معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تنها دانشگاه تهران، ایران، شهید بهشتی، اهواز، اصفهان و مشهد دارای مجوز اخذ دستیار خارجی بودند، بیان کرد: همدان نیز توانست به این مهم دست پیدا کند.
کد خبر: ۳۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸ 07 May 2015
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان از نیاز دانشگاه علوم پزشکی همدان به دو رشته تخصصی جراحی مغز و اعصاب و فولوشیب خبر داد.

به گزارش فارس ، فرهاد فراهانی در نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به هفته آموزش، اظهار کرد: در این هفته فعالیت‌های مختلفی در زمینه آموزش صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به وضعیت فعلی آموزش در دانشگاه علوم پزشکی، افزود: از آنجا که در دوره‌های گذشته در بخش آموزش، دانشگاه علوم پزشکی با بحران جدی روبرو بود با طرح تحول نظام سلامت در دولت جدید به این موضوع اهمیت خاصی داده شد. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حوزه علوم پزشکی تنها به بخش آموزش منتهی نمی‌شود و بخش بهداشت و درمان را نیز در بردارد، گفت: با تصمیم جدی در زمینه اصلاح بخش‌هایی از درمان در سال 92، این مهم در سال 93 با ارائه نخستین بسته به عنوان کاهش هزینه پرداخت بیماران بستری اجرایی شد. 

وی از اجرای اقدامات جدید در حوزه آموزش وزارت بهداشت و درمان کشور طی امسال خبر داد و یادآور شد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش بسته‌های جدید ارائه می‌شود.

 فراهانی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در بخش آموزش با توانمندی‌های موجود طی سال گذشته، بیان کرد: هم اکنون در آستانه عصر جدید آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قرار داریم.

* 417  نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش آموزشوی با اشاره به خدمات ارائه شده در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد phd، فلوشیپ و رشته‌های علوم پایه توسط 417 نفر از اعضای هیئت علمی، اضافه کرد: این خدمات در هفت دانشکده، سه دانشکده اقماری، و یک پردیس خودگران ارائه می‌‌شود. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعضای هیئت علمی دانشگاه را 160 خانم و 257 آقا دانست و افزود: 70 دانشیار، 230 استادیار، 80 مربی و 33 استاد تمام از اعضای این هیئت علمی هستند.

وی از وجود 23 درصد از اعضای هیئت علمی در مقطع دانشگاهی و استادی خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان 209 نفر هیئت علمی دارد.

 فراهانی با بیان اینکه با حداقل امکانات موجود باید 60 عضو هیئت علمی داشت، ادامه داد: این دانشگاه 3.5 برابر حداقل‌ها هیئت علمی و تجهیزات دارد. 

وی با بیان اینکه امروزه دانشگاه علوم پزشکی همدان به جمع دانشگاه‌های بزرگ پیوسته است، خاطرنشان کرد: در رده کارشناسی، فلوشیب و تخصص 5 هزار و 278 دانشجو داریم که البته نسبت به شاخص، تعداد آنها کم است و با رویکرد توسعه تحصیلات تکمیلی کمبودها جبران خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تعداد دانشجویان امسال به نسبت سال گذشته بیشتر شده است، یادآور شد: این تعداد در سال گذشته 4 هزار و 700 نفر بودند.

وی با اشاره به دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی، بهداشت، پرستاری و پردیس خودگردان، در دانشگاه علوم پزشکی همدان جمع هستند، گفت: سه دانشکده اقماری نیز در شهرستان اسدآباد، نهاوند و ملایر تشکیل شده است. 

فراهانی با اشاره به رفع مشکلات دانشکده اسدآباد و نهادند در سال گذشته، بیان داشت: سال گذشته چارت سازمانی این دانشکده‌ها در ردیف اعتباری قرار گرفت و تقریباً مشکلات آنها حل شده است.

وی افزود: در سال 93 نیز دانشکده ملایر آغاز به کار کرد و هم اکنون با رشته پرستاری فعالیت دارد که البته درخواست ایجاد رشته‌های دیگر نیز در این دانشکده شده است.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بر اساس برنامه استراتژیک، دو هدف اساسی در سال 93 بر اساس اطلاعات سال 92 دنبال می‌شد که در دوره چهار ساله به این مهم می‌توان رسید، اضافه کرد: قرار گرفتن جایگاه دانشگاه علوم پزشکی در منطقه غرب کشور به عنوان دانشگاه قطب و برتر مد نظر بوده که امروز از لحاظ آموزشی، رشته، عضو هیئت علمی، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو و اعتبارات با فاصله زیاد از دانشگاه‌های دیگر قرار گرفته‌ایم. 

وی اضافه کرد: در ردیف ملی قرار گرفتن دانشگاه هدف دیگری بود که با مصوب شدن طرح آمایش سرزمین در بخش آموزش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

فراهانی با تأکید بر اینکه ملی شدن آموزش از رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها جلوگیری می‌کند، افزود: همدان به نوعی قطب غرب کشور در بخش آموزش است و آزمون جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی به عنوان قطب به این استان داده شد.

 وی افزود: در این زمینه به عنوان استان قطب قصد توسعه تحصیلات تکمیلی را داریم و هیچ رشته‌ای که دارای تحصیلات تکمیلی نباشد، به کار نخواهیم گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در دو رشته فوق تخصص نوزادان و بالینی جزو دانشگاه‌های برتر هستیم، گفت: سال گذشته توانستیم سه رشته دستیار پزشکی اورژانس و رادیولوژی و چشم پزشکی و نیز مجوز تربیت پرستاری را بگیریم.

 وی با اشاره به اخذ مجوز هشت رشته در سال گذشته، تصریح کرد: هم اکنون 57 رشته تحصیلات تکمیلی فعالیت دارد که در زمینه علوم پایه نیز در سال 92 کارشناسی ارشد ایمونولوژی وارد دانشگاه شد.

 فراهانی با اشاره به جایگاه خوب دانشگاه علوم پزشکی در بخش آموزش گفت: رقابت با دانشگاه‌هایی که سابقه تأسیس قبل از انقلاب را دارند سخت است و به این جایگاه در حال نزدیک شدن هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به نیروی انسانی تحصیل کرده و جامع دانشگاه، بیان کرد: سال گذشته با اقدامات خوب صورت گرفته توانستیم چهار دانشجوی بورسیه از کشور یمن و بحرین بگیریم. 

وی با بیان اینکه سه دانشجو از کشور عراق با پرداخت شهریه ارزی به کار گرفته‌ایم، افزود: در وزارت بهداشت گرفتن دستیاران خارجی منع قانونی دارد که با پیگیری صورت گرفته توانستیم سال گذشته به دانشگاه مجوز دستیار خارجی داده شد.

* همدان دارای مجوز دستیار خارجی است .

فراهانی با بیان اینکه تنها دانشگاه تهران، ایران، شهید بهشتی، اهواز، اصفهان و مشهد دارای مجوز اخذ دستیار خارجی بودند، بیان کرد: همدان نیز توانست به این مهم دست پیدا کند.

 وی با اظهار امیدواری از این که در سال آینده رشته‌های باقی مانده تکمیل شوند، گفت: به دو رشته تخصصی جراحی مغز و اعصاب و فولوشیب نیاز داریم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به وجود 9 رشته در استان یادآور شد: هم اکنون دانشکده تبریز 12 رشته phdدارد که اگر استان سه رشته دیگر اخذ کند با آن برابری خواهد کرد.

وی افزود: ما با دانشکده کرمان مساوی هستیم و با گرفتن مجوز رشته بعدی از آن استان نیز عبور خواهیم کرد. 

فراهانی با بیان اینکه در سال گذشته عمده فعالیت در زمینه ارتقای بین‌الملل و جذب دانشجو خواهد بود، از موقعیت خوب استان در کاشت حلزون خبر داد و افزود: با تغییر شاخص تیپ‌بندی هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی در تیپ یک قرار دارد که البته درون آن طیف توانمندی متفاوت است.

وی با اشاره به وجود رشته فوق تخصصی پزشکی و دندانپزشکی، عنوان کرد: با دارا بودن همه رشته‌های فوق تخصصی تقریباً 89 درصد از امکانات بهداشتی در استان وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به پیگیری وضعیت دانشکده طب سنتی در همدان، گفت: در این زمینه در سطح کلان اختلاف نظر وجود دارد. 

وی با بیان اینکه بر سر اینکه دانشجوی رشته طب سنتی آیا دانشجو باشد یا دستیار بالینی، اختلاف هست، اضافه کرد: نظر ما این است دستیار بالینی باشند که نتیجه شورای گسترش کمیته سه نفره در این زمینه مثبت بوده و باید تصمیم‌گیری شود.

* نیاز به 3 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه دانشکده داروسازی

فراهانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تکمیل پروژه‌های ناتمام، گفت: از تابستان 92 برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله خوابگاه ریحانه به بهره‌برداری رسید. 

وی با بیان اینکه پروژه نیمه‌تمام دانشکده دندان‌پزشکی تکمیل و تحویل آموزش شد، افزود: مهم‌ترین پروژه هم‌اکنون پروژه آموزشی درمانی بیمارستان قلب فرشچیان است که امیدواریم در نیمه اول سال به بهره‌برداری برسد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان از نیاز به 3 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه دانشکده داروسازی خبر داد و افزود: سال گذشته پروژه بزرگ ساخت دانشکده داروسازی به بهره‌برداری رسید و امروز برای ساخت آزمایشگاه اقدامات اساسی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در خصوص رشته‌ها به شاخص نرسیده‌ایم، گفت: مشکل ما توزیع رشته‌هاست و با فراهم شدن فضاها و شرایط جدید و نیز تغییر رویکرد در این زمینه با کمبود روبرو نخواهیم شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار