به همان اندازه وجود دستفروشی پیر که چند لیف و‌کیسه ی حمام و اسپند میفروشد زشت است که سایبان مغازه ای لوکس که چندین متر وارد فضای پیاده رو شده و شهرداری هیچگونه برخوردی با آن نمی کند . فقط به این دلیل که عوارض میپردازد.
کد خبر: ۳۸۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 06 March 2017
تابناک ایلام زهرا بهادری*::روزهای آخر سال است و چون همه ی مناطق کشور ؛ شهر ایلام نیز چهره ی دیگری به خود گرفته است.
اما این چهره ی جدید  و همیشه زیبا نیست و در ایلام فقط مختص اسفند ماه نمی باشد. پدیده ی دستفروشی زمان زیادی است که بصورت امری عادی در این استان در آمده تا اونجا که دیگر در بازار رسمی هضم شده وهمچون فررندی نامشروع ادعای وراثت دارد. اینکه چه عواملی در بوجود آمدن این مساله دخیل هستند در این بحث و یادداشت نمی گنجد . مساله ای که الان‌میخواهم به آن بپردازم چگونگی ساماندهی دست فروشان در ایلام است .

در این هفته فرماندار محترم ایلام پیشنهاداتی برای اسکان دستفروشان به شهرداری داده بود که نشان از دلسوزی ایشان برای سیمای زشت و‌ناهمگون شهر ایلام است . که نشان از دغدغه ی مسولان سیاسی و شهری ایلام دارد که امیدوارم با طرح و‌نظر کارشناسانه همراه باشد.

اینکه در هر چهار گوشه ی شهر بازار روزی برای دستفروشان در نظر بگیریم خیلی خوب و بجا است و باعث میشود از تراکم جمعیت مرکز شهر و‌ترافیک حاصل از آن تا حدودی کم نمود . ولی باید توجه داشت در چه زمانی میخواهید آنرا اجرا کنید . گمان نمی کنید اسفند ماه اصلا زمان مناسبی برای اینکار نیست و یا باید از خیلی وقت پیش و یا به بعد از عید این امر انجام بگیرد  واین مساله باعث ایجاد تشنج و نارضایتی مردم خواهد شد. مردم رو به این‌جهت بکار می برم زیرا مشاهده می کنیم تعداد این دستفروشان قلیل نیست و‌متاسفانه  روز به روز هم به تعداد آنها و هم بر مخاطبانشان به دلایل اقتصادی بیشمار افزوده مییشود.

موضوع بعدی در رابطه با این مساله منفعل بودن شهرداری و شورای شهر در زیبا سازی شهر است تا اونجا که در رابطه با امور شهری به عنوان شهر بی صاحب ایلام خوانده میشود . نگاهی گذرا و اجمالی به تجمع خرده فروشان در میدان ۲۲ بهمن کنار مرکز خرید ۲۲ بهمن همه چیز را نشان خواهد داد. این خرده فروشان در سال های زیادی در خیابان دیگری معروف به اداره راه تجمع می کردند حال چه اتفاقی افتاد و زور چه  کسانی به مصلحت و سیمای شهر چربید و آنها را تا میدان اصلی شهر آورد خدا می داند. ولی فرماندار عزیز گمان نمی کند در مورد اسکان دستفروشان آنهم در شب عید چنین نتیجه ای بدنبال خواهد داشت.

از اینکه در ایلام هیچگونه مبلمان شهری زیبایی وجود ندارد همگی متفق القول هستیم ولی باید متولی این امر نیز به خود بیاید و بدون هیچ بهانه ای بتواند با طرحی علمی و‌کارشناسانه آنرا حل کند . نه اینکه بصورت گاز انبری بازاز میوه و تره بار را ببندد و در کنار آن اجازه دهد خرده فروشان که دیده شده حتی گوسفند و‌مرغ و‌جوجه هم بفروش میرسانند فعالیت کنند.

به همان اندازه وجود دستفروشی پیر که چند لیف و‌کیسه ی حمام و اسپند میفروشد زشت است که سایبان مغازه ای لوکس که چندین متر وارد فضای پیاده رو شده و شهرداری هیچگونه برخوردی با آن نمی کند . فقط به این دلیل که عوارض میپردازد.

با تشکر از جناب بسطامی پیشنهاد می کنم که از طرح های سطحی و زودگذر که فقط برای چند روز کاربرد دارند بپرهیزند و شهرداری و شورای شهر را مجاب کنند که برای زیباسازی شهر بصورت  سطحی و بدون پشتوانه ی علمی رفتار ننمایندو اصولی و بعنوان یک معضل بزرگ مطالعه شده و کارشناسانه برخورد گردد.
 
*زهرا بهادری ؛کارشناس برنامه ریزی اجتماعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار