مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان باید آرام آرام به سمت صنعتی شدن پیش رود.
کد خبر: ۲۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 14 September 2016
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان باید آرام آرام به سمت صنعتی شدن پیش رود.

به گزارش ایسنا،داوود شاهسوند در کارگاه آموزشی نجات آب دانش‌آموزی با همکاری آموزش و پرورش، جهاددانشگاهی و شرکت آب منطقه‌ای همدان، اظهار کرد: میزان مصرف آب در سال 1404 برای هر نفر 1700 مترمکعب در سال پیش‌بینی شده اما در حال حاضر در استان همدان با مصرف سالانه 2 هزار مترمکعب آب از این میزان مصرف عبور کرده و وارد مرحله تنش آبی شده است.

وی تصریح کرد: میزان برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی تجدیدشونده 2 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب بوده در حالیکه سهم آب‌های زیرزمینی منابع تجدیدشونده یک میلیارد و 950 میلیون مترمکعب است و این بدان معناست که 250 میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی داریم.

شاهسوند با اشاره به افت سطحی آب در برخی از دشت‌های همدان بیان کرد: دشت کبودراهنگ  سالانه 41 متر، دشت ملایر 25 متر و دشت اسدآباد 24 متر افت آب دارد.

وی با تأکید بر وضعیت هشداردهنده دشت کبودراهنگ عنوان کرد: سالانه بیش از 72 میلیون مترمکعب در این دشت کسری آب اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه حجم کلی آب سد اکباتان 36 میلیون مترمکعب است، این کسری تقریبا 2 برابر حجم این سد به شمار می‌آید.

شاهسوند با بیان اینکه 24 فروچاله در استان وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین دارای بیشترین فروچاله‌ها در سطح استان هستند.

وی بیشترین میزان مصرف آب را در حوزه کشاورزی خواند و اعلام کرد: بیش از 7 درصد آب در بخش شرب و کمتر از 3 درصد در بخش صنعتی مصرف می‌شود درصورتی‌که در کشورهای پیشرفته حدود 30 یا 40 در صد در بخش صنعت مصرف آب صورت می‌گیرد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در استان همدان قابلیت کشاورزی رو به کاهش است، عنوان کرد: همدان باید آرام آرام به سمت صنعتی شدن پیش رود و توجه خود را بیش از اینکه به بخش کشاورزی اختصاص دهیم، به بخش صنعتی معطوف کنیم.

وی با اشاره به طرح ملی داناب که در جهت تحقق نجات آب دانش‌آموزی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این طرح در استان همدان با همکاری جهاددانشگاهی، آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای در حال اجراست البته در سطح کشور وزارت نیرو با 17 دستگاه اجرایی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده است.

شاهسوند یکی از اهداف این طرح را آموزش به دانش‌آموزان دوره متوسطه اعلام کرد و گفت: در این طرح 46 هزار دانش‌آموز این مقطع توسط معلمانی که به عنوان رابط انتخاب می‌شوند، تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در ابتدای این طرح از دانش‌آموزان آزمونی گرفته می‌شود، افزود: پس از ارائه آموزش‌ها با روش‌های مختلف نیز پس‌آزمونی به منظور سنجش تغییرات و کارکرد آموزش‌ها گرفته می‌شود.

مدیر حوزه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی همدان نیز گفت: طرح داناب(نجاب آب دانش‌آموزی) در دو فاز انجام می‌شود؛ یک فاز به منظور فرهنگ‌سازی و آموزش به دانش‌آموزان پایه متوسطه و انتقال این مفاهیم به والدین آنها و فاز دوم این طرح آموزش به زنان روستایی است چرا که بیشتر روستائیان کشاورز هستند.

آمنه فرهادی‌مقدم بیان کرد: آموزش رابطان که برخی از معلمان استانی هستند، در تابستان انجام می‌شود تا علاوه بر آموزش به دانش‌آموزان، وظیفه انتقال مفاهیم به سایر همکاران را عهده‌دار شوند.

رئیس اداره آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز ضمن اشاره به جایگاه جهاددانشگاهی واحد همدان به عنوان مشاور طرح داناب بیان کرد: این طرح برنامه‌ای ملی و مستمر است و تا پایان برنامه ششم اجرا خواهد شد.

نعمت‌الله بحیرایی 3 مؤلفه اصلی را برای این طرح برشمرد و اظهار کرد: نخستین مؤلفه برنامه‌شناختی در جامعه هدف شامل دانش‌آموزان، معلمان و والدین است، مؤلفه دوم بحث انگیزشی با حمایت از آب و نجات آب‌های زیرزمینی بوده و مؤلفه سوم بحث رفتاری و اقداماتی است که قرار شده اتفاق بیفتد.

سلیمان‌آبادی، دبیر کارگاه آموزشی نجات آب دانش‌آموزی در همدان نیز از طراحی پرتال داناب سخن گفت و اعلام کرد: این پرتال توسط جهاددانشگاهی واحد همدان با هدف جمع شدن اعضای رابط برای آموزش راه‌حل‌های کاهش مصرف آب طراحی شده است.

گفتنی است؛ در خلال این جلسه پیشنهاداتی به عنوان روش‌های اجرای طرح داناب از سوی برخی از معلمان با هدف معطوف ساختن فعالیت‌ها به زیرساخت‌های فرهنگی کم‌هزینه و موثر در حل بحران آب بود، مطرح شد.

در پایان نماینده آموزش و پرورش همدان آمادگی مجموعه خود را در قبال حل مشکل بحران آب اعلام کرد و قول همکاری به اعضای رابط در این زمینه را داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار