منطقه آزاد اقتصادی سلماس در انتظار رفع گیرودارهای اداری است.
کد خبر: ۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹ 07 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از اروم نیوز، شهرستان سلماس به عنوان یکی از مناطق مرزی کشور و با توجه به نزدیک بودن این شهرستان به شهر وان ترکیه و با 85 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه و وجود راه های مناسب از ظرفیت مطلوبی برای صادرات کالا و تردد مسافران خارجی برخوردار است.

ظرفیتهایی که باعث شده است مسئولان طرحهای مختلفی برای استفاده از این مرز جهت اشتغال و توسعه این شهرستان پیشنهاد دهند که یکی از این طرحها طی سالهای اخیر طرح منطقه آزاد اقتصادی سلماس بوده است.

بعد از سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی در سال 80 بحث منطقه آزاد اقتصادی توسط مسئولان استان مطرح شد و بالاخره بعد از چند سال، عملیات احداث منطقه ویژه اقتصادی سلماس با به زمین زده شدن کلنگ احداث ساختمان گمرک این منطقه ویژه اقتصادی در هفته دولت آغاز شد.

و قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در نشست خبری خود اظهار داشت :راه اندازی این مجموعه را از شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی که بودجه ای در اختیار نداشت باز پس گرفته و به شهرداری سلماس که یک نهاد عمومی غیر دولتی و درآمد زاست سپرده شده تا با ظرفیت هایی که در این نهاد وجود دارد با طرحی تازه به منطقه ویژه اقتصادی سلماس داده شود.

طبق اظهار نظر فرماندار شهرستان سلماس ،ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می تواند عامل اصلی توسعه صنعتی منطقه و تو سعه گمرکات بوده و یکی از عوامل اصلی در رفع بیکاری در این شهرستان نیز باشد .

در این بین علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بروکروسی‌های اداری را مانع از پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی سلماس می داند و خواستار رفع مشکلات و موانع موجود در این زمینه شد.

با این حال کارهای مربوط به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس در حالی از سوی شهرداری این شهر انجام می شود که وی در این باره می گوید: هنوز هیچ نوع واگذاری از اراضی این منطقه اقتصادی صورت نگرفته و بیشتر درخواست‌کنندگان اراضی این منطقه ویژه اقتصادی، تولیدکنندگان ماشین آلات و صنایع خودرویی هستند.

رحیمی کل مساحت منطقه ویژه اقتصادی سلماس را یک هزار و 70 هکتار عنوان می کند و می افزاید: فاز نخست آن با مساحت 240 هکتار در جوار شهرک صنعتی سلماس با مهیا بودن همه زیرساخت‌ها آماده‌سازی می‌شود.

شهردار سلماس از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، صادرکنندگان دعوت کرد تا در اولین فرصت برای درخواست اراضی اقدام کنند چرا که اراضی مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی با کمترین تشریفات در اختیار قرار می‌گیرد و این نیز بزرگترین مزیت محسوب می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه بعد از شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی سلماس ارزش افزوده آن نیز افزایش یافته و تهیه اراضی به هزینه بیشتری نیاز دارد تصریح می کند: متقاضیان در اولین فرصت درخواست‌های خود را ارائه دهند.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی سلماس با توجه به ویژگی جغرافیایی که دارد و نزدیکی آن به فرودگاههای ارومیه و تبریز و نیز نزدیکی به راه آهن و مرزهای بازرگان و سرو و رازی و نیز مجاورت با شهرهای تبریز و ارومیه، درصورت راه اندازی یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی خواهد بود که تاثیر مثبتی در روند فعالیت های اقتصادی استان و نیز خروج شهرستان سلماس از بن بست اقتصادی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار