احمد شیرزاد در گفت و گو با «تابناک»؛
هر دولتی در هر جای دنیا مخالفینی دارد و در هیچ جا،مخالفان تمایل ندارند، دوره دولتی که مخالفش هستند، تمدید شود. دقیقا به همین دلیل، تأکید می شود که طرفداران دولت، باید اقدام جدی داشته باشند تا قشرهای مردم را به رأی دادن به روحانی ترغیب کنند/تأکید می کنم که نقدِ دولت، نه تنها بد نیست، بلکه لازم است؛ اما گروهی اندک در کشور ما تعریف درستی از نقد ندارند و اصولا تخریب، هدفشان است و به همین دلیل، به خود اجازه هر گونه اظهارنظر و رفتاری را می دهند.
کد خبر: ۲۹۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸ 09 September 2016
دولت ها در همه جای دنیا مخالف هم دارند/ بعید می دانم صلاحیت احمدی نژاد تأیید شود/ توانمندی برخی مدیران دولت به اندازه لازم نیست

احمد شیرزاد، بنا را بر دفاع از روحانی گذارده و بر این باور است که دولت یازدهم در صورت تمدید دوره اش ـ که اتفاقا احتمالی محتمل است ـ در دوره بعد، می تواند حتما کارایی بالایی داشته باشد. نماینده ادوار مجلس همچنین گفت: «آقای احمدی نژاد کارهایی را در سال های 84 تا 92 انجام داد که به شدت غیر عادی بود و به همین دلیل هزینه هایی گزاف را به منافع و آرامش ملی تحمیل کرد. کارهای او باعث شده تا مخالفان بسیار جدی پیدا کند و حتی در میان نخبگان سیاسی و چهره های سرشناس اصولگرایی هم مخالفینش این احساس را دارند که احمدی نژاد به صورت نظام پنجه کشیده است؛ بنابراین، من خیلی بعید می دانم که اجازه داده شود تا در صحنه انتخابات باشد.

و اما پرسش های «تابناک» و پاسخ های «احمد شیرزاد» که در زیر می آید؛

* دولت در چه شرایطی به استقبال تلاش برای تمدید دوره اش می رود. آنچه معلوم است، تحرکات بی وقفه ای است که گروهی حاضرند، هر کاری را برای شکست حسن روحانی در اردیبهشت 96 انجام بدهند؟!


دلواپسان آرزوی یک دوره ای شدن دولت روحانی را در سر می پرورانند و برای ابتر ماندن برنامه های ایشان، برنامه ریزی مفصلی تدارک دیده اند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، مسأله تنها حذف روحانی نیست و کشور به دوران شبه احمدی نژادی باز خواهد گشت که چنین حالتی برای مملکت و مردم چیزی شبیه فاجعه خواهد بود. البته هر دولتی در هر جای دنیا مخالفینی دارد و در هیچ جای دنیا، مخالفان تمایل ندارند، دوره دولتی که مخالفش هستند، تمدید شود. دقیقا به همین دلیل، تأکید می شود که طرفداران و حامیان دولت، باید اقدام جدی داشته باشند تا قشرهای مردم را به رأی دادن به روحانی ترغیب کنند.

* پرسش این است که کارنامه دولت، کارنامه ای قابل دفاع است که طرفدارانش بتوانند عموم را برای رأی دوباره به روحانی ترغیب کنند؟


هیچ دولتی ایده آل نیست و نمی تواند به همه شعارها و وعده هایش جامه عمل بپوشاند. متأسفانه در فضای انتخاباتی ایده آل گرایانه اظهارنظر می شود  و بعد از شروع به کار، متوجه می شوند که مانع هایی جدی وجود دارد. مخصوصا مخالفتِ مخالفانی که به هیچ وجه نمی توانند دولت مستقر را بربتابند و دقیقا به همین دلیل، کمترین ایرادها را بهانه می کنند تا بیشترین هجمه را به دولت تحمیل کنند. با وجود همه اینها، گمان من این است که ذهنیت قشرهای مختلف مردم از آنچه آقای روحانی و همکارانش در این سه سال از خود نشان داده اند، این است که درصد بالایی از توقعات را برآورده کرده اند؛ بنابراین، باید تأکید کرد که مهمترین مسأله در فضای انتخاباتی سال 92 پرونده پیچیده هسته ای بود که دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم با درایت، واقع بینی و همچنین سختکوشی توانست نزاع دوازده ساله را پایان دهد و جمهوری اسلامی به تعاملی دو جانبه که سرتاسرش فایده است، با نظام بین الملل برسد، چون اختلافات هسته ای با غرب بحرانی ترین مسأله کشور در این نزدیک به چهل سال بود.

* ناگفته پیداست که وضعیت اقتصادی تأثیر بسیاری در زندگی مردم و در نتیجه در نگاهشان به دولت دارد. تحرکات  و تصمیم سازی های دولت در حوزه مهم اقتصاد را چطور تحلیل می کنید؟


اینکه تورمی که تا پیش از سال 92 عادت به سیر صعودی داشت، مهار شد و قیمت ها به خوبی کنترل شدند؛ بنابراین، چیزی نیست که کسی بتواند انکارش کند. همچنین دولت در عادی سازی فضای اقتصادی کشور عملکرد مناسبی از خود نشان داد و به همین دلیل، می توان این امید را داشت که در دوره آتی، شاهد عملکرد بهتری باشیم، چون معمولا دولت های عرفی، نه دولت غیرمنطقی و خاصی مثل احمدی نژاد، در دوره دومشان بیشتر و حرفه ای تر عمل می کنند و دقیقا به همین دلیل دستاوردهای بیشتری دارند.  

* شما تأکید دارید که بازگشت احمدی نژاد فاجعه است و دولتش هم دولتی غیر عرفی؛ پرسش این است که آیا نظام مجوز حضور در انتخابات را به محمود احمدی نژاد می دهد یا نه؟

خیلی بعید می دانم که شورای نگهبان صلاحیتش را برای حضور در  انتخابات ریاست جمهوری تأیید کند.

* با این صراحت و قطعیت؟


ببینید؛ آقای احمدی نژاد، کارهایی را در سال های 84 تا 92 انجام داد که به شدت غیر عادی بود و به همین دلیل، هزینه هایی گزاف را به منافع و آرامش ملی تحمیل کرد. کارهای او باعث شده تا مخالفان بسیار جدی داشته باشد و حتی در بین نخبگان سیاسی و چهره های سرشناس اصولگرایی هم مخالفینش این احساس را دارند که احمدی نژاد به صورت نظام پنجه کشیده است؛ بنابراین، من خیلی بعید می دانم که اجازه داده شود تا در صحنه انتخابات حضور داشته بادشد.

* البته با وجود تکذیب های اطرافیان، فعالیت هایش به شدت شائبه انتخاباتی دارد.


احمدی نژاد شخصا نمی تواند با حاشیه نشینی کنار بیاید و به همین دلیل، زورش را می زند. همچنین این را هم باید در نظر داشت که بخشی از درون اصولگرایی از فعالیت های این روزهای احمدی نژاد رضایت کامل دارند، چون غیر مستقیم او را مأمور به کوبیدن آقای روحانی کرده اند و به همین دلیل، اصولگرایان افراطی و دلواپسان از اینکه او به این شهر  و آن شهر می رود و ضدِ روحانی عمل می کند، خوشحال هستند. به هر حال، احمدی نژاد اگر نمی تواند کار مفیدی انجام بدهد، نشان داده که تخریب کردن را به خوبی بلد است. دوباره تأکید می کنم که نقدِ دولت، نه تنها بد نیست، بلکه لازم است؛ اما گروهی اندک در کشور ما تعریف درستی از نقد ندارند و اصولا تخریب، هدفشان است و به همین دلیل، به خود اجازه هر گونه اظهارنظر و رفتاری را می دهند.  

* از این بحث بگذریم. دولت روحانی مشخصا چه رویکردی باید از خود برای افزایش احتمال تمدید دوره شان داشته باشند؟


سال 94 که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، سالی پر مخمصه بود، پایان یافت و خوشبختانه دولت در ماه های پایانی اش از آرامشی نسبی برخوردار است و آثار لغو تحریم ها هم بیشتر حس می شود و  دولت فرصت خوبی  دارد تا بتواند برنامه های تعیین شده را به خوبی اجرایی کند. البته لازم است در همین مدت محدود، جابجایی هایی در عرصه مدیریتی صورت بگیرد. ایرادِ دولت این است که در بخشی از نهادهای مهم، متأسفانه مدیرانی روی کار هستند که توانمندی شان به قدری که لازم به نظر می رسد، ثابت نشده است. همچنین دولتی ها باید بدانند که مردم تشنه آگاهی هستند و به همین دلیل، باید همه مسائل را با جامعه در میان بگذارند تا مردم این حس را پیدا کنند که دولت آنها را محرم خود می داند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار