رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در بیش از ۱۵۶ هزار از اراضی زراعی استان انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸ 07 May 2015

اسمعیل کریم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: در حال حاضر ضریب سطح مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌غربی به 1.31 درصد رسیده است که این امر سبب افزایش درجه مکانیزاسیون در سطح اراضی آبی 56.9 و اراضی دیم 83.8 شده است.

وی افزود: با این وضعیت در سطح کشور از نظر درجه مکانیزاسیون آبی جزو گروه دوم کشوری و در درجه مکانیزاسیون مزارع دیم جزو گروه اول کشوری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: درجه مکانیزاسیون اکثر محصولات بهاره از جمله چغندر قند، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در حد 100 درصد بوده به عبارت دیگر از کاشت تا برداشت به صورت مکانیزه کامل صورت می‌گیرد ولی در محصولات گوجه‌فرنگی و پیاز به دلیل عدم تغییر روش‌های کشت که می‌تواند نشائی باشد از درجه مکانیزاسیون متوسطی برخورداریم.

کریم‌زاده تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد کشت‌های نشائی و احداث خزانه و تزریق ماشین آلات لازم برای این نوع کشت شاهد بالا رفتن ضریب مکانیزاسیون در محصولات جالیزی باشیم.

وی گفت: امسال عمده فعالیت‌های اداره مکانیزاسیون استان به دلیل کم آبی و خشکی دریاچه ارومیه و برای عدم ایجاد شوری در مزارع استان، در جهت توسعه و ترویج سیستم‌های کشاورزی حفاظتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: روش‌های مختلف خاک‌ورزی در خاک لوم سیلیت‌دار به توزیع و پخش مجدد نمک در لایه‌های سطحی خاک و عمقی که ریشه فعالیت دارد می‌انجامد که می‌توان با خاک ورزی در عمق کم به عبارت دیگر کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی باعث کاهش حرکت نمک به سوی لایه‌های بالایی خاک باشیم و این موضوع در حل یکی از معضلاتی که با وضعیت پیش‌آمده دریاچه ارومیه در آینده ایجاد کرده راندمان مناسبی را برای کشاورزی منطقه فراهم می‌کند.

وی نیز با اشاره به عملیات خاک‌ورزی حفاظتی و مدیریت بقایای گیاهی صورت گرفته در سال گذشته بیان کرد: در سال 93 عملیات خاک‌ورزی حفاظتی و مدیریت بقایای گیاهی در سطح 156 هزار و 250 هکتار از اراضی زراعی استان انجام‌ گرفته و در 10 هزار هکتار نیز عملیات حاصلخیزی و نیز در 2هزار و 157 هکتار از مزارع گندم آبی و دیم استان نیز عملیات کشت مستقیم به صورت بدون خاک‌ورزی انجام گرفته است.

کریم‌زاده گفت: در سال گذشته بیش از یک صد دستگاه انواع خاک‌ورز مرکب (حفاظتی) و حدود 25 دستگاه انواع بذرکار کشت مستقیم از محل خطوط اعتباری توسط کشاورزان خریداری و به ناوگان ادوات استان افزوده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: پیش‌بینی می‌شود که عملیات کشاورزی حفاظتی در سال 94 با توجه به اعتبارات اخذ شده و کمک‌های بلاعوض برای دستگاه‌های الگویی و خط سوم اعتبارات به میزان 20 الی 25 درصد نسبت به سال 1393 افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار