رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: هم اکنون 80 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز است که افزایش این سطح به 200 هزار هکتار در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.
کد خبر: ۳۳۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ 04 December 2016
 بررسی و مطالعات انجام گرفته بیانگر کاهش 30 درصدی محصولات کشاورزی استان ایلام به ویژه در بخش زراعت در سال زراعی جاری به علت کمبود بارش باران و نزولات جوی است.


به گزارش تابناک ایلام ؛ سیدمحمد تراب میری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری بروز مشکلات و خسارت های عدیده ای در حوزه کشاورزی استان به ویژه در بخش زراعت و کاهش علوفه برای دامداران را در پی دارد.
 

وی تاکید کرد: باید با ترغیب کشاورزان و آموزش آنها به کشت محصولات کشاورزی با آبیاری نوین و جایگزینی این نوع کشاورزی با کشت دیم افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت درست منابع آبی در استان را در پی دارد.
 
میری با اشاره به نامنظم بودن ریزش های جوی گفت: سال گذشته و اوایل امسال بارش های سیل آسای باران موجب بروز خسارت های عدیده ای برای کشاورزان شد و اکنون نیز عدم بارش نزولات جوی پاییزی به مقدار مطلوب و مورد نیاز کشاورزان کاهش محصولات و خسارت به حوزه کشاورزی را در پی دارد که این امر لزوم تغییر در سیستم کشاورزی استان را اجتناب ناپذیر کرده است.
 
به گفته وی مهم ترین رویکرد وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی تغییر الگوی کشت و مدرن کردن تولید محصولات کشاورزی همراه با بکارگیری دانش های نوین در این زمینه و نیز حذف محصولات آب بری چون برنج و هندوانه، حذف تولید محصولات کشاورزی در محیط باز و تاکید بر تولید در فضای گلخانه ای و توسعه این نوع از کشاورزی است.
 
میری درباره توسعه گلخانه ها و تولید محصولات کم آب بر در استان ایلام گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و صرفه جویی و مدیریت بهینه آب کشت سبزی و صیفی در محیط های گلخانه ای به صرفه تر از فضای باز است و با ایجاد محیط های گلخانه ای مصارف آب کشاورزی استان تا 80 درصد کاهش می یابد. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار