کد خبر: ۴۰۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 09 April 2017
تابناک / مدیرکل شیلات گیلان گفت: با توجه به تخصیص 300 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت در اسفندماه سال گذشته، تاکنون 95 درصد از مطالبات صیادان استان پرداخت شده است.

اسحاق شعبانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به وضعیت مالی موجود در کشور، تخصیص این اعتبار برای حل مشکلات صیادان از سوی دولت تدبیر و امید اقدامی در خور تقدیر است.

وی افزود: فقط مطالبات 2 تعاونی صید پره در شهرستان های آستارا و آستانه اشرفیه به دلیل نواقص موجود در پرونده های صیادان، پرداخت نشده که پس از تکمیل پرونده نسبت به پرداخت آنها نیز اقدام می شود.

شعبانی با اشاره به استفاده از باقیمانده رقم تخصیص یافته در راستای ساماندهی صیادان تعاونی های پره استان خاطرنشان کرد: پس از پرداخت پنج درصد باقیمانده مطالبات صیادان، پرداخت باقیمانده اعتبار تخصیص یافته برای رفع مشکلات صیادان از کار افتاده و تسویه حساب شرکت های تعاونی پره ای که با وجود داشتن صیادانی دارای شرایط بازنشستگی، به بیمه بدهکار هستند، در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به تلاش و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب لایحه کاهش 10 درصدی نرخ بیمه پرداختی صیادان گفت: با پیگیری نمایندگان مجلس، این لایحه در دستور کار قرار گرفته و پرونده های آن نیز تکمیل شده و بر اساس اعلام نماینده مردم انزلی، این امر تا 25 فروردین ماه جاری محقق خواهد شد.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به آغاز فصل صید از 17 مهر ماه سال گذشته اظهار کرد: به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در طول فصل صید و طوفانی و مواج بودن دریا ، صیادان نسبت به فصل صید ماقبل 15 درصد کمتر عملیات صید انجام دادند که این امر، کاهش 10 درصدی میزان صید ماهیان استخوانی را در پی داشت.
شعبانی با اشاره به صید 2 هزار و 300 تن ماهیان استخوانی در فصل صید امسال افزود: از این مقدار، یک هزار و 680 تن ماهی سفید ، 522 تن ماهی کفال و 60 تن از سایر گونه ها بوده است.
وی با اشاره به کاهش ذخایر گونه ماهی کپور تصریح کرد: با وجود کاهش 10 درصدی صید ماهیان استخوانی، مجموع میزان صید پایین نیست چراکه ذخایر ماهیان سفید کاهش نیافته و انتظار می رود در مدت زمان باقیمانده میزان کاهش صید نیز تا حدودی جبران شود.
مدیرکل شیلات گیلان صید غیرمجاز را معضلی در راستای برداشت از ذخایر ماهیان دانست و یادآور شد: با وجود رایزنی های متعدد، تاکنون در جهت کنترل صید غیر مجاز نتیجه ای حاصل نشده و باید تصمیمات جدی برای مقابله با این پدیده شوم فرا استانی اتخاذ شود.
شعبانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد از تامین ذخایر ماهیان از طریق تکثیر مصنوعی صورت می گیرد، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر ذخایر ماهیان استان بصورت غیرمجاز صید می شود.
به گفته مدیرکل شیلات گیلان، ساکنان حاشیه رودخانه ها و ساحل دریا در صورت نیاز به تامین معیشت به منابع طبیعی بعنوان نخستین منبع تامین مایحتاج خود روی می آورند و بر همین اساس سازمان شیلات با برنامه ریزی های انجام شده ، مولدگیری از ماهیان در رودخانه ها را با مشارکت جوامع بومی در دستور کار قرار داده و پس از تکثیر آنها ، 70 درصد از آن را در اختیار صیادان بومی همان مناطق قرار می دهد.
شعبانی با اشاره به اینکه تکثیر طبیعی ماهیان تاثیری در تامین ذخایر ماهی ندارد، گفت: 95 درصد از ذخایر ماهیان از تکثیر مصنوعی تامین می شود.
وی یادآور شد: تکثیر طبیعی ماهیان، امسال در رودخانه های خطبه سرا و خاله سرای شهرستان تالش صورت می گیرد.
استان گیلان از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود و دارای سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل است و 20 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری نیز در گیلان فعال است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار