آب از كانال بحران نمي‌گذرد!
چرا برخي آقايان اصرار دارند تا موضوعی درون‌بخشی و درون‌استانی به تریبون‌های ملی کشیده شود؟! در شرايطي که مسئولین سياسي و اجرایی استان بر رعایت حداكثري حقوق و منافع مردم بزرگوار ایوان و چوار تأکید و اهتمام ويژه دارند، چه افکاری و با چه اهدافی قصد بر هم زدن این وضعیت متعادل و منطقی را دارند؟!
کد خبر: ۳۳۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ 24 November 2016
تابناک ایلام مجیدبگ‌نظری::در چند ماه اخیر فضای عمومی استان شاهد اظهار‌نظرهای فراوانی از تریبون‌های مختلف راجع به انتقال آب چشمه‌های سیاهگل به بخش چوار بود؛ اظهارات رسمی و غیررسمی نماینده ارشد دولت در استان، کارشناسان و مسئولان ذیربط، فرماندار ایوان و بویژه تریبون نماز جمعه ایوان و امام جمعه محترم آن که حجم عظیمی از زمان خطبه‌های متعدد را به این موضوع اختصاص می‌دهد، بخشی از فضای پیش‌گفته است که در مواردی با تنش و تندی نیز آمیخته شده است. محافل مردمی هم که گاه به شبكه‌های اجتماعی راه یافته‌ و شاه‌بیت تشکیل و یا فلسفه نام‌گذاری گروه‌های مجازی خویش را به مسئله سیاهگل نسبت داده‌اند، گاه بعنوان مخالف و گاه به‌عنوان موافقان طرح انتقال، روزها و ماه‌ها سخن رانده و در تأیید نظرات خویش، دلایل و تماثیل متنوع برشمرده‌اند.

مسئولان اجرایی استان در مقاطع مختلف بر انتقال آب این سرچشمه‌ها صرفاً به جهت تأمین آب آشامیدنی مردم چوار و نه تهیه‌ی آب مصرفی صنایع موجود در این بخش تأکید نموده‌اند؛ به‌طوری‌که در دیدار اخیر نگارنده با استاندار ایلام برای پیگیری موضوع و بررسی سطح كارشناسی طرح، وی موکداً اظهار داشت که «تحت هیچ شرایطی هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب ایوان به پالایشگاه و پتروشیمی نداشته و نداریم». جالب‌تر اینكه مهندس مروارید اضافه نمود كه «با آبگیری از سد گِلال چوار در سال آینده نه تنها آب صنایع این بخش تأمین خواهد شد بلكه دیگر نیازی به انتقال آب از سراب ایوان هم نبوده و جریان فعلی انتقال آن به پالایشگاه و پتروشیمی نیز متوقف خواهد شد». نگارنده حتی پا را  فراتر گذاشته و با گوشزد نمودن برخی اظهارات مرسوم مدیریتی كه با كتمان نمودن حقیقت سعی در آرام نمودن افکار عمومی دارند از استاندار خواستند صادقانه حقیقت موضوع را بیان نمایند كه ایشان با تشریح كامل مسئله همراه با بیان جزئیات آن، صحت اظهارات كارشناسی خویش را تأیید نمودند. 

از طرف دیگر بخشی از مردم ایوان و نمایندگان مردمی آنها که تاکنون به این قضیه معترض بوده‌اند تنها دغدغه‌ی خویش را بر عدم انتقال آب این شهرستان به بخش صنعت و کشاورزی سایر بخش‌ها اعلام نموده‌اند و بر برادری و همسایگی خود با چواری‌های عزیز به دفعات صحه گذاشته و اعلام داشته‌اند که نه تنها سد راه انتقال آب برای مصارف خانگی و شرب نخواهند شد بلکه از هیچ تلاشی برای تحقق این امر انسان‌دوستانه و تکریم همسایه‌ی تاریخی خویش فروگذار نخواهند بود. آنان مطمئناً نخواهند پذیرفت كه بخش قابل توجهی از منابع آب حوزه ایوان به كشورهای پایین‌دست روانه شده ولی مناطق خشک و کم‌آب همجوار تنها با نیاز به كسری ناچیز، از آب شرب و بهداشتی محروم باشند.

آنها به‌خوبی واقفند که مطابق اصول اخلاقی، انسانی و كارشناسی چاره‌ای جز توسل به طرح انتقال بین‌حوزه‌ای برای تأمین پایدار نیاز آب شرب حوضه‌ی‌ مقصد با استفاده از منابع آب مازاد حوزه مبدأ باقی نمی‌ماند. و یقینا به همین دلایل و با نگاه آنان به تجربیات ملی و فراملی در این عرصه است كه خواهان یافتن راه‌حلی میانه و منطقی‌اند که هم تأمین آب شرب و بهداشتی همسایه‌ی خود و هم تأمین آب مورد نیاز شهرستان ایوان را به‌دنبال داشته باشد.

ایوانی‌های نیك‌اندیش بخوبی آگاهند كه پروژه‌های انتقال آب با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و ... در وزارت نیرو مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مطالعات تکمیلی و عملیات اجرایی این طرح‌ها پس از اخذ تمامی مجوزهای ذیربط همانند مجوز ارزیابی تخصیص آب شروع می‌‌شود. مضافاً اینكه مصوبات اختصاصی دولت یازدهم، انجام طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای جدید را جز با هدف تأمین آب نیازهای شرب حوزه‌ مقصد مجاز نمی‌شمارد و آقایانی كه مدام در بوق و كرنا علیه دولت می‌دمند كمترین زحمتی را بر خود در جهت مطالعه این مصوبات مهم دولت تدبیر هموار ننموده‌اند و یا اینكه آگاهانه آنرا نادیده می‌گیرند تا مبادا مستمسك خویش برای بهانه‌جویی علیه دولت را از كف دهند!

در این میان اما مایه‌ی تأسف آن است كه برخی افراد بدون توجه به منافع ملی و استانی و كمترین اهتمامی در جهت تقویت حس برادری و حُسن همجواری با اظهارنظرهای غیركارشناسانه و نگاه تك‌بعدی به معادله با قصد تضعیف و تخریب دولت موردتأیید نظام و رهبری، خواسته و یا ناخواسته در شیپور تفرقه دمیده تا موضوعی كه با بكارگیری اصل گفتگو در فضایی آرام با تأكید بر اصول علمی-تخصصی قابل حل است را به بحرانی ملی تبدیل نمایند. شاهد ادعا اینكه غوغاهای یكجانبه‌ی این مدت و قطعاً برخی تلاش‌ها از تریبون‌هایی خاص و متعاقباً در صبح دیروز، فضایی را فراهم آورد تا اولین سئوال مجری برنامه پربیننده‌ی شبكه یك سیما بنام «فرمول یک» از استاندار ایلام را موضوع انتقال آب سد کنگیر و چشمه‌های سیاهگل بخود اختصاص دهد.

اگر چه شاید روندگان این مسیر با نگاهی سطحی-احساسی آنرا به‌عنوان امتیازی برای خویش در جهت مطرح نمودن موضوع در تریبونی ملی قلمداد نمایند اما بلاشك با نگاهی عقلائی می‌توان عواقب ناگوار و سوء چنین تلاش‌های نامباركی را در آینده پیش‌بینی كرد.

چرا برخی آقایان اصرار دارند تا موضوعی درون‌بخشی و درون‌استانی به تریبون‌های ملی کشیده شود؟! در شرایطی که مسئولین سیاسی و اجرایی استان بر رعایت حداكثری حقوق و منافع مردم بزرگوار ایوان و چوار تأکید و اهتمام ویژه دارند، چه افکاری و با چه اهدافی قصد بر هم زدن این وضعیت متعادل و منطقی را دارند؟!

معدود افرادی بدانند كه استفاده ناگزیر از حوزه‌های آبریز نه تنها موضوعی استانی و ملی بلكه مسئله‌ای با تجربیات متعددجهانی است كه هرگاه با نگاهی كارشناسانه و منطقی مورد بررسی قرار گرفته به بهترین نحو ممكن حل و تمام طرفین معادله از نتایج مثبت آن منتفع شده‌اند و آنگاه كه با عینك بدبینی و قضاوت‌های غیرعلمی و احساسی طرفین ماجرا همراه شده به بدترین نحو ممكن و با نتایجی اسف‌بار حل و یا در موارد فراوانی لاینحل باقی مانده‌اند.

نگارنده امیدوار است مردم عزیز ایوان ضمن تأكید بر حقوق قانونی خویش، همچون همیشه با نشان دادن خوی و خصلت همسایه‌داری با سرلوحه قرار دادن قانون و حفظ آرامش از برخی افراد كه در بزنگاه‌های مختلف طبق روال معمول از هر فرصتی ولو كوچك بنام ایوان و بكام خویش با فرافكنی‌های آگاهانه صرفاً قصد تخریب و تضعیف دولت را دارند، تبری جسته تا بهترین نتیجه‌ی ممكن در كمال آرامش برای طرفین معادله حاصل گردد. انشالله./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
خدمت نگارنده این مطلب عرض کنم خدماتی که این دولت در حق مردم ایوان انجام داده چی بوده ؟چرا بودجه تونل قلاجه رو تامین نکرده و هر دفعه تاریخ افتتاح آن را به عقب می اندازند و عملا کار تونل متوقف گردیده ولی خیلی سریع طبق گفته آگاهان بودجه انتقال آب تصویب شده ...چرا طرح کمربندی ایوان اجرا نشده ؟ طرح بهسازی پارک ایوان به کجا رسید ؟چهاربانده کردن مسیر قلاجه به ایوان را چه شد ؟ چرا تمام هم و غم خودشون رو برمسیر جاده حمیل گذاشته اند و ایوان به بن بست کشانده اند ؟ لطفا جواب دقیق این سوالات را از مدیران ارشد استان بپرسید .........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
مردم ایوان با انتقال آب سیاهگل به هیچ شهرستانی موافق نبود و نیستند قبلا اب سراب را برای صنعت بردنند و الان ظالمانه ادعای آب شرب دا رند.لطف کنید برای انتقال همان آب سد گلال خودتان اقدام کنید.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
به نام حضرت حق
جناب آقای بگ نظری، دلسوزی شما نسبت به مسائل استان بسیار ستودنی است، اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا موضوع انتقال آب ایوان چرا اینگونه به فضای مجازی و رسانه‌ها کشیده شده است!!!
به خوبی واقف هستید که مسئولین دلسوز استان ایلام در سالهای متوالی توجهی به توزیع مناسب اعتبارات جهت توسعه و عمران مناطق استان نداشته و ندارند. سهم اعتباراتی که به شهرستان شیروانچرداول گسیل داده شده چه مقدار است؟
سهم مردم ایوان که معاون عمرانی ندارند، از اعتبارات چه مقدار بوده است؟
از شما به‌عنوان یکی از اهالی رسانه، درخواست می‌کنم؛ توجه مسئولین استانی به این شهرستان را رصد نمایید و خود را بجای یک فردی ایوانی تصور نمایید که حتی نماینده مجلس پیشین حاضر به بردن نام ایوان هم نمی شود.
آنچه تا بحال مردم این شهرستان به چشم خود دیده اند، غصب منابع آبی و خشکیده شدن سفره های زیرزمینی است. منابع آبی سیاهگل به علت بارندگی سال گذشته رونق گرفت و منطقی نیست که به فکر انتقال آب چشمه های آن بود.
مردم مظلوم این شهرستان همیشه تزریق قطره چکانی اعتبارات را شاهد بوده اند.
در پایان اعلام می کنم که متأسفانه طرح های ارائه شده در استان بر مبنای علمی و منطقی نبوده است، همچنانکه احداث صنایع گاز و پتروشیمی در چوار بدون توجه به پشتوانه منابع آبی احداث شدند. صنایعی که در انحصار مردم فهیم چوار بوده و هست و حتی در این راه شکم مسئول حراست را هم پاره کردند.
با توجه به تبعات اشاعه فرهنگی مردم ایوان نیز به افرادی که چشم طمع به آب سیاهگل داشته باشند، برخورد خواهند کرد.
خودم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
نخیر ما مردم ایوان راضی نیستیم حتی یه قطره از آب سیاهگل ب جایی انتقال داده بشه....برین از سد ایلام تامین کنین آبشون رو...........
چوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
سلام . ما مردم چوار هم متقابلا ایوانیهای شاغل در پتروشیمی ،شرکت گاز و... را اخراج میکنیم.
پاسخ ها
ایوانی کلهر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
فعلا که محتاج آب ماهستین........
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
هیچ مسولی در استان به فکر مردم ایوان نیست در این دولت فقط شعار دروغ وپارتی بازی وانتخاب مسول هر اداره با پارتی بازی وجناحی انتخاب شده وهیچکدام از مسولین ادارات لیاقت این پست را ندارند افرادی بیسواد غقط به خاطر جناح وغامیل گرایی انتخاب شده اند به خصوص در ایوان ریس اداره اموزش وپرورش همه فامیل های خود را اورده و ادارات دیگر همینطور ....برای جوانان تحصل کرده هیچ کاری انجام نشده ...پس مردم ایوان حق دارند از حق خودشان دفاع کنند و نمی گدارند اب از ایوان به جایی دیگر انتقال داده شود
پاسخ ها
ایوب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
سبک نگارش و غلط هایی املایی شما نشان میدهد که دارای مدرک تحصیلی بالایی هستید. مسئولین بایستی به فکر شما باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
افرادی مثل شما فقط منفی بافی بلدهستندخالو اویب
کلهرستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
اقا ایل کلهر هیچ گنه قرابتی با پشتکوه ندارد و کینه تاریخی وجود دارد بهترین کار این است که شهرستان ایوانغرب از ایلام جدا شود و بحثی در خصوص تاسیس استان کلهر وجود دارد که انشا اله اجرایی خواهد شد و ایلامی های عزیز دیگر اینقد کینه ورزی خود را ادامه نخواهند داد انشااله
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار