رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: اراضی دیم کشت گندم استان ایلام در سال زارعی جاری بیشترین خسارت های ناشی از کاهش بارندگی ها را متحمل شده اند که در صورت ادامه کاهش نزولات جوی در فصل زمستان کل اراضی دیم گندم استان از بین خواهد رفت.
کد خبر: ۳۶۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 14 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدتراب میری روز شنبه اظهار کرد: علاوه بر کشتزارهای گندم دیگر اراضی دیم استان شامل کلزا، نخود و جو دیم نیز از این قاعده مستثنا نیستند و این اراضی نیز به علت کاهش بارش های جوی دچار خسارت شده اند.
 
وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده میزان خسارت های وارده به اراضی دیم استان بیش از 35 درصد است، افزود: طبق پیش بینی های اداره کل هواشناسی ایلام در فصل زمستان استان شاهد بارندگی های مطلوب و موثری خواهد بود.
 
میری یادآور شد: در صورت وقوع پیش بینی های اداره کل هواشناسی و افزایش نزولات جوی اراضی دیم استان نیز جان تازه ای گرفته و میزان خسارت های وارده به آنها در همان سقف 35 درصد می ماند.
 
وی با اشاره به اینکه گندم به عنوان مهمترین و اصلی ترین محصول زراعی استان است، گفت: 44 هزار هکتار از گندم زارهای استان آبی وبخش قابل ملاحظه ای از این اراضی به گستره 80 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته که این مزارع همچنان چشم انتظار باران و سخاوت آسمان است.
 
وی تاکید کرد: سازمان جهادکشاورزی در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است که در این راستا طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سدکرخه، سامانه گرمسیری و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.
 
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی با 240 هزار هکتار زراعت دیم و 80 هزارهکتار آبی است.
 
استان ایلام از ابتدای سال زراعی جاری تا نیمه نخست دی ماه از لحاظ نزولات جوی و بارش باران و برف با 127 میلی متر بارش نسبت به میانگین بلندمدت شاهد کاهش 28 درصدی نزولات بوده است.
 
با توجه به کاهش بارندگی ها در ماه های سپری شده از سال زارعی جاری به ویژه در فصل پاییز از منظر هواشناسی استان ایلام امسال با پدیده خشکسالی مواجه است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار