مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: عید قربان امسال 15 ناظر شرعی، 36 دکتر دامپزشک و 64 بازرس بهداشتی گوشت در استان بر ذبح دام ها در این استان نظارت می کنند.
کد خبر: ۲۹۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 10 September 2016
دکتر سیدمحمدمهدی احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با افزودن این که این افراد در قالب 52 اکیپ ثابت و 35 اکیپ سیار در مرکز استان و سایر شهرستان ها سازماندهی شده اند، تصریح کرد: با توجه به احتمال انتقال بیماری های مشترک از دام ها به انسان و بروز بیماری های با منشأ فرآورده های خام دامی، توصیه اکید ما این است که شهروندان و نیکوکارانی که قصد قربانی کردن دام دارند، از خدمات رایگان دامپزشکی در این روز بهره بگیرند.
وی با اشاره به ممنوعیت قانونی کشتار دام در معابر عمومی گفت: 8 کشتارگاه دام استان از نخستین ساعات عید قربان آماده ارائه خدمات رایگان به شهروندان هستند و دام ذبح شده نیز تا منازل آنان حمل خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به استقرار اکیپ های دامپزشکی در 8 میدان ثابت عرضه دام زنده در استان، از دایرشدن 9 میدان موقت فروش دام در روز عید قربان هم خبر داد و گفت: از شهروندان تقاضا می شود دام قربانی یا نذری خود را از میادین عرضه مورد تأیید این اداره کل خریداری کنند، چون در این میادین کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و نظارت بهداشتی و بازرسی قبل از کشتار را انجام می دهند و خریداران می توانند از سالم بودن دام ها اطمینان حاصل کنند.
وی مهم ترین مخاطرات کشتار دام در خارج از کشتارگاه و بدون نظارت دامپزشکی را احتمال سرایت بیماری های مهلکی مثل تب کریمه-کنگو، سیاه زخم، تب مالت و کیست هیداتیک، آلودگی ثانویه گوشت در اثر شست و شوی ناقص یا کاربرد لوازم و تجهیزات ضدعفونی نشده، خونگیری ناقص و کاهش کیفیت و ماندگاری گوشت برشمرد و اضافه کرد: رهاسازی آلایش غیرخوراکی و تداوم چرخه بیماری های مشترک در طبیعت، آلودگی محیط زیست و منابع آب و تهدید روانی کودکان در اثر مشاهده ذبح دام از دیگر مخاطرات در این زمینه است.
وی با اشاره به درخواست اداره کل دامپزشکی از ائمه جمعه و جماعات برای ترغیب مردم به اجرای توصیه های دامپزشکی تصریح کرد: همکاری بین بخشی و ارائه مشوق هایی از سوی دستگاه های مرتبط از جمله شوراهای اسلامی و شهرداری ها، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت، با هدف فرهنگ سازی در جامعه برای کاهش کشتار دام در معابر عمومی ضروری است.
در پیوند با این موضوع، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان نیز با اشاره به اهمیت مقوله غذای حلال در جامعه اسلامی و یادآوری این که تمام کشتارگاه های خراسان شمالی اعم از سنتی و صنعتی ناظر ذبح شرعی دارند، گفت: توصیه ما به مردم برای عید قربان هم استفاده از خدمات رایگان کشتارگاه هاست تا هم از رعایت شدن تمام موازین شرعی در ذبح دام مطمئن شوند و هم سلامت مردم و بهداشت عمومی تأمین شود.
حجت الاسلام علیرضا دهقان تصریح کرد: علاوه بر نظارت مستمر شرعی که در تمام طول سال در کشتارگاه ها انجام می شود، در ایام خاص مانند عید سعید قربان به جز ناظران شرعی مستقر در کشتارگاه ها، ناظرانی هم در قالب اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی سازماندهی می شوند.
وی افزود: امسال نیز به روال سال های گذشته و همزمان با عید قربان 15 اکیپ نظارت شرعی بر ذبح دام های قربانی در استان فعالیت می کنند و تلاش می شود از ظرفیت مبلغان و روحانیان فعال در سراسر استان در زمینه ارائه توصیه های شرعی به مردم در خصوص رعایت حقوق حیوانات هنگام ذبح، رعایت آداب اسلامی ذبح شرعی و مراجعه به احکام اسلامی ذبح و آداب مراسم عید قربان و جداسازی بخش های حرام لاشه ها بهره گیریم.
استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور با دارابودن بیش از 2 میلیون رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب های دامپروری محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، عید قربان سال گذشته 83 اکیپ دامپزشکی این استان با حضور در میادین عرضه دام، کشتارگاه ها و سایر اماکن، 3هزار و 123 رأس دام زنده و یکهزار و 513 لاشه دام ذبح شده را مورد بازرسی بهداشتی قرار دادند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار