با وجود اینکه هر سرمایه‌گذاری در بخش ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری اگر به صورت خیرانه باشد بیشتر از یک سال دوام نمی‌آورد اما نمی توان دریافت چرا بخش خصوصی به ورزش استان وارد نمی‌شود؟
کد خبر: ۳۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 19 May 2015

چرا بخش خصوصی به ورزش استان وارد نمی‌شوند؟ چرا نمایندگان بخش خصوصی تاکنون در ورزش همدان ناموفق بوده‌اند؟ اینها سئوالاتی است که در این چندسال گذشته در ذهن جامعه ورزشی استان نقش بسته است.

به گزارش فارس ، ورزش همدان سال‌هاست که یک جهش قابل توجه داشته و ورزشکاران ممتازی را برای افتخارآفرینی تربیت کرده است؛ اما مدتی است عدم ورود اسپانسرها به ورزش و انصراف معدوداسپانسرها از تیم‌داری در لیگ‌های مختلف سبب بروز مشکلاتی در ورزش استان شده است.

استان همدان در گذشته‌های نه چندان دور در رشته‌های مختلفی از جمله فوتسال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، کشتی، هاکی و... در بالاترین لیگ‌های کشوری صاحب نماینده بوده که هر کدام بنا بر دلایلی به خواسته اسپانسرهایشان به مرز انحلال رسیدند و بخش خصوصی عطای تیم‌داری را به لقایش بخشید.

انصراف از تیم‌داری در همدان هیچ گاه منوط به سطوح بالا نمی‌شود و در لیگ‌های دسته پایین و حتی استانی نیز شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم.

متاسفانه تا به این جای کار این انصراف‌ها و عدم ورود بخش خصوصی به ورزش ریشه‌یابی و حل نشده و هنوز مسئولان ارشد استان و دستگاه ورزش چاره‌ای برای این مشکل پیدا نکرده‌اند.

به راستی سرگیجه ورزش همدان کی به پایان خواهد رسید؟ چرا بخش خصوصی به ورزش استان وارد نمی‌شوند؟ چرا نمایندگان بخش خصوصی تاکنون در ورزش همدان ناموفق بوده‌اند؟ اینها سئوالاتی است که در این چند سال گذشته در ذهن جامعه ورزشی استان نقش بسته است.

ورزش امروزه در جهان به عنوان یک صنعت در حال گسترش است و سرمایه‌داران در سرتاسر دنیا به باشگاه‌های ورزشی به عنوان یک بنگاه زودبازده اقتصادی نگاه می‌کنند.

شاید نبود زیرساخت‌های لازم و عدم پخش تلویزیونی و اسپانسرینگ از مهمترین عوامل در این امر باشد که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به حمایت از ورزش استان نیست.

آری... در ورزش مدرن امروز باشگاه‌ها علاوه بر تأمین مخارج خود، سودآوری خوبی را هم برای مالکان خود دارند که متاسفانه در ورزش کشور ما باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی به جای سود‌آوری، زیان‌ده هستند که این به مسئولان ارشد دستگاه ورزش کشور برمی‌گردد تا موانع لازم را رفع کنند.

در ورزش، بلیت‌فروشی مسابقات ورزشی برعهده خود باشگاه‌ها بوده و درآمد‌های تبلیغات میدانی سالن‌ها و استادیوم‌های ورزشی نیز برای خود باشگاه‌هاست، تلویزیون برای پخش مسابقات باید به باشگاه پول پرداخت کند؛ اما در استان همدان شرایط طور دیگری است، صدا و سیمای مرکز همدان هیچ گاه یار و یاور ورزش نبوده و نگاه این مرکز به ورزش نگاه اقتصادی است.

صنعت بیمار گونه ورزش استان به مانند گودالی می‌ماند که هر چقدر پول درون آن وارد شود بازهم پر نخواهد شد و اسپانسرها برای ورود به ورزش باید در هر سال متحمل هزینه‌های سنگینی شوند و برای آنها هیچ منفعت مادی و معنوی هم در بر ندارد.

متاسفانه اسپانسرها و بخش خصوصی با ورود به مقوله تیم‌داری و حمایت از ورزش به خوبی می‌دانند که هرگز نمی‌توانند از ورزش منفعت مادی کسب کنند و باید متحمل هزینه‌های چند صدمیلیون تومانی هم شوند، پس آنها نیم‌نگاهی به درآمدزایی معنوی دارند تا به نوعی برند خود را تبلیغ کنند.

اما این تیر آنها هم با کج‌سیلقگی صداوسیمای مرکز همدان به هدف نمی‌خورد، زیرا شبکه استانی همدان، یار و یاور ورزش نبوده و حتی برای پخش بازی تیم‌های ورزشی استان در لیگ‌های کشوری هم با تردید مواجه است.

بخش خصوصی به دنبال دیده شدن در رسانه ملی است تا از این راه بتواند تبلیغات مثبتی انجام دهد تا دروازه بازارهای اقتصادی را به روی خود باز کند که رسانه ملی به جای حمایت از ورزش و پخش بازی تیم‌های ورزشی استان به بازپخش چندباره فیلم و برنامه‌های درجه 2 شبکه‌های دیگر می‌پردازد.

به طور مثال در ابتدای فصل فوتبالی گذشته که شرکت فولاد ویان اسپانسر باشگاه پاس همدان شده بود، صدا و سیمای همدان باز‌ی‌های این تیم را پخش مستقیم نمی‌کرد و همین امر سبب شده بود تا این شرکت به دنبال فسخ قرارداد با سبزپوشان همدانی باشد که پیگیری شخص استاندار باعث جلوگیری از این عمل شد.

می‌طلبد دستگاه ورزش استان با یک تعامل اساسی با شبکه همدان زمینه‌ای را فراهم کند تا پوشش مسابقات ورزشی و حمایت از تیم‌های ورزشی استان جایگزین برنامه‌های بی‌محتوا و گاه تکراری شود تا شاید نخستین مانع برای ورود بخش خصوصی به ورزش استان رفع شود.

حال مسئولان ارشد استان باید با اندیشیدن تمهیداتی زمینه ورود بخش خصوصی را به ورزش فراهم کنند تا شاید ورزش همدان تکانی بخورد.

ورزش در استان همدان بیشتر به عنوان یک بازی و یک سرگرمی مفرح بین جامعه جا افتاده و همین امر باعث عدم ورود بخش خصوصی به ورزش است؛ تا وقتی نگاه‌های جامعه به ورزش و درک آن به عنوان یک صنعت و یک تجارت نباشد بخش خصوصی به ورزش همدان ورود پیدا نخواهد کرد.

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در مراسم تقدیر از مدیران همکار در برگزاری مسابقات فوتبال زیر 14 سال آسیا با اعلام این خبر که حاضریم برای ورود بخش خصوصی به ورزش تسهیلات ارائه کنیم عملاً حمایت خود را اعلام کرد ولی متاسفانه برای این عمل هنوز وعده‌ای محقق نشده و اسپانسرها یکی پس از دیگری انصراف خود را اعلام می‌کنند.

ورود خیرانه به ورزش به یک سال هم نمی‌کشد

بهرام یدی، مالک اسبق باشگاه الوند که با اشتیاق تمام وارد دنیای تیم‌داری شد، در نهایت نتوانست بیشتر از دو سال دوام بیاورد و تیم را در میانه‌های فصل سال گذشته رها کرد.

وی با اشاره به این مورد اظهار داشت: هر سرمایه‌گذاری در بخش ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری اگر به صورت خیرانه باشد بیشتر از یک سال دوام نمی‌آورد.

یدی ادامه داد: اگر در این بین بخش خصوصی بتواند در برنامه‌های درآمدزایی حضوری فعال داشته باشد می‌تواند دل خوش به ماندن در ورزش باشد که متاسفانه این امر در استان دیده نمی‌شود و هر ساله شاهد فرار بخش خصوصی از عرصه ورزش حرفه‌ای هستیم.

مالک اسبق باشگاه الوند تاکید کرد: سال‌هاست که اصل 44 در ورزش اجرا شده است ولی هنوز دولت برنامه‌ای برای حرفه‌ای شدن آن ندارد و این یک مشکل اساسی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نمی‌تواند فقط برای پول خرج کردن وارد ورزش شود، زیرا مطمئن باشید در نخستین یا نهایت دومین سال حضور خود ناخودآگاه از ورزش خواهد گریخت.

مسئولان ارشد استان باید یک طرح و بسته حمایتی از ورود بخش خصوصی به ورزش تدوین کنند تا ورود بخش خصوصی به ورزش را تضمین کند و اجازه ندهد که سرمایه‌های خصوصی وارد شده به ورزش، میهمان چند ساله باشند.

متاسفانه استان همدان فاقد صنعت و یا معدن خاصی است و همین امر باعث بروز فقر اقتصادی در استان شده و از همین رو همدان نخواهد توانست مانند خوزستان، تهران، مشهد، اصفهان و حتی کرمان در ورزش پیشرفت کند زیرا تقسیم ناعادلانه پول‌های حمایتی از ورزش توسط دولت، استان‌های دیگر را تحت شعاع قرار داده است.

در حالی که گاز، نفت، مس، فولاد، پتروشیمی و... متعلق به همه مردم ایران است، اما فقط استان‌های خاصی از درآمد آنها سیراب می‌شوند و ابرخی استان‌ها هیچ سهمی در این تقسیم حمایتی دولت ندارند.

به طور مثال پاس همدان که از منابع استانی تغذیه می‌شود، هیچ گاه نتوانست در امر جذب بازیکنان دلخواه خود رقیب تیم‌های نفت، مس و... شود و این یک معضل برای همدان شده است.

استاندار و مجمع نمایندگان استان باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا درآمدهای دولت از نعمت‌های خدادادی و صنعتی برای حمایت از ورزش به استان همدان هم سرازیر شود.

شاید عدم مشاوره خوب و نبود خلاقیت در ساختمان سبز استانداری ابتکار عمل را از همدانی‌ها گرفته و انگار دلخوش شدن به منابع مالی استانی و بعضاً سفرهای دولت و ورزا نمی‌تواند جوابگوی استان باشد.

بهروز مرادی استاندار اسبق همدان در آخرین روزهای استانداری خود به دنبال واگذاری امتیاز شرکت هواپیمایی ایران "هما" به استان بود تا درآمد کلان آن بتواند هم در بخش سهام عدالت و هم در بخش‌های فرهنگی و ورزشی، حمایت‌های مادی خوبی برای استان باشد.

شهرداری‌ها به کمک ورزش بیایند

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به مشکلات مالی در ورزش استان اظهار داشت: همدان متاسفانه استانی صنعتی نیست و بالطبع بخش خصوصی قوی برای ورود به ورزش ندارد و باید منابع جایگزین از ورزش آن حمایت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات مالی ورزش همدان را با خطر مواجه کرده و بودجه دستگاه ورزش هم جوابگوی نیاز ورزش نخواهد بود.

سیدعبدی افتخاری خواستار ورود جدی شهرداری‌ها به مقوله ورزش شد و گفت: در این فقر صنعتی در استان باید شهرداری‌ها وارد ورزش شوند و از ورزش شهر خود حمایت کنند زیرا شهرداری‌ها می‌توانند با تخصیص بودجه‌ای مناسب زمینه حمایت از ورزش را فراهم سازند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها می‌توانند در فضای فعلی حاکم بر تیمداری در ورزش ورود پیدا کرده و چتر حمایتی خود را بر روی ورزش بگسترانند.

افتخاری تصریح کرد: متاسفانه شهرداری‌های بزرگ استان به طور حرفه‌ای وارد ورزش نمی‌شوند و گاهی حضور مقطعی آنها در تیم‌داری علاوه بر کمک نکردن به رشد ورزش باعث متضرر شدن بیشتر آن شده است.

حال مسئولان ارشد استان به خصوص استاندار باید تمهیداتی را انجام دهند تا شهرداری‌ها به طور جدی وارد دنیای حرفه‌ای شوند زیرا استان فاقد صنعت همدان، نیاز به ورود شهرداری‌ها به ورزش دارد.

متاسفانه ادارات دولتی و نیمه‌دولتی که توان تیمداری را در ورزش استان دارند هم با کج‌سلیقگی مدیران خود وارد دنیای ورزش نمی‌شوند و به جای اینکه تولیدکننده باشند بیشتر مصرف‌کننده هستند.

شهرداری همدان بارها در ورزش حرفه‌ای به طور مقطعی وارد شد و بارها هم از حمایت تیم‌هایی نظیر والیبال و فوتبال انصراف داد و در حال حاضر هم دودستگی در اعضای شورای شهر همدان باعث شده تا مصوبه ورود شهرداری همدان به ورزش حرفه‌ای همچنان بلاتکلیف بماند.

مخابرات، دانشگاه آزاد، بانک‌ها و... هم بارها به مقوله تیم‌داری ورود پیدا کرده‌اند اما با بی‌توجهی مدیران وقت خود عطای تیمداری را به لقایش بخشیده‌اند و مسئولان ارشد استان هم بدون هیچ واکنشی در برابر این عمل سکوت اختیار کردند.

درست؛ در سال گذشته بود که شرکت علیصدر به عنوان آخرین نماینده دولتی استان در تیم‌داری، انصراف خود را اعلام کرد تا فوتسال استان هم دچار سرگیجه شود.

شرکت علیصدر که برای همدان به مانند فولاد برای خوزستان، ذوب آهن برای اصفهان و... است که با وجود مدیر ورزشکار خود انصراف خود را از تیم‌داری در ورزش اعلام کرد.

این عمل دوستان گوش‌شکسته علیصدری از یک سو و سکوت مسئولان استان از سوی دیگر باعت رقم خوردن یک خاطره تلخ دیگر در ورزش شد.

جلوگیری از انصراف اسپانسرها به نگاه مسئولان برمی‌گردد

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان که ورزش زیر مجموعه‌اش دوبار به خاطر انصراف اسپانسر متضرر شده است، با اشاره به این موضوع گفت: ورزش همدان بارها از انصراف اسپانسرها ضربه خورده که بسکتبال را می‌توان سرآمد این ورزش‌ها دانست.

وی ادامه داد: یک بار شرکت پگاه از تیمداری در لیگ برتر انصراف داد و یک بار هم ذوب آهن غرب از حمایت تیم لیگ یکی اسدآباد دست برداشت.

پرویز ریحانی مشکل اصلی انصراف اسپانسرها و بخش خصوصی از حمایت تیم‌های استان در مسابقات کشوری را مشکلات مالی دانست و گفت: جلوگیری از انصراف تیم‌ها به دید مسئولان ارشد استان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: اسپانسرها برای حمایت‌های معنوی و حتی استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات و همچنین درآمدزایی‌ موجود در فضای ورزش برای حمایت از تیم‌ها وارد میدان می‌شوند، اما در ورزش همدان این موارد وجود ندارد.

ریحانی بیان کرد: اگر مسئولان ارشد استان دید خود را گسترش دهند می‌توانیم شاهد حضور بخش خصوصی در ورزش استان باشیم.

این پیشکسوت ورزشی استان خواستار رفع موانع موجود در ورود بخش خصوصی به ورزش استان شد و گفت: استاندار و مسئولان دیگر باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا بخش خصوصی بتواند در چارچوب قوانین به اهداف خود در تیم‌داری برسد تا حضور آنها در ورزش پررنگ و با دوام باشد.

متاسفانه ورزش همدان دچار سرگیجه‌ای شده که تا برطرف شدن مشکلات مالی و ورود بخش خصوصی و اسپانسرها، پایانی بر آن نخواهد بود.

تمام روسای هیئت‌های ورزشی استان از مشکلات مالی ابراز گلایه می‌کنند و آینده ورزش خودشان را به خاطر کمبود بودجه در مخاطره می‌بینند.

تیم‌داری در استان همدان برخلاف قوانین و رسوم رایج در کشور برعهده هیئت‌ها شده و خود هیئت‌ها از بودجه داخلی هیئت و بعضاً کمک‌های ناچیز اداره کل ورزش و جوانان استان تیم‌های مختلفی را راهی لیگ‌های کشوری می‌کنند.

ورزش همدان که سال‌ها تلاش کرد و به این مرحله رسید که در هر دوره از مسابقات المپیک و آسیایی حداقل صاحب چند مدال طلا، نقره و برنز شود، با راهی که در پیش گرفته یک شبه نزول خواهد کرد و دوباره عقب‌گرد می‌کند پس نباید به آسانی این موقعیت فعلی را در آینده به خاطره مبدل کرد.

پیشرفت ورزش در استان نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد و باید به آنها گفت که ورزش فقط پاس نیست.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار