معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان وجود خط قرمزها را عامل امکان پذیر نبودن فعال سازی معادن گابرو در همدان دانست.
کد خبر: ۳۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 19 May 2015

معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: فعال‌سازی معادن گابرو در همدان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا"محمد خاکی" ، با بیان اینکه معادن گابرو در امامزاده کوه همدان واقع هستند، اظهار کرد: فعال‌سازی معادن گابرو امکان‌پذیر نیست چراکه جزو مناطق بحرانی است و بهره برداری از آن معادن مورد مخالفت منابع طبیعی است.

وی به وجود هفت یا هشت مورد معادن گابرو در همدان اشاره کرد و افزود: این معادن قدیمی هستند و سالهاست تعطیل شده‌اند چراکه بحث تخریب منابع طبیعی مطرح است و با فعالیت آنها توسط بهره‌بردار مخالفت می‌شود.

ضرورت احداث پایانه فروش مواد معدنی در استان وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه ضرورتی برای احداث پایانه فروش مواد معدنی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: نمی‌توان در هر شهر پایانه‌ای ایجاد کرد.

خاکی درباره بهره‌برداری از معدن یاقوت نیز گفت: پروانه بهره‌برداری از معدن یاقوت صادر و به مکتشف واگذار شده و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی است.

وی با بیان اینکه خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، انجمن شن و ماسه و انجمن صنفی سیلیس جزو تشکل های بخش معدن به شمار می آیند، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در بحث برداشت غیرمجاز از معادن نگاه زیست‌‌محیطی و منابع طبیعی داشته باشیم به‌طوریکه همه دستگاه‌های متولی موظفند جلوی برداشت‌های غیرمجاز را بگیرند.

وی به برداشت غیرمجاز در حوزه سد اکباتان توسط اهالی روستاهای مجاور سد اشاره کرد و گفت: اهالی چهار روستا به صورت غیرمجاز از معادن سیلیس موجود در آن منطقه بهره‌برداری می‌کنند و جمعیت بهره‌بردار آنقدر زیاد است که امکان برخورد وجود ندارد هر چند علیه آنها پرونده قضایی تشکیل شده و رأی صادر خواهد شد.

وجود 23 نوع ماده معدنی در همدان

وی به وجود 23 نوع ماده معدنی در استان اشاره کرد و افزود: سنگ لاشه، شن و ماسه، آهن، آندالوزیت، دولومیت، سیلیس، گابرو، مرمریت، گچ، پوکه، سرب، دولومیت و یاقوت از جمله مواد معدنی موجود در استان است.

وی با بیان اینکه اغلب مواد معدنی استخراج شده در استان فرآوری و دانه‌بندی می شوند، تصریح کرد: حداقل نوع فرآوری در استان دانه‌بندی است. همچنین برخی مواد معدنی در سنگ‌بری‌ها و کاشی‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و سایر مواد معدنی به کارخانه‌های مصرف‌کننده در استانهای مجاور صادر می‌شوند.

معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تاکید کرد: سنگ لاشه و شن و ماسه برد استانی دارد و فرآوری آن در حد شن و ماسه در استان انجام می‌شود.

واحدهای تولیدی صنایع وابسته به مواد معدنی آهن و دولومیت احداث می‌شود

وی به احداث یکسری واحدهای تولیدی صنایع وابسته به مواد معدنی در استان اشاره کرد و گفت: به دنبال احداث واحدهای صنایع معدنی سنگ آهن اسفنج و سنگ دولومیت هستیم و عملیات فرآوری آندالوزیت انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری به مشکلات بخش معدن اشاره و اظهار کرد: مشکلات محلی، کمبود سرمایه، هزینه بالای تولید، قیمت بالای مواد اولیه و ماشین آلات، رکود بازار مصرف و مشکلاتی که از سوی سایر ادارات ایجاد می‌شود از جمله مشکلات بخش معدن است.

صادرات آن‌چنانی در بخش معدن نداریم

معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید بر اینکه صادرات آن‌چنانی در بخش معدن نداریم، یادآور شد: استخراج هر گونه ماده معدنی در توپوگرافی زمین تغییر ایجاد می‌کند چراکه لازمه معدن‌کاری تغییر زمین است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد معادن به صورت روباز فعالیت می‌کنند و به صورت 100 درصدی توپوگرافی زمین تغییر می‌دهند، اظهار کرد: معادنی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بعد از اتمام کار باید دوباره به حالت اول برگردند.

معادن متروکه در استان بلااستفاده رها شده‌اند

به گفته خاکی، در تمام دنیا معدن متروکه را به مکان تفریحی تبدیل می‌کنند یا محیط زیست می‌تواند از آنها بهره ببرد اما معادن متروکه در استان بلااستفاده رها شده‌اند در حالیکه می‌توان از معادن متروکه استفاده کرد هرچند معادن متروکه بزرگ در استان کم است و بیشتر کوچک بوده و در مناطق دور دست قرار دارند.

وی به طرح تبدیل معدن متروکه موجود در گنجنامه به موزه اشاره کرد و گفت: طرحی برای معدن گنجنامه داشتیم که قرار شد موافقت‌هایی در این زمینه گرفته شود که موافقت نشد و به بعد موکول شد اما به دستور دولت جدید دستورالعمل ستاد توسعه بخش معدن استان و کشور ملغا شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار