رییس اداره بهزیستی شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 950 نفر در شیروان تحت پوشش برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها قرار گرفته اند.
کد خبر: ۳۷۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 31 January 2017
سیده زینب جهان مطاع سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: 50 درصد معلولیت های مختلف ماننند نابینایی ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی های ذهنی شدید به علت اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.
وی گفت: عوامل محیطی مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوع بالای بیماری های خونی مثل تالاسمی، آگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری بیماری ها و ناتوانی ها در بروز بیماری های ژنتیک و معلولیت ها نقش دارند.
وی با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج یکی از مهم ترین استراتژی های موجود برای پیشگیری از اختلالات ژنتیک و بیماری های مادرزادی است گفت: بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است که در دوران بارداری، قبل بارداری و یا پس از تولد اولین فرزند ناهنجار نیز قابل اجرا می باشد.
جهان مطاع با اشاره به طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 25-15 سال افزود: با همکاری آموزش و پرورش این برنامه برای دانش آموزان پایه دهم در مدارس انجام می شود که با شناسایی گروه های پر خطر و ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک برای بررسی و تشخیص نوع بیماری ژنتیک اقدامات لازم جهت پیشگیری بیماری در نسل بعدی صورت می گیرد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار