در حکایت دفتر مرکزی نفت و گاز غرب؛
استان ایلام از لحاظ نفت و گاز دومین استان کشور به حساب آمده و متاسفانه تا کنون حق این استان آنطور که باید ادا نشده است.
کد خبر: ۳۲۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 08 November 2016

تابناک ایلام::اگر درست عنوان کرده باشم این دفعه چهارم است که در سال 95 قلم در دست گرفته و در حکایت ظلم ناروای وزارت نفت در حق مردم ایلام مطلب نگارش می کنم. حقی که به زعم کارشناسان و متخصصان اهل فن به طور 100 درصد متعلق به ایلام و مردم این استان است به استان کرمانشاه داده شده و در این سالها هرچه برای احقاق این حق شنیده ایم همه شعار بوده و هیچگاه عملی نشده است.

چرا ادعا داریم دفتر مرکزی نفت و گاز غرب حق ایلام است؟

 

برای پاسخ به این سوال ذکر چند پاسخ و جمله مستند کافی است:

استان ایلام 11 درصد منابع نفت و گاز کشور را در خود دارد. 13 میدان نفتی و 6 میدان گازی کشف شده در استان ایلام وجود دارد. میدان گازی کبیر کوه بزرگترین میدان گازی کشور بعد از پارس جنوبی است که در استان ایلام قرار دارد. در اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شده که بالغ بر 95 درصد منابع غنی نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام واقع شده است.

 

استان ایلام از لحاظ نفت و گاز دومین استان کشور به حساب آمده و متاسفانه تا کنون حق این استان آنطور که باید ادا نشده است.

 

بعد از سال 78 که دفاتر نفت و گاز مناطق مختلف کشور تاسیس شد قرار بود دفتر مرکزی نفت و گاز غرب در استان ایلام تاسیس شود. ولی متاسفانه ضعف عملکرد مسئولین ما و عدم دلسوزی کافی از طرف ایشان و اعمال نفوذ مسئولین و نمایندگان استان کرمانشاه باعث شد این حق مسلم ایلام به کرمانشاه داده شود. در حال حاضر دفتر نفت و گاز غرب کشور در استان های ایلام,کرمانشاه و لرستان 5 منطقه عملیاتی فعال دارد.از این 5 منطقه عملیاتی 3 منطقه در استان ایلام، یک منطقه در استان کرمانشاه و یک منطقه در استان لرستان قرار دارد.همین مهم خود گواهی است بر پایمال شدن حق استان ایلام و مسئولین کشوری خصوصا شخص وزیر باید این حق را برای مردم ایلام مسترد نماید.

 

فعالیت دفتر مرکزی نفت و گاز غرب در استان کرمانشاه از لحاظ مدیریتی هم اصلا توجیه ندارد. دو منطقه اصلی عملیاتی نفت و گاز غرب در استان ایلام و در شهرستان دهلران قرار دارند. فاصله دهلران تا کرمانشاه تقریبا 7 ساعت بوده و همین مهم کیفیت خدمات مدیریتی را پایین خواهد آورد.

 

این در حالی است که استان ایلام در مرکزیت 3 استان بوده و از ایلام تا هر کدام از مناطق عملیاتی نفت و گاز غرب را می توان در کمتر از 3 ساعت طی کرد.

 

نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص کم کار بوده اند و این حق مسلم مردم استان ایلام با یک تذکر ساده به آقای وزیر مسترد نخواهد شد، هر چند تا امروز همین تذکر ساده را هم از نمایندگان محترم ندیده ایم.

 

جناب امینی که این روزها خوب به مسئولین کشوری سلام کرده و در یک دقیقه طوماری از مشکلات استان را به رئیس جمهور انتقال داد. متاسفانه فراموش کرد در این موضوع مهم نطق نماید.

 

و صد البته نه جلال ما با نفوذبالایی  که در فراکسیون تدبیر و امید ولایه های مدیریتی کلان کشور دارد و نه شادمهربا کمربند دان 6 همت لکی خود ،تا کنون نتوانسته اند در این خصوص مثبت عمل کنند.

 

نکته قابل توجه اینکه نمایندگان حوزه شمالی استان در ابتدای ورود به مجلس کمیسیون انرژی را هدف قرار داده و به عضویت این کمیسیون مهم درآمدند. ولی متاسفانه تا کنون این عضویت در زمینه انتقال این دفتر به استان ایلام ثمرره ای به دنبال نداشته است.

 

جناب آقای دکتر بیژن زنگنه

 

سلام علیکم؛

شنیده ایم که می گویند شما به خاطر تعصبی که به لحاظ قومیتی به کرمانشاه دارید از تداوم این ظلم به استان ایلام حمایت می کنید. ولی ما عادت داریم این گونه شنیده ها را سریع باور نکنیم. شما را یک وزیر کارکشته توانمند و طرفدار حق می دانیم. خود واقعی شما هم یقینا در خلوت به این مهم اعتراف کرده اید که دفتر نفت و گاز غرب حق مسلم مردم ایلام است. مردمی که خانواده ی بدون شهید و جانباز و ایثارگر در آن پیدا نمی شود. صد البته هموطنان ما در کرمانشاه هم اینگونه می باشند. ولی استقرار این دفتر در گذشته هم در زمان وزارت شما انجام شده است. به عنوان نماینده افکار عمومی از شما تقاضا داریم حقی را که روزی با دست خود از مردم ایلام گرفته و به کرمانشاه داده اید با همان دست مبارک عودت داده و به مردم استان ایلام تحویل نمایید.

                                                                                             امضاء – محفوظ

 

امروز لایه های مختلف مردم استان ایلام برای احقاق این حق به حرکت درآمده یک کمپین قدرتمند با همین نام را راه اندازی و تا امروز نزدیک به 2 هزار نفر از جوانان و نخبگان علمی و متخصص ایلامی به عضویت آن در آمده اند. بدون شک این مردم با عزم جدی خود تا گرفتن این حق مسلم کوتاه نخواهند آمد./م

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
بزرگترین سفره نفتی جهان درشهرستان دهلران است.
بهرام دهلران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
با توجه به اینکه میادین نفتی اناران و سومار که در استان کرمانشاه هستن در برنامه توسعه قرار دارن و نیز برای حفظ متخصصان اصلی شرکت که در مدیریت فنی ستاد بوده انتقال ستاد به ایلام امکان پذیر نمیباشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار