معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای تاریخی ایلام که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار داشته یا پرونده ثبت آنها در فهرست موقت در دست اقدام است باید از طرف مسئولان استانی ساماندهی شوند.
کد خبر: ۳۳۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 04 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد:شهرهای تاریخی استان ایلام از جمله سیمره و سیروان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیازمند آزادسازی و ساماندهی در سطح استانی هستند.

وی افزود: انجام همه مراحل و شرایط ثبت جهانی آثار در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست و مسئولان استانی نیز باید با آزادسازی و ساماندهی این آثار در جهت ثبت آن کمک کنند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: در استان ایلام با حوزه فرهنگی - تاریخی بسیار مهمی روبرو هستیم که باید زمینه شناخت تاریخ معماری و شهرسازی این استان فراهم شود.

طالبیان یادآور شد: شناخت میراث فرهنگی تاریخی کشور بسیار با اهمیت است وهرچند تلاش جسته - گریخته ای در این زمینه انجام شده است اما شایسته کشوری با این سابقه طولانی تاریخی نیست.

وی اضافه کرد: توسعه پایدار کشور تنها با توسل به درخت تنومند تاریخ امکانپذیر است وهر کشوری که به تاریخ خود وصل باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد یافت.

وی گفت: کنگره های تاریخ معماری و شهرسازی با هدف شناخت ارزش های معماری استان ها و تهیه داده و اطلاعات برای ارائه در کنگره ملی برگزار می شوند.

طالبیان با بیان اینکه پس از سال ها وقفه چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی در استان ایلام برگزار شد و مابقی کنگره های استانی نیز تا هفتم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی هفته اول اردیبهشت سال آینده در ارگ بم برگزار می شود و بهترین مقالات از کنگره های استانی به این کنگره راه می یابند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات جدید از جمله میراث های ناملموس، مدرن، کشاورزی و آب درعرصه جهانی مطرح شده است که استان ها در برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی باید مدنظر قرار دهند.

 چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان ایلام در هشت محور شامل فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهر سازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته در دانشگاه ایلام برگزار شد.

23 مقاله ارسالی برتر در این کنگره به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد که به عنوان کتاب مجموعه مقالات کنگره معماری و شهرسازی چاپ می شود.

همچنین مقالات برگزیده نیز به کنگره ملی ارسال خواهد شد و در صورت برگزیده شدن در کنگره ملی مجوز چاپ در مجلات معتبر ملی و بین المللی و آی اس آی را دریافت خواهند کرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار