استان ایلام یکی از مناطق بکر و مستعد برای تولید گل نرگس در کشور بشمار می رود اما کشاورزان و پرورش دهندگان این گل زیبا تنها رنج و محنت پرورش و برداشت این گل زیبا را می برند و عطر و منفعت آن به جیب دلالان می رود.
کد خبر: ۳۹۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 13 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛سطح زیرکشت گل نرگس در استان ایلام 200 هکتار در شهرستان های دره شهر و آبدانان است که سالانه 10 میلیون شاخه از این اراضی برداشت می شود.
 
نرگس زارهای ایلام در آستانه بهار آنچنان زیبا و چشم نوازند که حضور در میان این گل های زیبا و شمیم عطر آنان حس و حال بهشتی را نصیب هر کسی می کند.
 
استان ایلام به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مستعد دارای قابلیت بسیار مناسبی برای توسعه نرگس زارهای وسیع است تا ازمحل تولید این گل زیبا در صورت خرید تضمینی یا بازاریابی مناسب برای فروش در آمد مناسبی نصیب کشاورزان و نرگس کاران شود.
 
در سال های اخیر با شناسایی استعداد مناطق مختلف استان برای توسعه نرگس زارهای ایلام فعالیت بسیار خوبی توسط جهاد کشاورزی استان صورت گرفت که منجر به تولید حدود 10 میلیون شاخه گل نرگس در استان شد.
 
معاون سازمان جهاد کشاورزی ایلام معتقد است: این استان دارای قابلیت بسیار مناسبی برای افزایش تولید گل نرگس است.
 
همایون مظاهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در شهرستان های دره شهر و آبدانان بدون استفاده از سیستم آبیاری نوین، این گل زیبا توسط کشاورزان به صورت سنتی تولید می شود.
 
وی، سطح زیر کشت گل نرگس در استان را 187 هکتار اعلام کرد و افزود: در شهرستان های دره شهر، آبدانان، دهلران، مهران و بدره این گل زیبا کشت می شود و میزان برداشت آن بیش از 9 میلیون و 350 هزار شاخه است.
 
مظاهری تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و مستعد استان و نتیجه گرفتن از کاشت و احداث مزارع گل نرگس قطعا توسعه و کاشت این محصول در دستور کار این مدیریت قرار دارد و در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان نیز قرار گرفته است.
 
وی گفت: هر شاخه گل نرگس توسط دلالان به قیمت 800 تا 900 ریال خریداری می شود و در بازارهای اصفهان و تهران حتی تا شاخه ای دو هزار و 500 ریال نیز به فروش می رسد.
 
وی افزود: دلالان خریدار این گل در کمتر از 24 ساعت چند برابر کشاورز سود می برند که می توان با ایجاد مراکز اسانس گیری همچنین بازاریابی مناسب برای فروش و خریداران عمده عوایدی بیشتری از محل فروش گل نرگس نصیب نرگس کاران ایلامی کرد.
 
وی ادامه داد: با توجه به تولید متوسط 50 هزار شاخه گل نرگس در هر هکتار در شرایط دیم، به طبع آن اشتغالزایی و کسب درآمد مطلوب، امیدواریم چرخه تولید و استفاده از آن پیگیری و تکمیل شود تا اشتغالزایی زیادتری در استان از محل کاشت و فروش گل نرگس ایجاد شود.
 
به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود اکنون 187 نفر در زمینه پرورش گل نرگس در استان ایلام فعالیت دارند که سالانه درآمد 23 میلیارد و 375 میلیون ریال از قبل فروش این گل بدست می آورند.
 
استان ایلام دارای 80 هزار هکتار اراضی آبی است و تبدیل 100 هزار از اراضی دیم این استان نیز به اراضی آبی با استفاده از روش های نوین آبیاری و سامانه گرمسیری در دست انجام است./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار