با احداث ناقص مجتمع های مسکونی در گوشه وکنار شهر ایلام ،سبکی جدید از حاشیه نشینی بنام حاشیه نشینی مدرن خلق شده است .این حاشیه نشینان مدرن از خدمات شهری محرومند
کد خبر: ۳۰۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸ 09 October 2016

تابناک ایلام::از خوشحالی سراز پا نمی شناختند چون اسمشان در ردیف واجدین شرایط واگذاری مسکن مهر بود ،با هزاران امید وآرزو وبا فروش طلاهای خانم خانه ،پیش پرداخت خانه هایی را پرداخت کردند که قرار بود روزی برایشان سرپناهی شود.

بامهر همراه شده بودند وقرار بود در سردی زمستان وگرمی تابستان برایشان مهربانی به ارمغان آورد ودر سختیهای زمانه پشتبندی محکم برایشان باشد.

سالها از آن روز می گذرد واینک در حاشیه شهر خانه دار شده اند ،خانه ای از جنس مهر اما هر روز به انتظار مهربانی مسئولینی می نشینند که آنان را در هیاهوی حاشیه شهر فراموش کرده اند.

سالهاست تجربه ای  نوین از زندگی در شهرایلام توسط مسکن مهر نشینان تجربه می شود ،تجربه ای نوین بنام حاشیه نشینی اما با رنگ ولعاب مدرن!

زندگی در آپارتمانهای 5 تا 10 طبقه را سالهاست آغاز کرده اند،نام شهروند را یدک می کشند امازندگی اشان هیچ شباهتی به شهر نشینی ندارد.

دربی نامی کوچه وخیابانهای حاشیه شهر گم شده اند تامسئولی نخواهد سراغی از آنان بگیرد ،خدمات شهری هم شامل حالشان نمی شود ودر میان تله هایی اززباله شب وروز را سپری می کنند .

بچه های پرتعداد این محلات فراموش شده بجز پرسه زدن در میان خاک وخاشاک و نخاله های ساختمانی رها شده در گوشه وکنار محله ،اسبابی برای بازی ندارند وخارهای خشک شده در میان پیاده روهای خاکی این محلات هم این روزها حکایتی شده است !

در گوشه وکنار شهر ایلام قارچ گونه آپارتمانهایی رشد ونمو کرد ونارس تحویل مالکین بخت برگشته ای شده است که اینک  نه راه پیش دارند ونه پس! دهها میلیون تومان پول زبان بسته را پای ساختمانهایی ریخته اند که نه تنها کمترین توجه فنی ونظارت اصولی بر ساخت وساز آنها نشده است اما به سان میوه های تراریخته تحویل مشتری شدند تا اسباب تبلیغات سیاسی عده ای شوند و از ورای آنها به نان ونوایی برسند ! اینک مالک مانده است که چه کسی باید پاسخگوی نصب اف اف درب مجتمع  ویا آسانسور نداشته اش باشد.

اینجا در برخی محلات مسکن مهرایلام زندگی حکم برزخ را دارد، برزخی بین شهر وبیابان !سالها از تحویل بسیاری از واحدهای مسکن مهر یا مجتمع های مسکونی ادارات می گذرد امانه تنها خبری از محوطه سازی و نصب آسانسور ودرب بازکن واف اف نیست بلکه خبری از هیاهوی شهرنشینی وشادیهای کودکانشان در پارکهای رویایشان نیست!
 
جمعی از ساکنین یکی از محلات مسکونی در غرب شهر ایلام از روند خدمات رسانی شهرداری و زندگی درمجتمع های مسکونی که بصورت ناقص تحویل آنها شده است انتقاد داشته واز مسئولین استان پیگیری رفع مشکلات آنان را خواستار شدند.
 
یکی از مالکین به خبرنگار تابناک گفت:با هزاران امید وآرزو ودریافت وام یک واحد مسکونی را خریداری نمودیم اما این مجتمع 5طبقه باگذشت بیش از 4سال از تحویل آن هنوز آسانسور ندارد وتردد روزانه بچه های کوچک وزنان خانه دار از 5طبقه بسیار سنگین ومشقت آور است.
 
وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات نداشتن آسانسور ،این مجتمع حتی اف اف ودرب بازکن ندارد ودرصورت بسته بودن درب مجتمع افراد بایستی ساعتها پشت درب درانتظار باز شدن باقی بمانند .
 
این مالک افزود: برای تملک این خانه دهها میلیون توامان پرداخت کرده ایم ،رییس هیات مدیره ساختمان باید پاسخگوی نواقص ساختمان باشد اما متاسفانه کسی برای حرفهای ما تره هم خرد نمی کند.
 
یکی دیگر از ساکنین می گوید: ما اینجا گرفتار شده ایم ،حتی شهرداری به این محلات توجهی نمی کند ،نه فضای سبز،نه پیاده روی دراین محلات ایجاد نشده است ،حتی زباله های این محلات جمع آوری نمی شود. مگر ما هم شهروند نیستیم؟
 
این مالک ادامه داد: در فصول مختلف ما بامشکل مواجهه هستیم ،زمان بارندگی بچه هایمان را گل آلود ودر فصل تابستان خاک آلود مشاهده می کنیم ،شهرداری چرا به وضعیت این محلات توجهی نمی کند؟واقعا معلوم نیست اینجا شهراست یا بیابان !
 
یکی دیگر از مالکین  می گوید: بسیاری از ساختمانها دارای نواقص هستند وبرای رفع این نواقص مجبور به شکایت شده ایم وباید روزگار خود را در راهرو دادگاهها بگذرانیم ،واقعا مسئولی پاسخگوی مشکل ما نیست .
 
بسیاری از ساکنان مسکن مهر، حالا قبل از اینکه طعم خانه‌دار شدن را بچشند، وقت‌شان را در راهروهای دادگاه و برای شکایت از پیمانکار و تعاونی مسکن صرف می‌کنند. قرار بود مسکن مهر، سرپناهشان باشد، نه بلای جانشان 
 
اینک ما مانده ایم که این محلات حاشیه شهر ایلام را چه بنامیم ! شهروندان ایلامی یا حاشیه نشینان شهر ایلام ! اما هرچه گشتم واژه ای بهتراز حاشیه نشینی مدرن برای این سکونت گاهها نیافتم!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
از یادگارهای بجا مانده از دولت قبل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار