو هکتار از اراضی کشاورزی سرایان با مشارکت مردم روستا و همکاری جهاد کشاورزی شهرستان گیاهان دارویی کاشته شد.
وی یادآور شد: تاکنون 36 میلیارد ریال برای اجرای پروژه یادشده در استان هزینه شده که از این مبلغ 27 میلیارد ریال توسط دولت تامین شده است.
سرایان در 165کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار