در حکایت اتباع عراقی ساکن ایلام؛
سزاوار نیست اتباعی که در دوران سخت جنگ تحمیلی با گذشت از جان ومال خود، دوشادوش رزمندگان ایرانی در مقابل حزب بعث عراق به مبارزه پرداخته ودر دوران سخت نظام ،ملت ومسئولین ایرانی را تنها نگذاشتند،اینک به حال خود رها شده واز حداقلهای حقوق اجتماعی محروم باشند.
کد خبر: ۳۷۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 14 February 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::وقتی که دونالد ترامپ ،قانون ممنوعیت ورود ایران وشش کشور مسلمان به خاک این کشور را امضاء کرد ،موجی از اعتراضات وبدگویی ها از این اقدام رییس جمهور آمریکا ،سراسر جهان ،ایران وحتی کشور آمریکا را فراگرفت؛ بنحویکه در روزهای اولیه جمعیت زیادی از مردم آمریکا با دردست داشتن پرچم ایران اعتراض خود را به این قانون اعلام نمودند، تا اینکه بالاخره با رای یکی از قضات آمریکایی این قانون فعلا ملغی اعلام شده است.

یکی از تبعات مهم حاصل از این قانون در صورت اجرایی شدن آن ،بصورت مستقیم متوجه اتباع ایرانی مقیم آمریکا می شود که گاها مجبورند در طول سال برای دید وبازدید ویا امورات تجاری ،پزشکی و...به ایران مسافرت نمایند. باید بپذیرم امضای این قانون توسط رییس جمهور آمریکا با عث برآشفته شدن احساسات تمام ایرانیان ومسئولین کشور شد ،بطوریکه تمام مسئولین مرتبط وغیر مرتبط از وزیر خارجه گرفته تا سخنگوی آن ،رییس جمهور تا ائمه جمعه سراسر کشور، این اقدام رییس جمهوری آمریکا را بروز نوعی توحش در سیاست خارجی ،نژاد پرستانه وهزاران توهین دیگری را چاشنی صحبتهای اعتراضی خود نمودند.

نگاه کنیدکه رفتار رییس جمهور آمریکا در خصوص نحوه برخور دبا اتباع ایرانی که تنها یک هفته قابلیت اجرایی شدن داشت ،چگونه احساس وغرور ما ایرانیان را جریحه دار کرد و چه واکنشهایی که به این رفتار تیم ترامپ ،از جانب ایرانیها ومسئولینش در فضای مجازی ،رسانه ای وحقیقی بروز داده نشد !

اینک شما تصور کنید، ما بعنوان کشور جمهوری اسلامی ایران که اینچنین از اقدامات یک کشور غیر دوست بر علیه اتباع خود سخت بر آشفته شده ایم ،در همین بیخ گوش خودمان یعنی استان ایلام، بیش از 36 سال است که قریب به 5هزارنفر از اتباع کشور دوست وهمسایه ، هم کیش،هم مذهب وهم زبانمان که تنها به جرم ایرانی وشیعه بودن از کشور عراق رانده شده اند ودر ایلامی که خاستگاه نیاکان واجدادشان محسوب می شود سکنی گزیده اند ،چگونه رفتار می شود؟

اتباع عراقی برای نخستین بار در سال 1349به ایران آمدند. دولت عراق در آن زمان به بهانه مناقشه‌های مربوط به جزایر سه‌گانه در خلیج فارس،۵۰هزار شهروند عراقی ایرانی‌الاصل از جمله تعدادی کرد فیلی را با تمدید نکردن اقامت‌شان، از عراق اخراج کردکه درحال حاضر  بسیاری از این افراد ساکن شهرهای غربی و مذهبی ایران در استان‌های تهران، قم، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، ایلام و یزد هستند.

دراین بین ،دسته‌ای از مهاجران عراقی از میان آنان که در تهران ساکن شده‌اند، توانسته‌اند در بازار تهران مشغول به کار شده و جایگاه مناسبی در میان سایر کسبه بازار به دست آورند.

با روی کار آمدن صدام حسین به عنوان پنجمین رییس‌جمهور عراق و آغاز جنگ ایران و عراق در سال1359،بیش از یک میلیون نفر از جمله عراقی‌های ایرانی‌الاصل و کردهای فیلی، پس از مصادره اموال‌شان از عراق اخراج و با دست خالی و پای پیاده، در مرزهای ایران‌‌ رها شدند

ایرانیان عراقی که بیشتر ساکن شهرهای مذهبی چون کربلا، نجف و کاظمین بودند، بعد‌ها به معاودین (بازگشت‌‌داده‌ شدگان) مشهور شدند.

در بین شهدای جنگ تحمیلی ، تعدادی از اتباع غیر ایرانی از جمله معاودین عراقی دیده می‌شوند. این گروه بیش‌ترین تعداد شهدای  غیر ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. معاودین عراقی با تاسیس سپاه بدر، زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ حضور داشتند و عملیات‌های مستقلی را نیز تدارک دیدند.

مسئولان کشور اما در سال1368با انتشار گزارشی شمار مهاجران عراقی را در نیمه آن سال بیش از یک میلیون نفر اعلام کردند. از میان این آواره شدگان، تنها آن‌ها که پدر‌های‌شان شناسنامه ایرانی داشتند، شناسنامه ایرانی گرفتند.

در سال1369و پس از شکست احزاب سیاسی شیعه و سرکوب جنبش انتفاضه شعبانیه در بصره به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی، نزدیک به۵۰۰هزار نفر دیگر از مردم شهرهای مرزی عراق وارد ایران شدند.

پس از گذشت ۱۲ سال از آن تاریخ، در سال1381،بخش هماهنگی امور انسان‌دوستانه دفتر سازمان ملل متحد، از حضور بیش از۲۰۲هزار پناهنده عراقی در ایران خبر داد که نزدیک به۵۰هزار تن از این تعداد پناهنده عراقی، در۲۲اردوگاه بخش غربی ایران واقع در امتداد مرز عراق سکونت داشتند.

بر پایه آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، پس از سقوط صدام حسین، نزدیک به۱۱هزار و۵۰۰تن از پناهندگان ساکن اردوگاه‌ها، به کشورشان بازگشتند.

آن دسته از عراقی‌هایی که امکان ترک ایران را پیدا نکرده‌اند، با مشکلاتی نظیر دریافت نکردن تابعیت ایرانی، نداشتن گذرنامه، ثبت نشدن ازدواج و طلاق‌شان در مراجع رسمی، نداشتن حقوق شهروندی و اجتماعی از جمله بیمه، فرصت‌های شغلی، تابعیت فرزندان ‌زاده شده در ایران و عدم وجود آینده تحصیلی و شغلی برای فرزندان‌شان، دست و پنجه نرم می‌کنند

انتظار می رود مسئولین کشور خصوصا وزارت امور خارجه به همهان اندازه که قانون جدید آمریکا در خصوص اتباع ایرانی برایشان غیر قابل تحمل ودرد آور بود ،به همان اندازه برای مشکلات اتباع عراقی ایرانی الاصلی که بدون توجه به حقوق اجتماعی اشان در کشور رها شده اند نیز حساس شده وچاره ای بیاندیشند.

سزاوار نیست اتباعی که در دوران سخت جنگ تحمیلی با گذشت از جان ومال خود، دوشادوش رزمندگان ایرانی در مقابل حزب بعث عراق به مبارزه پرداخته ودر دوران سخت نظام ،ملت ومسئولین ایرانی را تنها نگذاشتند،اینک به حال خود رها شده واز حداقلهای حقوق اجتماعی محروم باشند.

براساس آمارهای رسمی منتشره از دفتر امور اتباع خارجی درحال حاضر بیش از 5هزار عراقی در استان ایلام سکونت دارندکه از این تعداد بیش از 2هزار و200نفر درشهر ایلام سکونت داشته وبه زندگی مشغولند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار